W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zaawansowanie prac na budowie północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla

10.06.2022

Dzisiaj podczas wizyty na budowie obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40 dziennikarze mogli zobaczyć, jak postępują prace na tej inwestycji. Aktualnie zaawansowanie rzeczowe dla tego zadania jest na poziomie około 80 proc. Planowany termin zakończenia prac to IV kwartał 2022 r.

Budowa obwodnicy północnej Kędzierzyna - Koźla w ciągu DK40

Inwestycja z unijnym dofinansowaniem

Wartość całkowita projektu to 272,4 mln, a wysokość dofinansowania ze środków UE to 207,8 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Aktualnie GDDKiA w ramach POIiŚ zawarła już 73 umowy o dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. Trwa ich wdrażanie i rozliczanie.

Jakie prace już wykonano

W ramach robót drogowych na całej długości trasy głównej położono warstwę podbudowy pomocniczej z kruszywa oraz podbudowę bitumiczną. Jest już także warstwa wiążąca. Wykonawca prowadzi prace wykończeniowe przy budowie ronda turbinowego na początkowym odcinku obwodnicy na skrzyżowaniu z istniejącą DK40, m.in. w zakresie montażu oświetlenia oraz prac brukarskich. Trwają również prace związane z budową kolejnych trzech rond. Jedno czterowlotowe, które docelowo połączy budowaną obwodnicę z DW426, drugie to rondo na skrzyżowaniu z drogą powiatową w kierunku Jaryszowa oraz trzecie łączące budowaną obwodnicę z przyszłą drogą gminną – łącznikiem do dotychczasowej drogi krajowej nr 40 w obszarze dzielnicy Blachownia Śląska.

Prowadzone są prace na trzynastu obiektach inżynierskich. Na obiekcie nad kanałem Gliwickim, jednym z najdłuższych i najbardziej charakterystycznych w ciągu obwodnicy Kędzierzyna-Koźla trwają już prace wykończeniowe. Głównymi elementami konstrukcji są tutaj łuki stalowe, do których podwieszony jest pomost stalowy z płytą betonową.

 

Zakres inwestycji

Budowany odcinek będzie stanowił kontynuację obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, która biegnie w kierunku autostrady A4. Nowa trasa rozpocznie się rondem w ciągu DK40, ominie Sławięcice oraz Ujazd, a następnie włączy się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec. Do skrzyżowania z DW426 będzie to droga jednojezdniowa z dodatkowym pasem do wyprzedzania o przekroju (2+1), natomiast na pozostałym odcinku o przekroju jednojezdniowym dwupasowym.

Powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).

W ramach inwestycji powstanie 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda.

Projektowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa opolskiego i śląskiego, na terenie gmin Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Rudziniec.

Wartość umowy z wykonawcą wynosi 220 mln zł.

Kalendarium

15 października 2018 r. - podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnicy

20 listopada 2019 r. - uzyskanie zmienionej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

27 stycznia 2020 r. - złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

5 czerwca 2020 r. - uzyskanie decyzji ZRID

IV kwartał 2022 r. - planowane zakończenie robót

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}