Rok 2021 na drogach krajowych woj. opolskiego
31.12.2021
Wśród zadań realizowanych przez GDDKiA na terenie woj. opolskiego kilka z nich to budowy zupełnie nowych tras, dzięki którym znacznie poprawi się przepustowość i bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Budowa obwodnic ma także na celu wyłączenie ruchu tranzytowego z miast, które docelowo te inwestycje ominą. Wśród tych zadań bardzo istotnym dla woj. opolskiego jest budowa pierwszego odcinka trasy ekspresowej S11, czyli obwodnicy Olesna na odcinku prawie 25 km (docelowo S11 na terenie woj. opolskiego będzie miała ok. 56 km). Poza tym realizujemy jeszcze obwodnice: północną Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40 oraz Praszki w ciągu DK45.
Obwodnice oddane do użytku w 2021 roku
W tym roku udostępniliśmy com dwie inwestycje - obwodnicę Niemodlina w ciągu DK46 (11,5 km) o osiągnięciu wartości 307,54 mln zł oraz obwodnicę Kępna w ciągu S11 na terenie woj. wielkopolskiego (8,1 km) o wartości wartości 183,10 mln zł.
Obwodnica Niemodlina to bardzo wyczekiwany odcinek drogi w woj. opolskim, oddany do ruchu 22 października Nowa trasa o długości ok. 11,5 km omija Niemodlin po południowej i wschodniej stronie. Rozpoczątwlotowym przed rozpoczęciem miejscowości Brzękowice na końcowymronna poczujesz się z obcym przebiegiem D46, tuż przed autostradą A4 i wzłem Opole Zachód. Początkowo niemal 5-kilometrowy, na drodze ruchu jest do drogi z drogą 2+1, a węzłem rozpoczyna się rozpoczynając dwujezdniowy z drogą z pasami w każdym.
Wybudowana jest obwodna Niemodlina do drogi klasy (droga głównego ruchu GP) z twymi drogami i drogami - Nie Sosnówka. W ramach zadań wybudowano 18 obiektów inżynierskich, w tym najdłuższy, blisko 300-metrowy najbardziej nad rzeką Ścinawą Niemodlińską.
Dzięki realizacji tej inwestycji wyprowadzony został ruch tranzytowy zarówno z Niemodlina, jak iz Brzęczkowic oraz Sosnówki. poprawiły się komfort jazdy i bezpieczeństwo kierowców kierujących się tą trasą.
Od sierpnia br. użytkownik może korzystać z 7-kilometrowego odcinka odcinka obwodnicy Kępna, która stanowi kolejny etap inwestycji w ciągu drogi ekspresowej S11.
Wybudowany na terenie woj. wielkopolskiego odcinka fragmentu obrębu Kępna - od drogi ekspresowej Kępno Krążkowy dojazdowy drogi krajowej nr 11 (DK11) w rejonie m. Baranów. Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest na terenie gminy Kęno i Baranów. Zadanie dofinansowane ze środków UE na kwotę 97 mln zł. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
W ramach zadania wybudowano obiekty inżynierskie w drogi ekspresowej S11 - cztery wiadukty i dwa mosty, jedno przejście dla zwierząt oraz dwa wiadukty nad ekspresową S11. Wybudowane także dwa węzły wyłączone - Kępno Wschód (połączenie z drogą wojewódzką nr 482) oraz Baranów (połączenie z uwzględnieniem warstwy DK11).
Realizacja poprawy na poprawie stanu poprawy stanu, poprawa stanu do poprawy szlaków, poprawy jakości na rzecz województwa wielkopolskiego. Zakończona budowa II etapu obwodnicy Kępna wyprowadza z miasta ruch tranzytowy na osi północ-południe poprzez drogę ekspresową S11. Dzięki tej inwestycji łatwy jest dojazd do Kępna od drogi ekspresowej S8 prowadzi działalność z DK39 w kierunku Namysłowa.
Obwodnica Olesna w ciągu S11
Aktualne zaawansowanie dla tej inwestycji wynosi 30 proc. Trwają roboty ziemne w zakresie realizacji, nasypów oraz pozyskiwanie w ciągu trasy prowadzącej oraz strony ustępne. Prowadzone są również prace w zakresie układania warstw konstrukcyjnych jezdni. W budownictwie rozpoczęto prace przy układach bitumicznych na początkowym budownictwie. Bieżące projekty urządzenia na miejscu na stronie głównej. Prowadzone są prace na wszystkich 24 obiektach.
Od czerwca br. prace są również prace przy budowie Olesno, tj. skrzyżowanie drogi ekspresowej z DW487 (trasa Byczyna - Olesno). W ramach tego tworzonego jest również wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej. Zaawansowanie przy budowie tego obiektu jest na poziomie około 70 proc. Widoczny jest zarys ronda, będzie docelowo prace budowlane, które prace, gdzie kolejno zaplanowano bitumiczne i brukarskie.
Obwodnica Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40
Aktualne zaawansowanie dla tej inwestycji wynosi 60 proc. W ramach robót drogowych niemal na całym odcinku ułożono już podbudowę bitumiczną. Na większej długości odcinka trasy głównej jest już także warstwa wiążąca. Wykonawca kontynuuje prace przy budowie ronda turbinowego na początkowym odcinku obwodnicy na skrzyżowaniu z istniejącą DK40.
Na wszystkich 18 obiektach inżynierskich do rozpoczęcia kontraktowej przerwy zimowej prowadzone były prace, m.in. w zakresie zbrojenia i betonowania przyczółków oraz płyt ustroju nośnego. Znaczne zaawansowanie jest widoczne na obiekcie nad kanałem Gliwickim, najdłuższym i najbardziej charakterystycznym w ciągu obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Głównymi elementami są tutaj łuki stalowe, do których podwieszony jest pomost stalowy z płytą betonową.
Obwodnica Praszki w ciągu DK45
Aktualne zaawansowanie dla tej inwestycji wynosi 50 proc. W ramach trasy wykonawca działania związane z budową wykopów i nasypów oraz rozpoczęło profilowanie skarp. Na niemal 75 proc. postawj trasę po złożono już podbudowę zasadniczą z kruszywą. Na 30 proc. odcinek trasy partycji położona została warstwa warstwy bitumicznej oraz warstwaca. Prowadzone są prace przy budowie ronda, gdzie gdzie zaawansowanie jest widoczne przy rondzie w okolicach Kowale. Prowadzone są roboty na wszystkich dziesięciu dziesięciu najbardziejowych oraz budowane są przepusty.
Rozpoczęliśmy prace przy remoncie A4
W tym roku podpisaliśmy się na renowacji odcinka odcinka A4 17,5 km dla jezdni południowej (kierunek Katowice) oraz ponad 12 km jezdni północnej (kierunek Wrocławia). Zadanie podzielono na pięć etapów, a jego wykonanie zaplanowano w III kw. 2022 r.
Jakie prace na A4 zrealizowaliśmy w tym roku
Remont pierwszego pierwszego odcinka ponad osiem kilometrów jezdni jezdni w kierunku Katowic (od km 266 do km 274) wraz z wymianą nawierzchnią na węźle Kędzierzyn-Koźle. Drugi etap do ponownej jezdni północnej w kierunku Wrocławia na miejscu 5,2 km od miejscowości Kędzierzyn-Koźle do miejsca na wysokości miejscowości Dolna (od km 269 do km 274).
Rozpoczęcie kolejnego etapu prac zaplanowano po zakończeniu następnego etapu inwalidzkiego w marcu 20 r.
Zadania na sieci dróg krajowych
Ważnym źródłem inwestycji na drogach krajowych na tereniewoju. Opolskiego, poza budową nowych odcinków, są działania mające na celu rozbudowę rozbudowy sieciowej w celu zapewnienia bezpieczeństwa i obsługi narzędzi informacyjnych tych trasami.
W tym roku rozpoczęliśmy prace przy rozbudowach pięciu odcinków o długości 20,8 km i wartości około 160 mln zł. Trzy opiekujące się zakłady są wykonywane, 45 prowadzenia drogi krajowej nr.
DK39 Smarchowice Wielkie - Namysłów
Na początku roku wykonawca przystąpił do prac przy rozbudowie 2,8 km odcinka pomiędzy Smarchowicami i Namysłowem, gdzie aktualne zaawansowanie rzeczowe wynosi około 80 proc.
Na odcinku od Smarchowic do skrzyżowania z ul. Partyzantów w ciągu DK39 wykonano podbudowę z kruszywa oraz warstwy bitumiczne w zakresie podbudowy i warstwy wiążącej. Dodatkowo na odcinku od początku inwestycji do ronda na skrzyżowaniu DK39 i DW454 widać już warstwę ścieralną. Aktualnie trwa rozbiórka warstw konstrukcyjnych na ostatnim fragmencie, gdzie w kolejnym etapie zostanie ułożona podbudowa z kruszywa.
Duże zaawansowane jest widoczne przy przebudowie infrastruktury kolidującej z rozbudową części drogowej. Trwają prace nawierzchniowe i brukarskie na ciągach pieszo-rowerowych i chodnikach. Planowane są prace brukarskie i budowa drogi przy cmentarzu w ciągu DK39. Zakończono prace remontowe na wiadukcie stalowym w ciągu ul. Jana Pawła nad linią kolejową, gdzie ułożono warstwę ścieralną oraz wymieniono nawierzchnię chodników.
Na nowym parkingu przy DK39 w Namysłowie wykonano całość podbudowy bitumicznej, położono warstwę wiążącą oraz ścieralną, wykonano także miejsce do ważenia i kontroli samochodów ciężarowych przez służby ITD.
Zakończenie prac dla tego zadania jest planowane w drugim kwartale 2022 r.
DK41 Wierzbięcice
Prace przy rozbudowie drogi krajowej nr 41 w Wierzbięcicach obejmują odcinek o długości 3,5 km. Aktualne zaawansowanie dla tego zadania wynosi około 45 proc. W ramach robót drogowych, na kilku odcinkach położono już poszczególne warstwy konstrukcyjne jezdni. Wybudowano także ścieżkę pieszo-rowerową na odcinku od cmentarza do skrzyżowania w centrum miejscowości. Trwa rozbiórka korpusu drogowego oraz chodników w centrum Wierzbięcic.
W związku z zaawansowaniem i zaplanowanymi pracami na znacznym odcinku drogi po Nowym Roku wykonawca planuje wprowadzenie zmiany organizacji ruchu. Zmiany będą polegały na wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego dla kierowców jadących DK41 od Nysy do Prudnika, natomiast dla kierowców jadących w przeciwnym kierunku ruch będzie się odbywał dwoma objazdami.
Zakończenie prac planowane jest w III kwartale 2022 r.
DK45 Rogów Opolski - węzeł Opole Południe
Umowa na realizację tego zadania została podpisana w kwietniu br. Inwestycja rozszerzająca się na rozbudowę o 2 km. Aktualnie na ulepszeń na stacji paliw w ciągu DK za węzpole Południe do skrzyżowania Rogów. Prace przy układach konstrukcyjnych na pierwszym z pierwszych z zakończeń pod koniec listopada br. Wykonawca zrealizowała także grą zakres prac w zakresie robót.
Zakończenie tej inwestycji zaplanowano w IV miejscu 2022 r.
DK45 Praszka - granica woj. opolskiego i łódzkiego
Po przekazaniu placu budowy wykonawcy we wrześniu br. rozpoczęły się pierwsze prace przy rozbudowie drogi krajowej nr 45 na odcinku 6,8 km od końca budowanej obwodnicy Praszki do granicy woj. opolskiego i łódzkiego. Aktualnie wykonawca realizuje roboty związane z rozbiórką istniejącej konstrukcji jezdni. Widać także pierwszy odcinek z nową warstwą podbudowy bitumicznej. Te prace prowadzone są na wysokości miejscowości Kowale oraz pomiędzy miejscowościami Sołtysy i Wierzbie.
Zakończenie inwestycji planowane jest w IV kwartale 2022 r.
DK46 granica woj. opolskiego i dolnośląskiego - obwodnica Kamienicy - Paczków
Umowę na rozbudowę DK46 na tym odcinku podpisaliśmy 8 listopada br., a 22 listopada nastąpiło przekazanie placu budowy. Jeszcze w tym roku wykonawca rozpoczął pierwsze prace przygotowawcze do robót właściwych. Po zakończeniu przerwy zimowej rozpoczną się prace związane z rozbudową tego odcinka.
Zakończenie prac planowane jest w drugiej połowie 2023 r.
Jakie inwestycje w przygotowaniu?
Program budowy 100 obwodnic - odcinki na etapie przygotowania
Na etapie przygotowywania dokumentacji z rządowego Programu budowy 100 obwodnic są trzy inwestycje. Podpisaliśmy umowy na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39, Prudnika w ciągu DK41 oraz Sidziny w ciągu DK46. Dla obwodnicy Brzegu złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
W listopadzie br. ogłosiliśmy przetarg na prace przygotowawcze dla obwodnicy Lędzin w ciągu DK46. Aktualnie trwa analiza ofert biur projektowych, które zostały złożone na przygotowanie dokumentacji dla tego zadania.
Odcinki drogi ekspresowej S11 w przygotowaniu
Na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji środowiskowej jest droga ekspresowa S11 Kępno - granica woj. opolskiego i śląskiego (z wyłączeniem obwodnicy Olesna). Projektowany odcinek to droga ekspresowa, dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Projektant przeanalizował cztery warianty przebiegu trasy głównej o długości od 44,2 do 46,9 km. W sierpniu br. dla tego zadania otrzymaliśmy decyzję środowiskową dla wariantu W2B o długości 45,8 km, która definiuje korytarz przyszłej drogi ekspresowej S11.
Rozbudowy na etapie przygotowania
W 2021 roku realizowaliśmy prace przygotowawcze dla rozbudów kilkunastu odcinków o łącznej długości ok. 70 km. Ich realizacja poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym, a konstrukcja nawierzchni dróg zostanie dostosowana do nośności 11,5 t/oś.
Dla kilku zadań w 2021 roku otrzymaliśmy decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), dla których do połowy 2022 roku ogłosimy przetargi na realizację:
-
DK40 w Głuchołazach (0,89 km) - inwestycja przewiduje przebudowę pięciu skrzyżowań, w tym jednego na skrzyżowanie typu rondo oraz dwóch z sygnalizacją świetlną, wyburzenie starego obiektu mostowego i wybudowanie nowego mostu klasy A nad rzeką Biała Głuchołaska,
-
DK46 Nysa - Pakosławice (6,15 km) - rozbudowa drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) do przekroju dwujezdniowego, dwupasowego, budowa obiektów mostowych nad rzeką Cielnicą oraz Korzkiew, rozbudowa czterech skrzyżowań, w tym budowa ronda na skrzyżowaniu DK46 z DW401 (tzw. grzybek),
-
DK45 Krapkowice - Rogów Opolski (6,6 km) - rozbudowa drogi do przekroju 2+1 (odcinkowo) i wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni, rozbudowa wiaduktu nad linią kolejową oraz rozbudowa przepustów drogowych.