Zadania mostowe na drogach krajowych woj. opolskiego
14.09.2023
Poza prowadzonymi rozbudowami, remontami czy pracami utrzymaniowymi realizujemy także zadania mające na celu poprawę stanu technicznego obiektów mostowych. W zależności od potrzeb niektóre z nich zostały wyremontowane, inne przebudowane.
Budowa wiaduktu w Dąbrowie
Prace przy budowie wiaduktu nad linią PKP w Dąbrowie zakończyły się w lipcu br. Po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie, udostępniliśmy kierowcom ten obiekt już w styczniu br., jednak zakres robót budowlanych obejmował jeszcze m.in. przebudowę odcinka drogi krajowej nr 46.
W ramach zadania wyburzono stary wiadukt i przebudowano fragment DK46 w celu skomunikowania drogi krajowej z nowowybudowanym wiaduktem. Wiadukt ten usytuowano o 1,7 m wyżej w stosunku do obiektu pierwotnego, co wynika z aktualnych warunków technicznych przekroczeń linii PKP z trakcją elektryczną. Zadanie zrealizowała firma Himmel Papesch za kwotę blisko 19,8 mln zł.
Remont wiaduktu nad A4
We wrześniu br. wykonawca zakończył remont wiaduktu nad autostradą A4 pomiędzy węzłem Krapkowice i Opole Południe na wysokości miejscowości Odrowąż. Na obiekcie wymieniono nawierzchnię, balustrady oraz kapy chodnikowe i gzymsy. Zadanie zrealizowała firma TARCOPOL za kwotę 1,2 mln zł.
Remont mostu w Skorogoszczy
W sierpniu br. wykonawca zakończył remont systemu podwieszenia mostu nad rzeką Nysa Kłodzka w Skorogoszczy w ciągu DK94.
Zadanie obejmowało remont konstrukcji stalowej obiektu mostowego, która składa się z pylonów, do których podwieszone są wanty. Most w Skorogoszczy został wybudowany w 2005 r. i ma długość 167 m. Jest to obiekt dwuprzęsłowy z ustrojem nośnym w formie konstrukcji zespolonej stalowo-betonowej podwieszonej do pylonów na filarze za pomocą want. Zadanie zrealizowała firma Freyssinet Polska za niespełna 450 tys. zł.
Zabezpieczenia prześwitów między obiektami
Poprawiając bezpieczeństwo zabezpieczamy dodatkowo prześwity na obiektach inżynierskich w ciągu dróg krajowych naszym regionie.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami na obiektach inżynierskich montowane są, wyższe od zwykłych, bariery zabezpieczające przed zjechaniem pojazdu poza krawędź obiektu oraz przed upadkiem człowieka z wysokości. Dodatkowo wykonujemy z siatki stalowej zabezpieczenia przestrzeni pomiędzy sąsiednimi pomostami przęseł obiektów mostowych.
Siatki zabezpieczające zamontowaliśmy do tej pory na dwudziestu trzech obiektach inżynierskich w ciągu autostrady A4 i DK46. Docelowo, na drogach krajowych województwa opolskiego, zabezpieczymy 30 obiektów mostowych.
Zadanie zostało podzielone na lata 2021-2023. Koszt całego zadania wyniesie około 2,2 mln zł.