Dziennikarze z wizytą na budowie obwodnicy Olesna w ciągu S11
27.04.2022
Dzisiaj wspólnie z dziennikarzami obserwowaliśmy postęp prac na budowie 25-kilometrowego odcinka pierwszej drogi ekspresowej w woj. opolskim. To co przykuwa uwagę przy tej inwestycji, to niewątpliwie budowa drogi dwujezdniowej, dwupasowej na tak długim odcinku wraz z kilkudziesięcioma obiektami mostowymi - i to wszystko w niezwykle malowniczej scenerii.
Dwa lata na realizację
Pierwsze maszyny na budowie pojawiły się na początku ubiegłego roku, a dziś zaawansowanie robót jest na poziomie nieco ponad 40 proc. Finalizowane są roboty ziemne w zakresie wykopów, nasypów oraz wzmocnienia podłoża w ciągu trasy głównej oraz dróg poprzecznych. Kontynuowane są prace w zakresie układania warstw konstrukcyjnych jezdni. Warstwa podbudowy z kruszywa jest już widoczna na znacznym odcinku trasy głównej. Wykonawca kontynuuje prace przy układaniu warstw bitumicznych (podbudowa zasadnicza oraz warstwa wiążąca). Prowadzone są prace na 25 obiektach mostowych, m.in. w zakresie ustrojów nośnych oraz prac wykończeniowych niektórych z obiektów oraz zbrojenia i betonowania przyczółków.
Trwa budowa węzła Olesno, w tym wiaduktu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 487. Na jednym z rond, które będzie docelowo elementem budowanego węzła, prowadzone są prace brukarskie.
Zakres inwestycji
Początek przebiegu nowej drogi ekspresowej będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarka, w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą DK11 z S11. Koniec zlokalizowany będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica. Docelowo dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośnością 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej. Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna uzyskaliśmy decyzję środowiskową.
Obiekty inżynierskie
Inwestycja przewiduje także budowę 25 obiektów mostowych, węzła Olesno na skrzyżowaniu z DW487 wraz z dwoma rondami. Wśród zaprojektowanych obiektów mostowych największe to dwa wiadukty nad linią kolejową relacji Tarnowskie Góry - Kluczbork o długości całkowitej 135 m oraz 126 m.
Projekt przewiduje także budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
Korzyści wynikające z budowy obwodnicy
Nowa trasa zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc nowoczesne drogowe połączenie dla województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi. Tym samym wpłynie na aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie S11 oraz w całym województwie opolskim.
Docelowo obwodnica Olesna stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy porty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
Kalendarium
1 grudnia 2017 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
5 lipca 2018 r. - wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
16 października 2018 r. - wszczęcie postępowania przetargowego dla realizacji zadania w trybie Projektuj i buduj
1 kwietnia 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty - konsorcjum firm MIRBUD (lider) oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (partner)
20 maja 2019 r. - podpisanie umowy na realizację obwodnicy Olesna w ciągu S11 na kwotę 667 692 363,55 zł
18 grudnia 2020 r. - wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)