Zmiany w organizacji ruchu na DK40 w Głuchołazach
07.08.2024
Od czwartku, 8 sierpnia, zostanie wprowadzona zmiana w organizacji ruchu na rozbudowywanym, niespełna kilometrowym odcinku DK40 w Głuchołazach. Wykonawca rozpocznie prace na kolejnym pasie ruchu w obrębie ul. Skłodowskiej oraz ul. Wyszyńskiego. Zmianie ulegnie strona ul. Wyszyńskiego, po której będą poruszać się pojazdy.
Aktualnie ruch odbywa się po stronie prawej, po zmianie będzie to strona lewa. Nadal będzie obowiązywał ruch wahadłowy, sterowany ręcznie w trakcie prowadzenia robót, poza tym okresem poprzez sygnalizację świetlną.
Dotychczasowe zmiany
Na rozbudowywanym odcinku, w celu usprawnienia ruchu w Głuchołazach, wprowadzono już kilka zmian w organizacji ruchu:
- na ul. Opolskiej obowiązuje ruch jednokierunkowy w stronę ul. Sikorskiego (DK40) z nakazem skrętu w prawo,
- kierowców wyjeżdżających z ul. Moniuszki w stronę ul. Sikorskiego (DK40) obowiązuje nakaz skrętu w prawo,
- na ul. Ligonia wyłączono z użytkowania miejsca postojowe,
- w związku z wyłączeniem sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK40 z ul. Bohaterów Warszawy i Placem Basztowym nie jest możliwy wyjazd z Placu Basztowego (wyjazd odbywa się ul. Batorego i łącznikiem do ul. Ligonia).
Zakres prowadzonych prac
Inwestycja ma na celu podniesienie parametrów technicznych i użytkowych drogi poprzez wzmocnienie konstrukcji oraz podniesienie parametrów nośności do 11,5 t/oś. Dobudowanie pasów do skrętu w lewo na skrzyżowaniach, w tym również na tych z sygnalizacją świetlną, poprawi płynność ruchu. Planowana jest również rozbudowa skrzyżowań, w tym jednego na rondo oraz dwóch z sygnalizacją świetlną.
Budowa nowego mostu
Od początku kwietnia kierowcy korzystają z tymczasowego mostu na Białej Głuchołaskiej. Na obiekcie o długości 47 m i szerokości 10 m ruch odbywa się w obu kierunkach. Po jednej stronie przeprawy zbudowano chodnik dla ruchu pieszych. Przełożenie ruchu umożliwiło wyburzenie starego mostu. Aktualnie trwa budowa nowego, trzyprzęsłowego mostu o wyższych parametrach w zakresie nośności oraz większego przepływu wód. Ma to szczególne znaczenie w sytuacjach wezbrań powodziowych na tej podgórskiej rzece. Konstrukcja nośna powinna być gotowa wraz z końcem bieżącego roku.
Pozostałe prace
Na prawie kilometrowym odcinku drogi krajowej przebudowane zostaną m.in. istniejące chodniki. Powstanie też droga dla pieszych i rowerów od skrzyżowania z ul. K. Miarki do skrzyżowania z ul. Bohaterów Warszawy.
Ponadto zostaną wybudowane i przebudowane: oświetlenie, odwodnienie, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz infrastruktura techniczna (kanalizacja sanitarna, sieć wodociągowa, teletechniczna, elektroenergetyczna, itp.).
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2025 roku. Roboty o wartości 38 282 229,55 zł realizuje konsorcjum Himmel i Papesch Opole (lider) oraz Adac Lewar.