Program budowy 100 obwodnic w woj. opolskim
15.09.2023
Przed rozpoczęciem prac budowlanych, konieczne jest przygotowanie dokumentacji, a także uzyskanie stosownych decyzji i zezwoleń. Proces ten jest długi i skomplikowany. Dlatego oprócz zadań będących w realizacji, równolegle prowadzimy prace przygotowawcze dla kolejnych inwestycji – w tym czterech zadań z rządowego Programu Budowy 100 obwodnic.
Kolejne obwodnice w woj. opolskim
Na etapie przygotowywania dokumentacji jest kilka nowych tras, które realizowane będą w woj. opolskim w ramach rządowego Programu Budowy 100 obwodnic. Dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39, Prudnika w ciągu DK41, Sidziny w ciągu DK46 i Lędzin w ciągu DK46 podpisaliśmy już umowy na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).
STEŚ-R
Na tym etapie opracowywana jest dokumentacja o charakterze ogólnym. Jej podstawowym celem jest znalezienie optymalnego korytarza środowiskowego nowego odcinka drogi. Większość elementów dla zadania inwestycyjnego jest szacowanych w podstawowym zakresie, część z nich jest określana bardziej szczegółowo: obiekty drogowe, obiekty inżynierskie, obiekty infrastruktury technicznej, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia bezpieczeństwa i organizacji ruchu, urządzenia infrastruktury zawiązanej i niezwiązanej z drogą. Możliwe warianty przebiegu trasy analizowane są pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym również pod względem społecznym. Najkorzystniejszy z nich wskazywany jest jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
Krok po kroku informujemy i konsultujemy
Na etapie STEŚ-R zostają opracowane warianty przebiegu inwestycji, które są poddawane ocenie w ramach analizy wielokryterialnej, uwzględniającej także aspekty społeczne. Wynikiem jest wybór wariantu rekomendowanego oraz alternatywnego do wniosku o wydanie DŚU. Na tym etapie mieszkańcy mają możliwość zapoznania się z proponowanymi rozwiązaniami oraz zgłaszania swoich propozycji lub uwag. Są one analizowane pod kątem możliwości ich uwzględnienia w rozwiązaniach projektowych.
Obwodnica Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39
Prace przygotowawcze dla tej inwestycji rozpoczęliśmy w kwietniu 2019 r. – podpisaliśmy wtedy umowę na wykonanie STEŚ-R. We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla tego zadania, złożonym do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu, rekomendowany został wariant W1D, który przebiega przez teren gmin Skarbimierz, Lubsza oraz Brzeg. Długość to ok 8,5 km, zaś
lata realizacji 2027 – 2029.
Inwestycja przewiduje budowę odcinka DK39 wraz z budową mostu na Odrze, wiaduktu nad linią kolejową nr 132 (Opole - Wrocław) oraz przebudową kolidującej infrastruktury drogowej i branżowej. Obwodnica Brzegu przejmie ruch tranzytowy, jaki obecnie koncentruje się w mieście. W związku z tym nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg.
Realizacja zadania pozwoli na skomunikowanie północnej części województwa opolskiego z autostradą A4 i będzie stanowiła uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 94.
Obwodnica Lędzin w ciągu drogi krajowej nr 46
6 kwietnia 2022 r. podpisaliśmy umowę na prace przygotowawcze (STEŚ-R) dla tego zadania. W tym roku odbyło się spotkanie informacyjne, podczas którego przedstawiliśmy cztery proponowane warianty przyszłej obwodnicy. Długość w zależności od wariantu wynosić będzie od 3,6 km do 4 km. Lata realizacji: 2027 - 2029
Obwodnica Lędzin wyprowadzi ruch tranzytowy, jaki obecnie koncentruje się w miejscowości, którą przecina DK46. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja stanowić będzie element nowego ciągu DK46 jako drogi wylotowej z Opola w kierunku wschodnim. Pozwoli na sprawne skomunikowanie stolicy województwa opolskiego z Lublińcem i dalej z Częstochową. Jest to kolejny etap prac poprawiających bezpieczeństwo i przepustowość na DK46, po oddanej obwodnicy Myśliny.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Prudnika w ciągu drogi krajowej nr 41
Umowa na opracowanie STEŚ-R dla tego zadania została podpisana w kwietniu 2021 roku. W marcu br. odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami, na których przedstawiliśmy proponowane warianty przebiegu przyszłej trasy. Możliwe rozwiązania analizowane były pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym również pod względem społecznym. Optymalny z nich - wariant W1 - wskazany został jako rekomendowany we wniosku o wydanie DŚU. W tym wariancie trasa ma długość 2,7 km i przebiega przez teren gmin Lubrza i Prudnik. Ze względu na większy zakres wariantu rekomendowanego, przebiegającego przez tereny gminy Lubrza, wniosek został złożony do Wójta tej gminy. Uzyskana decyzja zatwierdzi przebieg trasy. Lata realizacji: 2027 – 2029
Obecnie ruch tranzytowy w ciągu DK41 prowadzi przez centrum Prudnika. Po zakończeniu budowy obwodnica przejmie tranzyt, dzięki czemu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego Prudnika oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja pozwoli na sprawne skomunikowanie ciągów dróg nr 40 oraz 41 i będzie stanowić uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu DK40 (obwodnica Lubrzy) oraz DK41 (obwodnica Prudnika). Poprawi też dostępność komunikacyjną województwa opolskiego od strony południowej granicy kraju.
Obwodnica Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46
Etap prac przygotowawczych dla tego zadania rozpoczęliśmy w kwietniu 2021 r. Na podstawie przeprowadzonej wielokryterialnej analizy porównawczej, obejmującej kryteria techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, w tym również społeczne, we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej wskazano wariant W2. Dla tego rozwiązania w grudniu 2022 r. złożyliśmy do Wójta Gminy Skoroszyce wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W preferowanym wariancie trasa ma długość ok. 8,5 km. Przebiega przez teren gmin Skoroszyce i Łambinowice w powiecie nyskim oraz przez fragment gminy Niemodlin w powiecie opolskim. Planowane lata realizacji: 2027 - 2029
Obwodnica Sidziny wyprowadzi ruch tranzytowy, koncentrujący się w miejscowości. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Obwodnica Sidziny ułatwi dostępność komunikacyjną Nysy od strony stolicy województwa. Inwestycja będzie pełniła rolę uzupełniającą do nowych obwodnic Nysy oraz Niemodlina.
Program budowy 100 obwodnic
Do 2030 r. w ramach realizacji Programu powstanie w Polsce 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy dostosowane do nośności 11,5 t/oś. Efektem realizacji Programu będzie m.in. poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miejscowości.