W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obwodnica Praszki z unijnym dofinansowaniem

26.05.2022

Ponad 165 mln zł na realizację obwodnicy Praszki w ciągu DK45 otrzymamy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. GDDKiA w ramach POIiŚ zawarła już 73 umowy o dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. Trwa ich wdrażanie i rozliczanie.

Budowa obwodnicy Praszki w ciągu DK45

Zakres inwestycji

Obwodnica rozpocznie się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45. Następnie ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej oraz Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś.

Obiekty inżynierskie i ronda

Inwestycja przewiduje budowę dziesięciu obiektów inżynierskich, w tym m.in. dwóch obiektów mostowych nad rzeką Prosną i Wyderką oraz trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą.

Zaprojektowano także cztery skrzyżowania w formie ronda w ciągu obwodnicy. Budowane są na jej początku i końcu oraz na przecięciu z obecnym przebiegiem dróg krajowych nr 42 i 45. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na wszystkich skrzyżowaniach, w obrębie wyspy środkowej został zaprojektowany pierścień o szerokości 1 m, stanowiący rezerwę dla przejazdu samochodów ciężarowych i autobusów.

Korzyści wynikające z budowy obwodnicy

Nowa trasa poprawi płynność ruchu tranzytowego na drodze łączącej województwa śląskie, opolskie i łódzkie. Obwodnica zapewni również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, co przyczyni się do wzrostu aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45.

Budowa obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego pozwoli na odciążenie od ruchu tranzytowego istniejących ciągów dróg krajowych nr 42 i 45 w centrum tych miast, dając jednocześnie alternatywę w doborze najdogodniejszej trasy przejazdu dla ruchu lokalnego.

 

Finansowanie zadania

Umowa z wykonawcą została podpisana 20 maja 2019 r. na kwotę 171 500 097,16 zł, a planowany termin zakończenia prac to II kwartał 2023 r. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie ze środków UE, całkowita wartość projektu to 226 058 100,00 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 165 410 060,13 zł.

Skutecznie rozliczamy fundusze unijne w ramach POIiŚ 2014-2020

GDDKiA w ramach POIiŚ zawarła już 73 umowy o dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. Trwa ich wdrażanie i rozliczanie. 8 kolejnych wniosków o dofinansowanie jest w trakcie rozpatrywania. Łączna wartość inwestycji, dla których zawarliśmy umowy o dofinansowanie, wynosi ponad 79,5 mld zł (w tym koszty kwalifikowalne to około 44,4 mld zł oraz wkład UE to około 37,7 mld zł). W ramach ww. umów zakontraktowaliśmy już około 87 proc. przyznanych nam środków unijnych.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}