Standardy zimowego utrzymania na drogach krajowych
21.01.2022
Warunki pogodowe zimą są bardzo trudne i wymagają od kierowców skupienia oraz dostosowania jazdy do zmiennej i kapryśnej aury. Przypominamy, w jaki sposób i w jakim czasie służby drogowe doprowadzają drogi do stanu zgodnego ze standardami zimowego utrzymania dróg.
Pracujemy 24 godziny na dobę
Podstawowy czynnik zapewniający kierowcom bezpieczeństwo w okresie zimowym to odśnieżone i przejezdne drogi. Monitorujemy drogi 24 h/dobę, 7 dni w tygodniu, a nasze służby przez całą dobę są gotowe, by zapewnić kierowcom jak najbezpieczniejsze warunki jazdy. Należy przy tym pamiętać, że kiedy śnieg pada nieustannie, drogowcy mogą usuwać jego nadmiar, ale nigdy nie sprawią, że trasy będą zupełnie czarne, bez zalegającego śniegu lub błota pośniegowego. Bezpieczeństwo na drodze to przede wszystkim odpowiedzialne zachowanie kierowców.
Standardy zimowego utrzymania dróg
Drogi krajowe w woj. opolskim utrzymywane są zimą w następujących standardach:
- w standardzie I (około 190 km) jezdnia jest odśnieżana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godzin, natomiast błoto pośniegowe może występować do 6 godzin. Na terenie Opolszczyzny w I standardzie utrzymywany jest dwujezdniowy odcinek autostrady A4 od węzeł Brzeg – węzeł Opole Zachód - węzeł Opole Południe - węzeł Krapkowice - węzeł Kędzierzyn-Koźle - węzeł Strzelce Opolskie - gr. woj. śląskiego wraz z sześcioma węzłami autostradowymi o łącznej długości 10,595 km
- w standardzie II (około 584 km) jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godzin, natomiast błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu może występować do 6 godzin. Na terenie Opolszczyzny w II standardzie utrzymywane są drogi krajowe nr 11, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 45, 46, 88 oraz 94
- w standardzie III (około 97,5 km) jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4%, na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godzin od momentu ustania opadów śniegu. Na terenie Opolszczyzny w III standardzie utrzymywane są niektóre odcinki dróg nr 39, 42 oraz 46.
Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych
Punkty Informacji Drogowej (PID) na bieżąco aktualizują dane o stanie dróg i przekazują je kierowcom. Informacje są także dostępne pod całodobowym numerem infolinii drogowej GDDKIA 19 111 oraz w serwisie internetowym GDDKiA drogi.gddkia.gov.pl, gdzie można sprawdzić aktualne warunki przejazdu.
Kierowco przepuść pługi
Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi, oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno operatorów, jak i innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącymi pojazdami. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg.
Materiały
Mapa_standardów_zimowego_utrzymania_drógMapa_standardów_zimowego_utrzymania_dróg.jpg 1.18MB