Drogi krajowe na Opolszczyźnie przygotowane do zimy
16.10.2023
Od połowy października jesteśmy przygotowani do zimowego utrzymania dróg krajowych w naszym regionie. Na obwodach utrzymania stoi w gotowości sprzęt do odśnieżania, a magazyny są zapełnione solą drogową. Monitorujemy drogi 24 h/dobę, 7 dni w tygodniu.
Sezon 2023/2024 w woj. opolskim
Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad administruje na terenie województwa siecią dróg krajowych o łącznej długości ok. 891 km oraz 345 obiektami mostowymi. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg krajowych (ZUD) w obrębie woj. opolskiego prowadzić będą Rejony w Brzegu, Kluczborku, Nysie i Opolu.
W sezonie zimowym 2023/2024 drogi krajowe w woj. opolskim będą utrzymywane w I, II i III standardzie:
- I – 175,4 km (tj. 19,7 proc. sieci),
- II – 641,1 km (tj. 71,9 proc. sieci),
- III – 74,6 km (tj. 8,3 proc. sieci).
O zaliczeniu dróg do poszczególnych standardów zadecydowała ich funkcja w układzie komunikacyjnym oraz natężenie ruchu.
W zwalczanie skutków zimy w woj. opolskim zaangażowanych będzie 97 pojazdów, w tym 62 pługo-solarki oraz 35 sztuk innego sprzętu. Planowane na podstawie minionych sezonów zimowego utrzymania zużycie soli drogowej wynosi około 15,3 tys. ton, a materiałów uszorstniających 610 ton. W magazynach mamy zgromadzone 12,5 tys. ton soli oraz 972 tony piasku.
Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych
W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.
GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg.
Kierowco przepuść pługi
Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno służb utrzymaniowych, jak i innych użytkowników dróg. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg.