Dziennikarze z wizytą na rozbudowie DK46
13.10.2022
Wspólnie z dziennikarzami przyglądaliśmy się poszczególnym etapom prac dla zastosowanej po raz pierwszy na drogach krajowych województwa opolskiego technologii z betonu cementowego. Odcinek, na którym zastosowana będzie tego typu nawierzchnia zlokalizowany jest na DK46 przy granicy z woj. dolnośląskim.
Trwała technologia – nawierzchnia betonowa
Aktualne zaawansowanie prac dla tego zadania na długości 5,8 km pomiędzy granicą województwa opolskiego i dolnośląskiego poprzez obwodnicę Kamienicy do początku obwodnicy Paczkowa wynosi nieco ponad 50 proc. W zakresie branży drogowej wykonawca realizuje roboty ziemne, prowadzi także prace związane z budową odwodnienia. W ciągu trasy głównej układana jest warstwa podbudowy z kruszywa oraz warstwa podbudowy betonowej wraz z nawierzchnią betonową.
W rozwiązaniach projektowych przyjęto wykonanie nawierzchni jezdni w dwóch technologiach. Nawierzchnia drogi na odcinku 4,3 km jest wykonana z betonu cementowego, natomiast na pozostałej części ok. 1,5 km - nawierzchnia mineralno-bitumicznej.
Technologia wykonywania nawierzchni z betonu cementowego jest jedną z najnowocześniejszych, jednak wymaga od wykonawcy dużego doświadczenia oraz bezwzględnego przestrzegania reżimu technologicznego zarówno na etapie wytwarzania mieszanki betonowej, jak i wbudowywania betonu w nawierzchnię.
Nawierzchnia betonowa ma wiele zalet, w tym wysoką nośność i zdolność do przenoszenia obciążeń, odporność na odkształcenia, niskie koszty utrzymania.
Zakres inwestycji
Na całym odcinku drogi jednojezdniowej dwupasowej zostanie wzmocniona konstrukcja jezdni wraz z dostosowaniem do nośności 11,5 t/oś.
W ramach inwestycji przewidziano m.in. rozbudowę 2 istniejących skrzyżowań o lewoskręty w kierunku Kamienicy, budowę parkingu dla pojazdów osobowych, ciężarowych i miejsca postojowego dla służb kontrolujących, wykonanie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego, kanału technologicznego. Dodatkowo odcinek zostanie wyposażony w oświetlenie drogowe.
Wykonawcą zadania jest firma STRABAG Infrastruktura Południe z umową na kwotę 45 389 804,72 zł. Finał prac zaplanowano w II kwartale 2023 r.