Rok 2024 na drogach krajowych woj. opolskiego
19.12.2024
Mijający rok w naszym regionie obfitował w szereg wydarzeń na drogach krajowych. Podpisaliśmy umowy na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S11 pomiędzy Kępnem i początkiem obwodnicy Olesna. Oddaliśmy do ruchu rozbudowany, 6-kilometrowy odcinek dwujezdniowej trasy pomiędzy Nysą i Pakosławicami w ciągu DK46 oraz pięciowlotowe rondo w Zimnicach Małych na DK45. Powódź, która dotknęła woj. opolskie we wrześniu br., uszkodziła wiele fragmentów dróg krajowych. Niemal cała Polska z niecierpliwością wyczekiwała momentu posadowienia obiektów tymczasowych na DK40 w Głuchołazach nad Białą Głuchołaską, które połączyły miesiąc po powodzi dwie części miasta.
Dwie jezdnie na odcinku Nysa – Pakosławice
Rozbudowa drogi krajowej nr 46 do dwóch jezdni pomiędzy Nysą i Pakosławicami wpłynęła na poprawę przepustowości i płynności ruchu na tym odcinku. Kierowcy, poza dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, mają także do dyspozycji przebudowane skrzyżowania w Hanuszowie, Strobicach i Pakosławicach, w tym rondo na skrzyżowaniu DK46 z DW401 (przy tzw. grzybku). Wprowadzone zmiany wyeliminowały niebezpieczne miejsca, w których dochodziło do zdarzeń drogowych.
Ponadto w ramach inwestycji wykonane zostały mosty na rzekach Cielnica oraz Korzkiew (wraz z rozbiórką istniejących obiektów). Zadanie obejmowało także budowę oraz przebudowę chodników. Powstały zatoki autobusowe oraz dodatkowe jezdnie obsługujące przyległe tereny. Rozbudowany odcinek został wyposażony w nowe oświetlenie drogowe oraz sygnalizację świetlną na trzech skrzyżowaniach. Zamontowaliśmy też ekrany akustyczne na odcinkach o łącznej długości ponad 2 km. Wykonawcą robót była firma Budimex z umową o wartości 147,3 mln zł.
Małe zadania – duży wymiar bezpieczeństwa
We wrześniu br. udostępniliśmy kierowcom rondo w ciągu DK45 w Zimnicach Małych z pięcioma wlotami i przebudowanymi odcinkami dróg prowadzących do ronda. W ramach prac powstały elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, tj. ciągi pieszo-rowerowe i przejścia dla pieszych.
Inwestycja miała na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) poprzez zmniejszenie prędkości pojazdów poruszających się w okolicach ronda. Przyczyniła się również do poprawy płynności ruchu dla użytkowników dróg podporządkowanych, co wpłynie na komfort jazdy kierowców.
Ciąg pieszo-rowerowy o długości 4,6 km na odcinku DK46 Dębska Kuźnia - Schodnia zlokalizowany po prawej stronie drogi krajowej (w kierunku Ozimka) oddaliśmy w listopadzie br.
Inwestycja poza budową ciągu pieszo-rowerowego obejmowała także przebudowę dwóch istniejących skrzyżowań w zakresie lokalizacji przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów wraz z montażem dedykowanego oświetlenia oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Powódź – wyzwania na sieci dróg krajowych
Powódź, która dotknęła we wrześniu br. woj. opolskie, wyrządziła duże szkody na kilku odcinkach dróg krajowych. Kilka z nich, po wykonaniu prac doraźnych w ramach bieżącego utrzymania dróg, udało się częściowo udrożnić. Nadal jednak nie jest możliwy przejazd DK45 w Krapkowicach, gdzie straty po powodzi są na tyle duże, że odcinek ten wymaga kompleksowej przebudowy.
W zakresie budowy przeprawy tymczasowej w Głuchołazach, gdy tylko sytuacja powodziowa na to pozwalała, wykonawca rozbudowy na DK40 (Himmel i Papesch Opole) rozpoczął oczyszczanie dojazdu do mostu i porządkowanie koryta rzeki. Od 20 września br. na miejscu pomagali żołnierze wojsk inżynieryjnych, którzy wspólnie z wykonawcą oczyszczali koryto rzeki oraz rozbierali konstrukcję mostu tymczasowego. Następnie ruszyły prace przy przygotowaniu przyczółków nowego obiektu tymczasowego i wykonaniu najazdów.
7 października br. żołnierze z 2. Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia przystąpili do skręcania konstrukcji mostu tymczasowego DMS-65 wypożyczonego przez GDDKiA z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Cztery dni później, 11 października, z wykorzystaniem ogromnego żurawia, którego udźwig to nie bagatela 500 ton, wykonawca posadowił dwie konstrukcje mostu na przygotowanych przez siebie przyczółkach. Konstrukcja całego obiektu przyjechała do Głuchołaz w kilku transportach z Legionowa pod Warszawą.
Po przeprowadzeniu próbnych obciążeń i ich pozytywnych wynikach, udostępniliśmy kierowcom i pieszym most tymczasowy w Głuchołazach. 25 października ta wyczekiwana przeprawa została oddana do ruchu.
Nowe odcinki drogi ekspresowej S11 na etapie realizacji
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S11, dla której przygotowywany jest projekt budowlany, będzie obejmować odcinek między końcem obwodnicy Kępna a początkiem obwodnicy Olesna. Inwestycja została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:
- koniec obwodnicy Kępna – Siemianice (12,5 km),
- Siemianice – Gotartów (22,7 km),
- Gotartów – początek obwodnicy Olesna (10,5 km).
W 2024 r. podpisaliśmy umowy na realizację:
- 28 marca – zaprojektowanie i budowa 12,5-kilometrowego odcinka pomiędzy Kępnem i Siemianicami. To pierwszy z trzech odcinków 46-kilometrowej trasy, który będzie realizowany na terenie woj. wielkopolskiego. Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie odpowiedzialna jest firma Polaqua. Wartość umowy to 375 650 011 zł, a czas realizacji 39 miesięcy (bez okresów zimowych, 16 grudnia – 15 marca, w trakcie prac budowlanych).
- 26 kwietnia – zaprojektowanie i budowa 10,5-kilometrowego odcinka pomiędzy Gotartowem i początkiem obwodnicy Olesna. To jeden z trzech odcinków 46-kilometrowej trasy, który będzie realizowany na terenie woj. opolskiego. Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie odpowiedzialne jest konsorcjum firm Mirbud (lider) oraz Kobylarnia. Wartość umowy to 464,9 mln zł, z czasem realizacji 39 miesięcy (bez okresów zimowych, 16 grudnia – 15 marca, w trakcie prac budowlanych).
- 22 lipca – zaprojektowanie i budowa 23-kilometrowego odcinka pomiędzy Siemianicami i Gotartowem. To jeden z trzech odcinków 46-kilometrowej trasy, który połączy trzy województwa. Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie odpowiedzialne jest konsorcjum firm Mirbud (lider) oraz Kobylarnia. Wartość umowy to 577, 5 mln zł, z czasem realizacji 39 miesięcy (bez okresów zimowych, 16 grudnia – 15 marca, w trakcie prac budowlanych)
W ramach realizacji wszystkich trzech odcinków zaplanowaliśmy budowę kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt. Na tych odcinkach powstaną też kolejne węzły drogowe Siemianice, Byczyna, Kluczbork Północ oraz Kluczbork Południe.
Cała inwestycja przewiduje również budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodociągowa i kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.
Początkowy fragment realizowanej inwestycji zlokalizowany będzie na terenie woj. wielkopolskiego (na długości ok. 12 km), łącząc się z oddaną do ruchu 16 sierpnia 2021 r. obwodnicą Kępna (II etap). Kolejna, niemal 3-kilometrowa część trasy, zlokalizowana będzie na terenie woj. łódzkiego. 31 km drogi przebiegać będzie na terenie woj. opolskiego, przez gminy Byczyna, Kluczbork i Lasowice Wielkie. Koniec tego odcinka połączy się z oddaną do użytku obwodnicą Olesna.
Realizacja inwestycji, poza zapewnieniem komfortu podróżowania na tym odcinku, przyczyni się do poprawy jakości szlaków komunikacyjnych na terenie województwa wielkopolskiego, łódzkiego i opolskiego. Wpłynie na wyprowadzenie z miast ruchu tranzytowego na całej osi północ-południe poprzez drogę ekspresową S11.
Nowe odcinki dróg na etapie prac przygotowawczych
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, na terenie woj. opolskiego kontynuujemy prace przygotowawcze dla czterech inwestycji. Dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39 oraz Sidziny w ciągu DK46 zostały w tym roku wydane decyzje środowiskowe. Jednak dla obwodnicy Brzegu wpłynęło odwołanie od tej decyzji.
Procedura wydawania decyzji środowiskowych trwa obecnie dla obwodnicy Prudnika w ciągu DK41 oraz obwodnicy Lędzin w ciągu DK46.
Zadania drogowe na sieci
Ważny element inwestycji realizowanych w naszym regionie to także działania mające na celu rozbudowę istniejącej sieci w ramach programu wzmocnień konstrukcji nawierzchni do 11,5 t/oś. W tym roku kontynuujemy prace przy rozbudowie kilku odcinków o łącznej długości prawie 18 km i wartości robót prawie 180 mln zł, w tym:
- DK45 Krapkowice – Rogów Opolski (6,6 km)
Inwestycja obejmuje rozbudowę drogi do przekroju 2+1 (odcinkowo) i wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni oraz przebudowę dwóch skrzyżowań. Wybudowano już wiadukt nad linią kolejową.
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2025 r.
- DK45 Jełowa - Bierdzany (10,7 km)
Inwestycja obejmuje rozbudowę i wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni, przebudowę czterech skrzyżowań na ronda, budowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych.
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2025 r.
Aktualnie dla wielu zadań prowadzone są prace przygotowawcze na różnym poziomie zaawansowania, w tym związane z rozbudową odcinków dróg krajowych:
- rozbudowa DK45 Opole – Zawada wraz z budową obwodnicy Zawady (do 2030 r.),
- rozbudowa DK45 Zawada - Jełowa (2025-2027),
- rozbudowa DK45 Bierdzany – Kuniów (2027-2029),
- rozbudowa DK42/45 Kluczbork – początek obwodnicy Praszki (2026-2028),
- rozbudowa DK46 Dąbrowa – Opole (2025-2028),
- rozbudowa DK46 Niemodlin – Dąbrowa (2025-2028).
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Zadania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA są elementem rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID).
W naszym regionie na ponad 500 przejściach zakończyliśmy prace i udostępniliśmy je pieszym oraz rowerzystom. Dla każdej lokalizacji zakres zadania był inny i dostosowany do potrzeb wynikających z umiejscowienia wskazanej inwestycji. W zdecydowanej większości zadania obejmowały doświetlenie przejść dla pieszych, budowę azyli oraz montaż znaków aktywnych. W niektórych lokalizacjach wybudowaliśmy także chodniki czy ciągi pieszo-rowerowe.
Dla kilku zadań z PBID trwa etap dokumentacji, a w kolejnych latach planujemy rozpoczęcie prac w terenie:
- budowa ścieżki rowerowej w ciągu DK46 Ozimek – Grodziec,
- poprawa BRD na przejściach dla pieszych w ciągu DK40 w m. Prudnik,
- poprawa BRD na przejściach dla pieszych w ciągu DK39 w m. Bukowa Śląska,
- poprawa BRD na przejściach dla pieszych w ciągu DK46 w m. Paczków,
- poprawa BRD w ciągu DK46 w m. Wilamowa,
- poprawa BRD na przejściach dla pieszych w ciągu DK40 w m. Głogówek i Laskowice oraz DK45 w m. Długomiłowice,
- poprawa BRD na przejściu dla pieszych w ciągu DK41 w m. Rudziczka
- poprawa BRD na przejściach dla pieszych w ciągu DK45 w m. Polska Cerekiew i Ciężkowice.
Wspólnie ze służbami na rzecz bezpieczeństwa
W tym roku przeprowadziliśmy wspólnie ze służbami szereg działań na drogach krajowych, w tym na A4, DK46 czy DK94, których głównym celem było podkreślanie roli bezpiecznych zachowań na drogach. Przeprowadzone akcje realizowaliśmy z udziałem m.in. Policji, Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu oraz Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Opolu.
Ponadto współorganizowaliśmy już po raz czwarty Piknik Bezpieczeństwa nad Jeziorem Nyskim w Skorochowie, który odbył się 13 lipca br. To wydarzenie, które co roku wpisuje się w kalendarz wspólnych akcji służb z województwa opolskiego. I z roku na rok przyciąga kolejne instytucje. Cieszy się dużym zainteresowaniem wczasowiczów oraz mieszkańców. To dzień, w którym fragment plaży przy jeziorze zamienia się w strefę, na której przypominamy i edukujemy, także poprzez wspólną zabawę w zakresie szeroko pojętego bezpieczeństwa.