Raport podsumowujący spotkanie dot. budowy obwodnicy Sidziny
05.09.2023
Po przeprowadzonym w czerwcu br. spotkaniu informacyjnym z mieszkańcami zainteresowanymi realizacją obwodnicy Sidziny w ciągu DK46 został sporządzony raport uwzględniający opinie i uwagi mieszkańców. W spotkaniu, na którym projektant przedstawił wariant rekomendowany do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla tego zadania wzięło udział ponad 30 osób.
- Ruch pojazdów przez środek miejscowości i uciążliwości z tym związane: korki, zanieczyszczenie powietrza, hałas, to codzienność wielu Polaków. Aby zwiększył się komfort życia mieszkańców zatłoczonych dziś miast i miasteczek, wybudujemy w ciągu 10 lat 100 obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy poza tereny zabudowane i przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Jedną z nich będzie obwodnica Sidziny - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Raport ze spotkania informacyjnego
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wszystkie opinie i uwagi zostały zebrane w raporcie wraz z ustosunkowaniem się do poruszonych kwestii. W ramach przedstawionych rozwiązań dla tego zadania odpowiedzi na wnioski zostały uwzględnione w raporcie ze spotkania informacyjnego.
Szczegóły raportu zamieszczono na stronie biura projektowego: https://obwodnicasidziny.pl/ w zakładce Spotkanie informacyjne.
Wariant rekomendowany
Na podstawie przeprowadzonej wielokryterialnej analizy porównawczej, obejmującej kryteria techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, w tym również pod względem społecznym, wskazano najbardziej optymalny wariant. Jest nim wariant W2, dla którego w grudniu 2022 r. złożyliśmy do Wójta Gminy Skoroszyce wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W preferowanym rozwiązaniu trasa ma długość ok. 8,5 km i przebiega przez teren gmin Skoroszyce i Łambinowice w powiecie nyskim oraz przez fragment gminy Niemodlin w powiecie opolskim.
Obwodnica Sidziny
Projektowana obwodnica będzie jednojezdniową drogą w klasie technicznej GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o nośności 11,5 ton/oś. Planowany okres realizacji to lata 2027-2029. Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z miejscowości. W ramach inwestycji powstaną obiekty mostowe w ciągu trasy głównej, w tym nad Nysą Kłodzką. Przebudowane lub rozbudowane zostaną drogi krzyżujące się z obwodnicą oraz istniejące urządzenia infrastruktury technicznej kolidujące z budową obwodnicy i budową dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu.
Zadanie przygotowywane jest w ramach Rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Program budowy 100 obwodnic w województwie opolskim
W ramach Rządowego Programu na Opolszczyźnie powstaną cztery obwodnice:
- Brzegu w ciągu DK39,
- Sidziny w ciągu DK46,
- Prudnika w ciągu DK41,
- Lędzin w ciągu DK46
Do 2030 r. w ramach realizacji PB100 powstanie w Polsce 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ponad 800 km. Będą to trasy dostosowane do nośności 11,5 t/oś. Efektem realizacji Programu będzie m.in. poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miejscowości.