Podpisaliśmy umowę na remont autostrady A4 pomiędzy Górą św. Anny a granicą woj. opolskiego i śląskiego
01.07.2021
Konsorcjum firm ADAC-LEWAR i DROG-BUD będzie wykonawcą dwuletniego remontu na opolskim odcinku autostrady A4 pomiędzy Górą św. Anny i granicą województwa opolskiego i śląskiego. Zadanie o wartości 56 503 740 zł będzie realizowane w systemie Zaprojektuj i wyremontuj, co oznacza, że w lipcu br. zostanie przygotowana dokumentacja projektowa remontu, po czym w sierpniu wykonawca przystąpi do prac w terenie.
Obie jezdnie z gruntownym remontem
W ramach zadania jezdnia południowa (w kierunku do Katowic) zostanie wyremontowana na odcinku o długości około 17,5 km, a jezdnia północna (w kierunku do Wrocławia) na odcinku o długości około 12,1 km. Wyremontowana zostanie także nawierzchnia na dwóch węzłach drogowych: Kędzierzyn-Koźle i Strzelce Opolskie. Ze względu na znaczny zakres prac będzie to zadanie dwuletnie. Prace podzielono na pięć etapów robót, z których każdy będzie trwał maksymalnie dwa miesiące.
Roboty będą prowadzone na całej szerokości jednej jezdni autostrady, po przełożeniu ruchu na drugą jezdnię. Tak jak w poprzednich latach, na odcinkach o odpowiedniej szerokości jezdni, ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po dwóch pasach. Jedynie na odcinkach z obiektami inżynierskimi, gdzie jezdnia ma mniejszą szerokość, wprowadzony zostanie układ pasów 2+1.
Przeciwne kierunki ruchu zostaną rozdzielone barierami tymczasowymi. Podczas realizacji jednego z etapów na jezdni południowej, na okres od 2 do 6 tygodni (w zależności od deklaracji wykonawcy) zostanie czasowo zamknięty MOP Góra św. Anny. Z kolei na czas zamknięcia węzłów Kędzierzyn-Koźle i Strzelce Opolskie będą wyznaczone objazdy.
Wymienimy warstwę wiążącą, ścieralną i podbudowę
Wykonawca remontu wymieni warstwę wiążącą i ścieralną nawierzchni, a w niektórych miejscach również podbudowę. Na przejazdach awaryjnych zamontowane zostaną bariery linowe, a na nowej nawierzchni pojawi się oznakowanie poziome wykonane w technologii grubowarstwowej. Remont obejmie również system odwodnienia drogi oraz obiektów mostowych.
Remont rozpocznie się w 2021 roku
Prowadzenie robót zaplanowano w okresie od III kwartału 2021 r. do IV kwartału 2022 r., z wyłączeniem okresu zimowego przypadającego od 15 grudnia do 15 marca.
Realizujemy założenia i systematycznie poprawiamy jakość A4
Na przestrzeni kilkunastu lat wyremontowaliśmy około 150 km autostrady A4 z całego liczącego ponad 170 km odcinka (w podziale na jezdnię północną i południową) w woj. opolskim. Konieczność przeprowadzania sukcesywnych remontów to standardowa procedura po kilkunastu latach eksploatacji. Na nawierzchni pojawiły się spękania podłużne, poprzeczne i siatkowe, wymagające coraz częstszych interwencji. Remont to przede wszystkim poprawa warunków jazdy, zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom autostrady i wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego.
Kalendarium remontów na opolskich odcinkach autostrady A4
2013 r. - jezdnia południowa pomiędzy węzłami Opole Zachód a Opole Południe wraz z węzłami Opole Zachód i Opole Południe o długości 11 km
2014 r. - jezdnia północna i południowa pomiędzy węzłami Opole Zachód i Opole Południe o długości 32 km (remont przeprowadzony w dwóch etapach)
2015 r. - jezdnia południowa od granicy woj. dolnośląskiego i opolskiego do węzła Opole Zachód wraz z węzłem Brzeg o długości ok. 30 km
2016 r. - jezdnia północna od granicy woj. dolnośląskiego i opolskiego do węzła Opole Zachód o długości 28 km
2017 r. - jezdnia południowa pomiędzy węzłami Opole Południe a Krapkowice wraz z węzłem Krapkowice o długości ponad 16 km
2018 r. - jezdnia północna pomiędzy węzłami Opole Południe a Krapkowice o długości prawie 14,5 km
2019 r. - jezdnia południowa pomiędzy węzłami Krapkowice a Kędzierzyn-Koźle o długości ponad 7 km
2020 r. - jezdnia północna pomiędzy węzłami Krapkowice a Kędzierzyn-Koźle o długości prawie 13 km