W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Działania na drogach krajowych po powodzi

14.10.2024

Woda powodziowa w naszym regionie opadła, jednak skala zniszczeń na niektórych odcinkach jest na tyle duża, że uniemożliwia to przejazd kilkoma trasami. Jednak tam, gdzie to możliwe i uzasadnione ekonomicznie, na bieżąco naprawiamy i zabezpieczamy powstałe uszkodzenia w celu utrzymania ciągłości ruchu. Na obszarze województwa opolskiego do sprawdzenia było około 150 kilometrów dróg krajowych i ponad 80 obiektów mostowych, w tym przepustów.

Montaż obiektu tymczasowego nad Białą Głuchołaską

Most tymczasowy w Głuchołazach

Występująca woda z rzeki Biała Głuchołaska zniszczyła tymczasowy obiekt wraz z konstrukcją obiektu docelowego. Niezwłocznie po powodzi, wykonawca (Himmel i Papesch Opole) rozpoczął rozbiórkę uszkodzonego mostu tymczasowego i oczyszczanie koryta rzeki. Od 20 września na miejsce zostali skierowani żołnierze z 2. Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia, którzy wspomogli wykonawcę przy rozbiórce konstrukcji mostu tymczasowego i oczyszczeniu koryta rzeki.

Od poniedziałku, 7 października, żołnierze przystąpili do skręcania konstrukcji mostu tymczasowego DMS-65, a w piątek (11 października) posadowili dwie konstrukcje mostu na przygotowanych przyczółkach i wypełnili pomost płytami. Aktualnie wykonawca kontynuuje prace przy budowie dojazdów do obiektów oraz rozpoczął prace przy odbudowie chodników.

Most tymczasowy DMS-65 został wypożyczony z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Konstrukcja całego obiektu przyjechała do Głuchołaz w kilku transportach. Wkrótce zapewni połączenie dwóch części Głuchołaz dla samochodów oraz pieszych.

Odcinki zamknięte dla ruchu

DK45 w Krapkowicach

Na skutek wysokiego stanu wody w rzece Osobłoga i wystąpienia rzeki z jej koryta doszło do podmycia nasypów oraz konstrukcji drogi, a także do zapadnięcia jezdni na dojazdach do obiektów mostowych. W związku z tym przejazd DK45 za rondem w Krapkowicach został zablokowany do odwołania.

We wtorek, 24 września, z inicjatywy gminy Krapkowice na tym odcinku zamontowano kładkę dla pieszych o długości 20 metrów i szerokości ponad metra.  

Na czas zamknięcia tego odcinka wyznaczono objazd na trasie Racibórz - Opole:

  • dla pojazdów o DMC powyżej 10 t - DK40 w m. Większyce, następnie odcinkiem DK40 do skrzyżowania DK40 i dalej DW414 w kierunku Opola,
  • dla pojazdów o DMC poniżej 10 t - DK45 do skrzyżowania z DK40 w Reńskiej Wsi, następnie przez Kędzierzyn-Koźle do skrzyżowania z DW423, dalej DW423 do skrzyżowania z DW409 w Gogolinie i przez Krapkowice na DK45.

Skala uszkodzeń i zniszczeń na tym odcinku uniemożliwia puszczenie ruchu, a trasa wymaga przebudowy drogi oraz obiektów mostowych. Prace projektowe powinny rozpocząć się w najbliższych miesiącach, po zapewnieniu finansowania.

DK94 w Skorogoszczy

Wysoki stan wody w rzece Nysa Kłodzka i wystąpienie rzeki z jej koryta spowodowało zalanie, podmycie drogi i zapadnięcie jezdni w okolicy obiektu mostowego. Przejazd drogą w Skorogoszczy na wysokości skrzyżowania z DW458 w kierunku Lewina Brzeskiego został zablokowany do odwołania. W celu umożliwienia przejazdu służb oraz okolicznych mieszkańców pojazdami do 3,5 t, w piątek, 27 września, zamontowano tymczasową przeprawę wojskową MS-20.

Na tym odcinku wyznaczono objazd w kierunku Opola od ronda w Skarbimierzu, DK39 do Pisarzowic, dalej DW457 w kierunku Popielowa i DW458 do DK94 w Skorogoszczy. Analogiczny objazd obowiązuje w kierunku Wrocławia. 

W celu przywrócenia ruchu, na drodze krajowej w Skorogoszczy trwa odbudowa poboczy oraz naprawa korpusu drogi w okolicach obiektu.

Odcinek z utrudnieniami

Ruch wahadłowy nadal obowiązuje na DK46i w Kamienicy, gdzie w ramach robót utrzymaniowych wykonaliśmy naprawę uszkodzonych fragmentów jezdni. W celu przywrócenia pełnej przejezdności na tym odcinku, niezbędna jest rozbudowa wraz z przebudową murów, które stanowią jednocześnie konstrukcję oporową drogi i umocnienie koryta rzeki.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}