Kolejny obiekt na obwodnicy Olesna oddany do ruchu!
16.12.2022
Obwodnica Olesna to jedno z zadań realizowanych aktualnie na terenie woj. opolskiego w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Budowa tego 25-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11 jest już zaawansowana w około 80 proc. Na początku września br. oddaliśmy do ruchu wiadukt na węźle Olesno. Od czwartku 15 grudnia br. kierowcy mogą korzystać z obiektu łączącego miejscowości Ciarka i Kolonia Ciarki. Mieszkańcy tych miejscowości nie muszą już korzystać z dotychczasowego objazdu przez m. Chocianowice. W najbliższym czasie planowane jest oddanie do ruchu kolejnego obiektu w ciągu drogi powiatowej na trasie Sowczyce - Borki Małe.
Zaawansowanie prac
Od połowy grudnia na kontraktach realizowanych przez GDDKiA rozpoczyna się przerwa zimowa. Wykonawcy, w przypadku sprzyjających warunków atmosferycznych, mogą jednak realizować niektóre roboty, z uwzględnieniem reżimów technologicznych.
Roboty ziemne w zakresie wykopów, nasypów oraz wzmocnienia podłoża w ciągu trasy głównej oraz dróg poprzecznych są na końcowym etapie. Warstwa podbudowy bitumicznej jest już widoczna na znacznym odcinku trasy głównej. Na części obiektów prowadzone są prace wykończeniowe.
Zakres inwestycji
Początek przebiegu nowej drogi ekspresowej będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarka w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą DK11 z S11. Koniec zlokalizowany będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica.
Docelowo dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej. Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna w sierpniu ubiegłego roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową. Z kolei dla odcinka od końca obwodnicy Olesna, w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór, opracowywane są możliwe warianty przebiegu. Jeden z nich zostanie wskazany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Obiekty inżynierskie i ronda
Inwestycja przewiduje budowę 24 obiektów mostowych oraz węzła Olesno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami. Wśród zaprojektowanych obiektów mostowych największe z nich to dwa wiadukty nad linią kolejową relacji Tarnowskie Góry - Kluczbork o długości całkowitej odpowiednio około 135 oraz 126 m.
Projekt przewiduje także budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
Korzyści wynikające z budowy obwodnicy
Nowa trasa zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc nowoczesne drogowe połączenie dla województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie S11 oraz w województwie opolskim.
Docelowo obwodnica Olesna stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy porty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
Całkowita wartość inwestycji (włącznie z nadzorem i wykupem gruntów) to 767,9 mln zł. Dofinansowanie ze środków funduszy europejskich, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, wynosi około 411 mln zł.
Inwestycja zostanie oddana kierowcom w II kwartale przyszłego roku.