Pierwszy odcinek ekspresowej S11 w województwie opolskim oddany kierowcom
24.07.2023
Blisko 25 km dwujezdniowej trasy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, 24 obiekty mostowe oraz węzeł Olesno - prace przy budowie obwodnicy Olesna w ciągu S11 dobiegły końca. Dzięki temu kierowcy mają do dyspozycji pierwszy odcinek drogi ekspresowej w woj. opolskim. Obwodnica Olesna to inwestycja zrealizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Umowa
Umowa o wartości 667,69 mln zł na zaprojektowanie i budowę obwodnicy została podpisana 20 maja 2019 r. Całkowita wartość kontraktu to ponad 800 mln zł (wraz z kosztami nadzoru inwestorskiego, kosztami odszkodowań za nieruchomości oraz innymi kosztami okołokontraktowymi). Ponad 411 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Zakres inwestycji
Początek przebiegu 25 km nowej drogi ekspresowej jest zlokalizowany na istniejącej DK11 w pobliżu Kolonii Ciarka, w ramach tymczasowego ronda umożliwiającego wjazd na S11. Koniec trasy to odcinek na granicy woj. opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica.
Obiekty inżynierskie i ronda
Na 25-kilometrowej trasie powstały 24 obiekty mostowe oraz węzeł Olesno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami. Największe wśród zaprojektowanych obiektów mostowych to dwa wiadukty nad linią kolejową, relacji Tarnowskie Góry - Kluczbork, o długości całkowitej około 135 oraz 126 m.
Zbudowano również urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowano infrastrukturę techniczną (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). W ramach zrealizowanego zadania zbudowano kanał technologiczny wzdłuż całego odcinka nowej trasy oraz zamontowano ekrany akustyczne o długości 885 m i przeciwolśnieniowe o długości 1968 m.
Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu. Obwodnica Olesna jako droga ekspresowa zawiera także elementy usprawniające działania służb w trakcie zdarzeń - wyposażona jest w 15 wjazdów awaryjnych na trasę główną oraz 7 przejazdów awaryjnych w pasie rozdziału, które służą do poruszania się pomiędzy jezdniami.
Korzyści wynikające z budowy obwodnicy
Nowa trasa zapewnia komfort dla ruchu tranzytowego, tworząc nowoczesne połączenie drogowe dla woj. wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja inwestycji umożliwia również skomunikowanie z obszarami inwestycyjnymi, wpływając na aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie S11 oraz w woj. opolskim.
Obwodnica Olesna stanowi fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy porty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
Droga ekspresowa S11 połączy cztery województwa
Do 2030 roku cała trasa S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg przez Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po realizacji wszystkich odcinków będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35,5 km) blisko 620 km.
S11 w woj. opolskim
Oddana do ruchu dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej S11. Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna dysponujemy już ostateczną decyzją środowiskową i w najbliższym czasie planujemy ogłoszenie przetargu na realizację tego zadania. Trwają także prace przygotowawcze dla odcinka od końca obwodnicy Olesna, w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór.
S11 w woj. śląskim
W czerwcu br. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach trafił wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla prawie 30 km S11, od granicy województw opolskiego i śląskiego do granicy powiatu lublinieckiego i tarnogórskiego. W III kwartale br. planujemy złożyć wniosek o DŚU dla kolejnego, ponad 31-kilometrowego odcinka, stanowiącego obwodnicę Tarnowskich Gór. Złożenie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wniosków o wydanie DŚU, zakończy początkowy etap przygotowania inwestycji. Na etapie procedowania decyzji DŚU dla odcinka drugiego nie będą następowały ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i dowiązania się do istniejącej sieci dróg.
W ramach procedowania DŚU zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji.
Równolegle do procedowanej decyzji DŚU opracowywana będzie Koncepcja programowa uszczegóławiająca przyjęte rozwiązania. Podczas tego etapu prac odcinek od Małej Panwi na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie (tzw. obwodnicy Tarnowskich Gór) zostanie podzielony na dwa pododcinki:
- od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu dróg S11 i DW911 oraz
- od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Należy przy tym pamiętać, że ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie wyklucza się konieczności uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU. To z uwagi na zmianę rozwiązań projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ.
S11 w woj. wielkopolskim
W Wielkopolsce trwają prace projektowe dla budowy trasy S11 od granicy z woj. zachodniopomorskim do granicy z woj. opolskim. Długość projektowanej S11 w woj. wielkopolskim to około 300 km, podzielonych na następujące odcinki:
- Szczecinek - Piła o długości około 59 km,
- Piła - Ujście o długości około 24,1 km,
- Ujście - Oborniki o długości około 43,3 km,
- Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik o długości około 22,2 km,
- Kórnik - Jarocin o długości około 43,7 km,
- Jarocin - Ostrów Wielkopolski o długości około 57,5 km,
- Ostrów Wielkopolski - Kępno o długości około 30,2 km.
Dla dwóch odcinków tj. Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik i Ostrów - Kępno uzyskaliśmy już decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Dla dwóch odcinków Oborniki - Poznań oraz Ostrów Wielkopolski - Kępno toczą się postępowania w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Dla odcinka Piła - Ujście planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w III kwartale br. Dla pozostałych odcinków wnioski o takie decyzje zostały już złożone i czekamy na ich wydanie.
S11 w woj. zachodniopomorskim
Od 2019 roku kierowcy mogą korzystać 35,5 km wspólnego przebiegu S11 i S6 od Kołobrzegu do Koszalina wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód. W tym samym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka o długości 12 km.
We wrześniu br. planowane jest oddanie do ruchu S11 od Koszalina do Bobolic. To 48 km nowej drogi ekspresowej. Trasa jest na końcowym etapie robót na trzech odcinkach realizacyjnych. Nowa droga wyprowadzi ruch tranzytowy z Bobolic i wszystkich miejscowości położonych przy obecnej DK11 pomiędzy Koszalinem i Bobolicami. Budowa S11 Koszalin - Bobolice jest dofinansowana ze środków UE.
Do domknięcia realizacji S11 na Pomorzu Zachodnim brakuje odcinka między Bobolicami, a Szczecinkiem. Ten fragment o długości 24,4 km jest obecnie na etapie przetargu. Mamy wybranego wykonawcę, ale jeden z pozostałych oferentów odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej i będziemy musieli jeszcze oczekiwać na rozstrzygnięcie tego odwołania. Zakończenie budowy tego odcinka planowane jest w 2026 roku.
Kalendarium
1 grudnia 2017 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
5 lipca 2018 r. - wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
16 października 2018 r. - wszczęcie postępowania przetargowego dla realizacji zadania w trybie Projektuj i buduj
1 kwietnia 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty - konsorcjum firm MIRBUD (lider) oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (partner)
20 maja 2019 r. - podpisanie umowy na realizację obwodnicy Olesna w ciągu S11
18 grudnia 2020 r. - wydanie decyzji ZRID
24 lipca 2023 r. - oddanie do ruchu