Rok 2023 na drogach krajowych woj. opolskiego
29.12.2023
Oddaliśmy do ruchu dwie nowe trasy o łącznej długości blisko 38 km. Ich realizacja wpłynęła na poprawę przepustowości sieci dróg krajowych w woj. opolskim. Przebudowaliśmy i dostosowaliśmy do nośności 11,5 t/oś 8 km dróg. W przetargu mamy 46 km S11, a w trakcie przebudowy kolejne 31 km dróg krajowych.
Obwodnice oddane do ruchu w 2023 roku
24 lipca br. udostępniliśmy kierowcom obwodnicę Olesna w ciągu S11 o długości 25 km. To jednocześnie pierwszy odcinek drogi ekspresowej w woj. opolskim. Inwestycja została zrealizowana w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.
Umowę o wartości 667,69 mln zł na zaprojektowanie i budowę obwodnicy podpisaliśmy 20 maja 2019 r. Całkowita wartość kontraktu to ponad 800 mln zł (wraz z kosztami nadzoru inwestorskiego, kosztami odszkodowań za nieruchomości oraz innymi kosztami okołokontraktowymi). Ponad 411 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Obwodnica Olesna stanowi fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy porty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
Drugim odcinkiem drogi oddanym do ruchu w mijającym roku jest obwodnica Praszki w ciągu DK45. Kierowcy z trasy o długości niemal 13 km korzystają od kwietnia tego roku.
Umowę na jej zaprojektowanie i budowę podpisaliśmy 20 maja 2019 r. Jej wartość to 171,5 mln zł. Ponad 165 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Nowe trasy, z dala od terenów zabudowanych, zapewniają komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnych dróg łączących wiele województw. Obwodnice umożliwiają również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi. Nowe trasy odciążają z ruchu tranzytowego dotychczasowe ciągi dróg krajowych w centrum tych miast, dając jednocześnie alternatywę w doborze najdogodniejszej trasy przejazdu dla ruchu lokalnego.
Nowe odcinki dróg na etapie przetargu
Obwodnica Olesna jest pierwszym wybudowanym odcinkiem S11 w naszym województwie, a na kolejne 46 km tej trasy, które połączy funkcjonujące już obwodnice Kępna i Olesna, szukamy wykonawców. Przetarg na trzy odcinki realizacyjne ogłosiliśmy 31 sierpnia br. W trakcie postępowania wpłynęło 2475 pytań od wykonawców, na które udzieliliśmy odpowiedzi. Potencjalni wykonawcy pozyskane informacje mogli wykorzystać do skalkulowania swoich ofert, których w sumie otrzymaliśmy 25. Aktualnie komisja przetargowa analizuje oferty w celu wyłonienia wykonawcy.
Zaplanowana inwestycja obejmuje zaprojektowanie budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 45,8 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Inwestycję podzielona na trzy krótsze odcinki realizacyjne:
- koniec obwodnicy Kępna – Siemianice (12,5 km),
- Siemianice – Gotartów (22,7 km),
- Gotartów – początek obwodnicy Olesna (10,5 km).
Jej początkowy fragment zlokalizowany będzie na terenie woj. wielkopolskiego (na długości ok. 12 km), łącząc się z oddaną do ruchu 16 sierpnia 2021 r. obwodnicą Kępna (II etap). Kolejna, niemal 3-kilometrowa część trasy, zlokalizowana będzie na terenie woj. łódzkiego. 31 km drogi przebiegać będzie na terenie woj. opolskiego, przez gminy Byczyna, Kluczbork i Lasowice Wielkie. Koniec tego odcinka połączy się z oddaną niedawno do użytku obwodnicą Olesna.
Realizacja inwestycji, poza zapewnieniem komfortu podróżowania na tym odcinku, przyczyni się do poprawy jakości szlaków komunikacyjnych na terenie województwa wielkopolskiego, łódzkiego i opolskiego. Wpłynie na wyprowadzenie z miast ruchu tranzytowego na całej osi północ-południe poprzez drogę ekspresową S11.
Nowe odcinki dróg na etapie prac przygotowawczych
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na terenie woj. opolskiego kontynuujemy prace przygotowawcze dla czterech inwestycji. Dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39, Prudnika w ciągu DK41 oraz Sidziny w ciągu DK46 trwa procedura wydawania pierwszej, kluczowej decyzji administracyjnej - o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Dla obwodnicy Lędzin w ciągu DK46 jesteśmy w trakcie przygotowywania Wielokryterialnej analizy porównawczej, która wyłoni wariant rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Zadania drogowe na sieci
Ważny element inwestycji realizowanych w naszym regionie to także działania mające na celu rozbudowę istniejącej sieci. W tym roku zakończyliśmy prace przy rozbudowie kilku odcinków o łącznej długości prawie 8 km i wartości robót ponad 115 mln zł, w tym - DK46 granica woj. opolskiego i dolnośląskiego – obwodnica Kamienicy – Paczków (5,7 km), DK45 Rogów Opolski – węzeł Opole Południe (2 km), rozbudowa MOP-ów na autostradzie A4 (MOP Prószków, MOP Przysiecz oraz MOP Jankowice Wielkie), rozbiórka i budowa wiaduktu nad linią kolejową w Dąbrowie w ciągu DK46.
Dla kolejnych zadań na sieci prace są w trakcie realizacji:
DK46 Nysa – Pakosławice (6,1 km)
Inwestycja przewiduje poszerzenie przekroju drogi krajowej klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) do dwóch jezdni. Oznacza to, że po rozbudowie kierowcy będą na tym odcinku korzystali z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.
Ponadto w ramach inwestycji zaplanowano także m.in.: budowę obiektów mostowych nad rzeką Cielnicą oraz Korzkiew (wraz z rozbiórką istniejących obiektów), rozbudowę czterech skrzyżowań w Hanuszowie, Strobicach i Pakosławicach, w tym budowę ronda na skrzyżowaniu DK46 z DW401 (tzw. grzybek). Zadanie zakłada również budowę oraz przebudowę chodników, budowę ekranów akustycznych. Powstaną także zatoki autobusowe oraz dodatkowe jezdnie obsługujące przyległe tereny. Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w nowe oświetlenie drogowe oraz sygnalizację świetlną.
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 r.
DK45 Praszka – granica woj. opolskiego i łódzkiego (6,8 km)
Inwestycja obejmuje rozbudowę i wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni, rozbudowa skrzyżowań o dodatkowe lewoskręty na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1910 O w kierunku do Ożarowa, a także z drogą gminną nr 100922 O w kierunku na Dalachów, gdzie nastąpi korekta geometrii w zakresie łuku drogi.
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 r.
DK40 w Głuchołazach (0,9 km)
Inwestycja poza rozbudową i wzmocnieniem istniejącej konstrukcji jezdni obejmuje przebudowę kilku skrzyżowań, w tym jednego na skrzyżowanie typu rondo oraz dwóch z sygnalizacją świetlną. Zakres inwestycji obejmuje także wyburzenie starego obiektu mostowego i wybudowanie nowego mostu klasy A nad rzeką Biała Głuchołaska
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2025 r.
DK45 Krapkowice – Rogów Opolski (6,6 km)
Inwestycja obejmuje rozbudowę drogi do przekroju 2+1 (odcinkowo) i wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni, rozbudowa wiaduktu nad linią kolejową oraz przebudowę dwóch skrzyżowań.
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2025 r.
DK45 Jełowa - Bierdzany (10,7 km)
Inwestycja obejmuje rozbudowę i wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni, przebudowę czterech skrzyżowań na ronda, budowę chodników i ścieżek pieszo-rowerowych.
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2025 r.
Aktualnie dla wielu zadań prowadzone są prace przygotowawcze na różnym poziomie zaawansowania, w tym związane z rozbudową odcinków dróg krajowych czy poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Zadania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA są elementem rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID).
W naszym regionie na 180 przejściach już poprawiliśmy bezpieczeństwo, na kolejnych 60 trwają prace. Łącznie na terenie woj. opolskiego działania w ramach PBID obejmą ponad 500 lokalizacji, które zrealizujemy w ramach kilkuset zadań. Dla każdej lokalizacji zakres zadania jest różny i dostosowany do potrzeb wynikających z umiejscowienia wskazanej inwestycji. Podpisaliśmy umowy dla kolejnych 160 lokalizacji, a dla poprawy bezpieczeństwa na kilkudziesięciu przejściach finalizowana jest procedura przetargowa.
Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.