Z myślą o bezpieczeństwie rozbudowujemy drogi krajowe
02.08.2023
Ważną częścią naszych działań są rozbudowy istniejących odcinków dróg krajowych finansowane z budżetu państwa. Aktualnie w woj. opolskim realizujemy takie zadania na kilku odcinkach. Trzy następne są na etapie postępowania przetargowego, a kolejne na etapie prac przygotowawczych. Kierowcy korzystają już z kilkunastu rozbudowanych w ostatnich latach odcinków.
Jakie trasy niedawno rozbudowaliśmy?
Na 2,8 km DK39 pomiędzy Smarchowicami Wielkimi i Namysłowem, podnieśliśmy nośność drogi do 11,5 t/oś i za sprawą zrealizowanych prac zwiększyliśmy bezpieczeństwo i komfort jazdy kierowców.
Zadanie obejmowało budowę trzech rond wraz z korektą przebiegu DK39 w okolicach skrzyżowania z DW454. Przy realizacji inwestycji ważnym czynnikiem była także poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, w tym rowerzystów i pieszych. W zakresie tego zadania na pozostałych skrzyżowaniach zrealizowano m.in. korekty wlotów oraz budowy lewoskrętów. Na niemal całej długości wybudowano ścieżkę pieszo-rowerową.
Przebudowano miejsca parkingowe w rejonie cmentarza, zmieniono lokalizację zatok autobusowych oraz przejść dla pieszych. Wyremontowano również nawierzchnię na wiadukcie nad linią kolejową w ciągu ul. Jana Pawła II wraz z odświeżeniem konstrukcji stalowej tego obiektu. W ramach zadania, w sąsiedztwie nowego ronda na skrzyżowaniu DK39 z DW454, powstał parking dla kilkunastu pojazdów ciężarowych i kilkunastu osobowych wraz z toaletą. Na ten cel wykorzystano starodroże DK39. Na parkingu zlokalizowano miejsce do ważenia i kontroli samochodów ciężarowych.
Rozbudowaliśmy 3,5 km DK40 od końca obwodnicy Nysy w Niwnicy do końca zabudowań w Wierzbięcicach. Wymieniliśmy warstwy konstrukcyjne drogi układając nową nawierzchnię i dostosowaliśmy szerokość pasów na jezdni głównej do przepisowych 3,5 m.
Na odcinku od cmentarza do skrzyżowania w centrum miejscowości wybudowano ścieżkę pieszo-rowerową, a na odcinku od końca obwodnicy Nysy do cmentarza powstała dodatkowa jezdnia do obsługi przyległego terenu, z której korzystać mogą również piesi i rowerzyści. Ułożono także nowe ciągi chodników. Dzięki temu znacznie poprawiło się bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla podniesienia bezpieczeństwa kierowców skorygowano łuki pionowe i poziome pomiędzy Niwnicą i Wierzbięcicami oraz skorygowano skarpy, które ograniczały widoczność. Ponadto przebudowano zatoki autobusowe w Wierzbięcicach oraz infrastrukturę techniczną w otoczeniu drogi. Droga krajowa na tym odcinku została wyposażona w kanał technologiczny.
Rozbudowaliśmy 2 km DK45 od Rogowa Opolskiego do węzła Opole Południe na autostradzie A4. Dotychczasowe dwa zwykłe skrzyżowania przebudowaliśmy na ronda, na przecięciu z drogą gminną w kierunku Rogowa Opolskiego oraz na skrzyżowaniu z łącznicą autostradową węzła Opole Południe.
Cały odcinek doposażono w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonano również parking drogowy z kilkudziesięcioma miejscami postojowymi dla samochodów ciężarowych i osobowych oraz toaletą przystosowaną także dla osób niepełnosprawnych. Na parkingu zlokalizowano miejsce do ważenia i kontroli pojazdów ciężarowych. Rozbudowa tego odcinka to przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w ciągu DK45 w obszarze węzła autostradowego Opole Południe.
Przede wszystkim bezpieczeństwo!
Poprawa bezpieczeństwa kierowców oraz niechronionych uczestników ruchu drogowego to niezwykle ważny aspekt realizowanych zadań w ciągu dróg krajowych – począwszy od budowy nowych tras poprzez przebudowę czy remont tych istniejących. Na bieżąco monitorujemy sieć dróg krajowych w naszym regionie także pod kątem zdarzeń drogowych występujących na poszczególnych odcinkach. Analizując podjęte działania w zakresie poprawy bezpieczeństwa i doposażania poszczególnych odcinków w infrastrukturę towarzyszącą ciągom dróg krajowych, w niedługim czasie po zakończeniu realizacji potwierdza się potrzeba ich powstania. Poniżej prezentujemy kilka miejsc, w których w wyniku dokonanych w ostatnich latach inwestycji, w sposób zdecydowany poprawiło się bezpieczeństwo i zwiększył się komfort użytkowników ruchu drogowego:
- Walidrogi, rondo na skrzyżowaniu DK94 z DP1712 O w kierunku Tarnowa Opolskiego (realizacja w 2018 r.),
- Reńska Wieś - rondo na skrzyżowaniu DK45 z DW418 (realizacja w 2019 r. w ramach rozbudowy DK45 odc. Reńska Wieś - Poborszów),
- Namysłów - rondo na skrzyżowaniu DK39 z DW454 (realizacja w 2022 r. w ramach rozbudowy DK39 Smarchowice Wielkie - Namysłów),
- węzeł A4 Opole Południe (Rogów Opolski - Dąbrówka Górna) - rondo na skrzyżowaniu DK45 z łącznicą węzła (realizacja w latach 2022/23 w ramach rozbudowy DK45 Rogów Opolski - węzeł Opole Południe).
Poprawa BRD na skrzyżowaniach - jakie istotne skrzyżowania przebudujemy w najbliższym czasie?
- Pakosławice, rondo na skrzyżowaniu DK46 z DW401 przy tzw. grzybku (realizacja w 2024 r. w ramach trwającej rozbudowy DK46 odc. Nysa - Pakosławice),
- Zimnice Wielkie, rondo na skrzyżowaniu DK45 z DW415 i DW429 – pod taśmociągiem (realizacja w 2024 r.),
- Bierdzany, rondo na skrzyżowaniu DK45 z DW454 (realizacja w latach 2024/25 w ramach rozbudowy DK45 odc. Jełowa - Bierdzany).