W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Znamy wyniki GPR 2020/21 na drogach woj. opolskiego

22.11.2021

Zakończyły się badania natężenia ruchu na drogach krajowych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR). Wyniki będą wykorzystane m.in. przy planowaniu rozbudowy dróg, czy analizach w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Opolski odcinek autostrady A4

Pomiary co 5 lat

GPR przeprowadzany jest co 5 lat, a poprzedni miał miejsce w 2015 r. Ostatnie badania rozpoczęto w styczniu 2020 r. i ze względu na okres pandemii wydłużono je do 2021 r.  Ruch samochodów osobowych i ciężarowych z naczepami wzrósł w skali kraju o ponad 20 proc. i aż o ponad 40 proc., jeśli chodzi o ruch pojazdów dostawczych.

Ponad 850 km dróg na Opolszczyźnie

Na terenie woj. opolskiego GDDKiA zarządza siecią dróg o długości 854 km, z czego opolski odcinek autostrady A4 ma około 90 km. W sumie na terenie woj. opolskiego przeprowadzono pomiary w 101 punktach.

W każdym punkcie przewidzianych było dziewięć pomiarów dziennych oraz sześć nocnych. Średni dobowy ruch roczny (SDRR) na sieci dróg krajowych w woj. opolskim to 10 611 pojazdów na dobę, o 14 proc. więcej w porównaniu z poprzednim badaniem w 2015 r. W skali całego kraju SDRR to 13 574 pojazdów na dobę, o 21 proc. więcej niż w GPR 2015. 

Największy ruch występuje na autostradzie A4, szczególnie w okolicach węzła Brzeg i Strzelce Opolskie.  W stosunku do pomiarów w 2015 roku wystąpił wzrost do ok. 40 tys. pojazdów na dobę. Na pozostałych odcinkach autostrady odnotowano wzrost z 30 tys. pojazdów na dobę do poziomu około 35 tys. pojazdów na dobę. 

Duże średnie dobowe natężenie ruchu w naszym województwie odnotowano na DK46 na trasie Opole - Nysa (ok. 15 tys. pojazdów na dobę) oraz na DK94 w okolicach Strzelec Opolskich (ok. 17 tys. pojazdów na dobę). 

Rozwijamy sieć dróg i uwzględniamy wyniki GPR

Od dzisiaj pierwsi kierowcy mogą już przejechać 11,5-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Niemodlina w ciągu drogi krajowej nr 46. To duża ulga dla mieszkańców Niemodlina, ponieważ wybudowana obwodnica przejmie ruch tranzytowy na tym odcinku, gdzie natężenie ruchu wynosiło około 15 tys. pojazdów na dobę. 

Na początku roku rozpoczęto prace przy budowie pierwszego odcinka drogi ekspresowej na Opolszczyźnie. Dzięki realizacji tej inwestycji wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z Olesna, gdzie średnie dobowe natężenie ruchu wzrosło z 14 tys. pojazdów na dobę do niemal 16 tys. Docelowo dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami S11. 

W przyszłym roku rozpoczną się prace przy rozbudowie drogi krajowej nr 46 na odcinku Nysa - Pakosławice o długości ponad 6 km. Tutaj średnie dobowe natężenie ruchu wynosi około 15 tys. pojazdów na dobę. Realizacja tej inwestycji ma na celu dostosowanie nośności do 11,5 t/oś, ale przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa i przepustowości z uwagi na panujące na tym odcinku wysokie średniodobowe natężenia ruchu. 

Wyniki badań GPR 2020/2021 będą teraz szczegółowo analizowane. Zostaną one wykorzystane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg oraz do oceny potrzeb modernizacji istniejącej sieci dróg krajowych. Posłużą także jako wsparcie w procesie zarządzania ruchem oraz podczas przygotowywania analiz ekonomicznych i środowiskowych, jak również analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego.  

Szczegółowe wyniki dotyczące Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 opublikowaliśmy w naszym serwisie

{"register":{"columns":[]}}