W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Most tymczasowy w Głuchołazach połączył dwie części miasta

25.10.2024

Po przeprowadzeniu próbnych obciążeń i ich pozytywnych wynikach, udostępniliśmy kierowcom i pieszym most tymczasowy w Głuchołazach. Od powodzi, która porwała konstrukcje poprzedniego mostu tymczasowego i budowanego obiektu, mija ponad miesiąc. Dziś (25 października) ta wyczekiwana przeprawa została oddana do ruchu.

Obiekt tymczasowy nad Białą Głuchołaską

Przygotowania pod budowę tymczasowej przeprawy

Gdy tylko sytuacja powodziowa na to pozwalała, wspólnie z wykonawcą (Himmel i Papesch Opole) rozpoczęliśmy oczyszczanie dojazdu do mostu. Wyciągaliśmy z koryta rzeki to, co można było wyciągnąć z brzegu. Od 20 września na miejscu pomagali nam żołnierze wojsk inżynieryjnych, którzy wspólnie z wykonawcą oczyszczali koryto rzeki oraz rozbierali konstrukcję mostu tymczasowego. Następnie ruszyły prace przy przygotowaniu przyczółków nowego obiektu tymczasowego i wykonaniu najazdów.

7 października żołnierze z 2. Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia przystąpili do skręcania konstrukcji mostu tymczasowego DMS-65 wypożyczonego przez GDDKiA z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Cztery dni później, 11 października, z wykorzystaniem ogromnego żurawia, którego udźwig to nie bagatela 500 ton, posadowili dwie konstrukcje mostu na przyczółkach przygotowanych przez wykonawcę inwestycji.

Most DMS-65

Konstrukcja całego obiektu przyjechała do Głuchołaz w kilku transportach z Legionowa pod Warszawą.

Stalowa konstrukcja mostu DMS-65 wykorzystywana jest do budowy objazdów lub przepraw tymczasowych, związanych z usuwaniem m.in. skutków klęsk żywiołowych. Na rzece Biała Głuchołaska zostały wybudowane dwa niezależne mosty dla każdego z kierunków o długości 36 m i wadze 48 ton każdy. W tej samej technologii już wcześniej powstawały obiekty tymczasowe. Tak było m.in w Kiezmarku, przy remoncie mostu na Wiśle w ciągu DK7.

 

Zaprojektowane obiekty mostowe

Zniszczony przez powódź most tymczasowy na Białej Głuchołaskiej miał długość 47 m i szerokość 10 m, a ruch kołowy odbywał się nim w obu kierunkach. Po jednej stronie obiektu był chodnik dla pieszych. Przełożenie ruchu na most tymczasowy umożliwiło wyburzenie starego mostu i rozpoczęcie budowy nowego, trzyprzęsłowego o wysokich parametrach nośności, który miał być posadowiony o 0,76 m wyżej w stosunku do dotychczasowego obiektu.

We wrześniu miało rozpocząć się betonowanie ustroju nośnego, a nowy most, powstający w ramach rozbudowy DK40 w Głuchołazach, miał być gotowy do końca roku. Niestety, w trakcie powodzi nurt rzeki Biała Głuchołaska porwał zarówno obiekt tymczasowy, jak i konstrukcję budowanego mostu docelowego.

Program Inwestycji dla rozbudowy DK40 w Głuchołazach wraz z budową przeprawy na rzece Biała Głuchołaska został podpisany w czerwcu 2017 r. Projekt budowy przeprawy w Głuchołazach przewidywał budowę mostu trzyprzęsłowego o konstrukcji żelbetowej i długości około 47 m.

W maju 2020 r. Burmistrz Głuchołaz wydał decyzję środowiskową dla tego zadania, poprzedzoną konsultacjami społecznymi oraz spotkaniami informacyjnymi, w ramach których można było zapoznać się z projektowanymi rozwiązaniami i zgłaszać do nich uwagi (również w odnośnie konstrukcji samego mostu). W sierpniu 2021 r. dla rozbudowy DK40 w Głuchołazach Wojewoda Opolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}