W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stan techniczny dróg

STAN DRÓG NA KONIEC 2019 ROKU

W ramach wykonywanych badań stanu nawierzchni, gromadzone są dane o następujących parametrach techniczno-eksploatacyjnych nawierzchni:

  • spękaniach (pozwalających uzyskać wstępne informacje dotyczące nośności),
  • równości podłużnej,
  • koleinach,
  • stanie powierzchni,
  • właściwości przeciwpoślizgowe,
  • ugięciach nawierzchni, wskaźniku krzywizny ugięcia nawierzchni (pozwalające określić pozostałą trwałość nawierzchni),
  • makroteksturze (wskaźnik średniej głębokości tekstury - parametr pomocniczy)

Po agregacji i przetworzeniu danych pomiarowych poszczególnych parametrów, następuje kwalifikacja odcinków nawierzchni do jednej z czterech klas:

  • klasa A – odcinki o nawierzchni w stanie dobrym
  • klasa B – odcinki o nawierzchni w stanie zadawalającym
  • klasa C – odcinki o nawierzchni w stanie niezadawalającym
  • klasa D - odcinki o nawierzchni w stanie złym

Wyznaczone klasy stanu technicznego nawierzchni, po zagregowaniu wyników służą do wyznaczenia ogólnej oceny stanu, tj. wyznaczenia trzech poziomów decyzyjnych stanów nawierzchni:

Poziom pożądany

Klasa A, B

Nawierzchnie nowe, odnowione i eksploatowane, dopuszczalne występowanie sporadycznych uszkodzeń , nawierzchnie nie wymagające remontów

 
 

Poziom ostrzegawczy

Klasa C

Nawierzchnie ze znacznymi uszkodzeniami, wymagane zaplanowanie remontu

 

Poziom krytyczny

Klasa D

Nawierzchnie z licznymi i rozległymi uszkodzeniami, wymagany natychmiastowy remont

 

 

 

Tabela 4. Ogólny stan technicznych nawierzchni

Stan / poziom

[%]

[km]

Dobry / pożądany

64,2

548,091

Niezadowalający /ostrzegawczy

21,6

184,971

Zły / krytyczny

14,2

121,317

Razem

100,0

854,379

 

Na koniec roku 2019 prawie 36 % odcinków dróg krajowych województwa opolskiego wymaga przeprowadzenia różnego rodzaju zabiegów remontowych – od wzmocnień poprzez wyrównania po zabiegi powierzchniowe uszorstniające. Ponad 14 % stanowią zabiegi remontowe, które należy wykonać natychmiast a kolejne 21,6 % powinny być zaplanowana do wykonania w ciągu najbliższych 3-4 lat.

 

 

{"register":{"columns":[]}}