Rozbudowa DK46 zbliża się do półmetka
20.10.2023
Dzisiaj wspólnie z dziennikarzami obserwowaliśmy postęp prac na rozbudowywanym odcinku DK46 pomiędzy Nysą i Pakosławicami. Zaawansowanie rzeczowe dla tej inwestycji wynosi około 45 proc.
Aktualny zakres prac
Układana jest podbudowa bitumiczna oraz warstwa wiążąca na znacznej długości przebudowywanego odcinka, a w pozostałych lokalizacjach podbudowa pomocnicza drogi z kruszywa. W ciągu trasy głównej kontynuowane są prace związane z budową nasypów oraz przy wzmocnieniu podłoża. Niemal na całej długości prowadzone są roboty branżowe związane z przebudową kolizji w zakresie infrastruktury technicznej. Wykonawca kontynuuje montaż ekranów akustycznych oraz słupów oświetleniowych. Trwa przebudowa skrzyżowania w Hanuszowie, Strobicach i Pakosławicach. Wykonawca kontynuuje prace przy budowie zatok autobusowych, prowadzi prace brukarskie w zakresie montażu ścieków oraz krawężników.
Zakończono roboty konstrukcyjne na obiektach mostowych nad rzeką Korzkiew i Cielnica w ramach jednej jezdni. Wykonawca po przełożeniu ruchu na wybudowane obiekty rozpoczął rozbiórkę istniejących obiektów, w miejsce których wybudowane zostaną nowe.
Kierowco – uważaj na zmiany organizacji ruchu
Na rozbudowywanym odcinku obowiązuje kilka zmian organizacji ruchu. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności i dostosowanie się do oznakowania wynikającego z tymczasowej organizacji ruchu oraz stosowanie się do poleceń osób kierujących ruchem.
Na wysokości skrzyżowania DK46 z DW401 w Pakosławicach kierowcy korzystają z objazdów tymczasowych (by-passów) na wlotach z kierunków Opola oraz z Grodkowa. W okolicy górki Hanuszowskiej kierowcy poruszają się fragmentem nowej jezdni o długości jednego kilometra, na nową jezdnię kierowcy wjeżdżają także w okolicach budowanego ronda w Pakosławicach. Na wysokości Strobic ruch w obu kierunkach odbywa się ponad 2,5-kilometrowym odcinkiem nowej jezdni.
Zakres inwestycji
Istniejąca droga krajowa na odcinku o długości ok. 6,1 km jest rozbudowywana do dwóch jezdni i klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Oznacza to, że po zakończeniu prac kierowcy będą na tym odcinku korzystali z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.
Ponadto w ramach inwestycji zaplanowano także m.in.: budowę obiektów mostowych nad rzekami Cielnica oraz Korzkiew, rozbudowę czterech skrzyżowań w Hanuszowie, Strobicach i Pakosławicach, w tym budowę ronda na skrzyżowaniu DK46 z DW401 (przy tzw. grzybku). Zadanie zakłada również budowę oraz przebudowę chodników, budowę ekranów akustycznych. Powstaną także zatoki autobusowe oraz dodatkowe jezdnie obsługujące przyległe tereny. Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w nowe oświetlenie drogowe oraz sygnalizację świetlną na trzech skrzyżowaniach.
Komfort jazdy i poprawa bezpieczeństwa
Realizacja tego zadania, poza dostosowaniem nośności do 11,5 t/oś, wpłynie przede wszystkim na poprawę bezpieczeństwa i przepustowości z uwagi na panujące na tym odcinku wysokie średniodobowe natężenia ruchu.
Wykonawcą robót jest firma Budimex z umową na kwotę 147 379 272,81 zł, a finał prac zaplanowano w II poł. 2024 r.