W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zwiększamy bezpieczeństwo na sieci dróg krajowych

26.06.2024

Oprócz wydłużania drogi ekspresowej S11 na terenie woj. opolskiego zajmujemy się realizacją mniejszych inwestycji. To modernizacje i remonty istniejących odcinków dróg krajowych, a także kolejne doświetlenia przejść dla pieszych. Ich celem jest poprawa jakości nawierzchni dróg oraz bezpieczeństwa wszystkich użytkowników.

Budowa ronda w ciągu DK45 w Zimnicach Małych

Odcinki dróg krajowych w rozbudowie

W ramach Programu wzmocnień przebudowujemy kilka tras o łącznej długości 25 km, zwiększając nośność ich nawierzchni do 11,5 t/oś. Kolejnym istotnym elementem tych inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa kierowców poprzez poszerzenie pasów ruchu, czy korektę łuków poziomych i pionowych. Poprawiamy również bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego poprzez budowę ciągów pieszo-rowerowych.

W najbliższym czasie oddamy kierowcom kolejne rozbudowane odcinki dróg krajowych. Wśród nich między innymi ponad 6 km DK46 Nysa – Pakosławice, rondo w Zimnicach na DK45 oraz ciąg pieszo-rowerowy na odcinku DK46 Dębska Kuźnia – Schodnia.

Rozbudowa DK46 Nysa – Pakosławice

Inwestycja obejmuje poszerzenie przekroju drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) do dwóch jezdni. Oznacza to, że po rozbudowie kierowcy będą na odcinku o długości 6,1 km korzystali z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.

Ponadto w ramach inwestycji zaplanowaliśmy budowę obiektów mostowych nad rzekami Cielnica oraz Korzkiew (wraz z rozbiórką istniejących obiektów), rozbudowę czterech skrzyżowań w Hanuszowie, Strobicach i Pakosławicach, w tym budowę ronda na skrzyżowaniu DK46 z DW401 (przy tzw. grzybku). Zadanie zakłada również budowę chodników i ekranów akustycznych. Powstaną także zatoki autobusowe oraz dodatkowe jezdnie obsługujące przyległe tereny. Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w nowe oświetlenie drogowe oraz sygnalizację świetlną na trzech skrzyżowaniach.

Budowa ronda w Zimnicach w ciągu DK45

Rozbudowa skrzyżowania obejmuje odcinek drogi krajowej nr 45 o łącznej długości ok. 0,5 km wraz z budową ronda z pięcioma wlotami. Przebudowane zostaną także odcinki wlotowych dróg na rondo: DK45, DW429 w kierunku Prószkowa, DW415 w kierunku Rogowa Opolskiego i drogi powiatowej w kierunku Zimnic Małych.

Inwestycja przewiduje również budowę oświetlenia, kanału technologicznego, odwodnienia, zatok autobusowych, a także przebudowę infrastruktury niezwiązanej z drogą (sieci energetyczne, telekomunikacyjne, wodociągowe, kanalizacyjne).

Powstaną też elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, tj. ścieżki pieszo-rowerowe i przejścia dla pieszych. Realizacja zadania nie wpłynie na funkcjonowanie istniejącego taśmociągu transportującego urobek z kopalni, zlokalizowanego nad skrzyżowaniem.

 Budowa ciągu pieszo-rowerowego na odcinku DK46 Dębska Kuźnia – Schodnia

Ciąg pieszo-rowerowy o długości prawie 5 km zlokalizowany zostanie po prawej stronie drogi krajowej (jadąc w kierunku Ozimka). Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów poprawimy również przez korektę dwóch istniejących skrzyżowań (przejścia dla pieszych, oświetlenie, urządzenia BRD).

W przyszłym roku planowane jest zakończenie prac na DK40 w Głuchołazach, DK45 Krapkowice – Rogów Opolski oraz DK45 Jełowa – Bierdzany.

DK40 w Głuchołazach

Inwestycja na prawie kilometrowym odcinku drogi przechodzącym przez Głuchołazy przyniesie poprawę wartości technicznych i użytkowych drogi. Jej konstrukcja zostanie wzmocniona, by mogła przyjmować obciążenie 11,5 t/oś. Dobudowanie pasów do skrętu w lewo na skrzyżowaniach, w tym również na tych z sygnalizacją świetlną, poprawi płynność ruchu. Rozbudowane zostaną także skrzyżowania, w tym jedno na rondo, a dwa z sygnalizacją świetlną.

Przebudowane zostaną m.in. chodniki, powstanie też droga dla pieszych i rowerów od skrzyżowania z ul. K. Miarki do skrzyżowania z ul. Bohaterów Warszawy.

DK45 Krapkowice – Rogów Opolski

Zakres prac przewiduje rozbudowę i wzmocnienie konstrukcji istniejącego odcinka na całej długości 6,6 km wraz z zastosowaniem przekroju 2+1 i podniesieniem nośności drogi do 11,5 t/oś. Ponadto przebudowany będzie wiadukt nad linią kolejową, a dwa skrzyżowania rozbudowane – z ul. Boczną oraz łącznikiem do DW415. W ramach zadania zbudujemy lub przebudujemy chodniki, kanały technologiczne, wykonamy również elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oznakowanie pionowe i poziome wraz z niezbędnymi urządzeniami BRD. Na wysokości Gwoździc zaplanowaliśmy budowę ekranów akustycznych.

DK45 Jełowa – Bierdzany

Kluczowym elementem inwestycji realizowanej na długości 10,7 km jest wzmocnienie, a odcinkowo wymiana, istniejącej konstrukcji jezdni wraz z dostosowaniem jej do nośności 11,5 t/oś. Poprawione zostaną warunki bezpieczeństwa ruchu poprzez budowę czterech rond na istniejących skrzyżowaniach – z DW461 w Jełowej, z ul. Wolności w Jełowej, DW463 w Bierdzanach oraz z DW494 w kierunku Olesna.

Ponadto wybudowane zostaną ciągi pieszo-rowerowe oraz dodatkowe jezdnie obsługujące przyległy teren. Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oświetlenie drogowe. Zadanie przewiduje także budowę nowych zatok autobusowych oraz przebudowę przepustów.

 

Kolejne zadania z myślą o poprawie bezpieczeństwa pieszych

W najbliższym czasie rozpoczniemy prace poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024.

Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, czyli piesi i rowerzyści, są najbardziej narażeni na obrażenia w wyniku ewentualnych zdarzeń drogowych. Dlatego ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa na istniejących przejściach dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, odpowiednie oznakowanie, budowę chodników oraz azyli.

Podpisane umowy z wykonawcami są w większości realizowane w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca jest odpowiedzialny za przygotowanie projektu budowlanego, a następnie po jego zatwierdzeniu może rozpocząć prace w terenie.

Wkrótce wykonawcy rozpoczną prace w 60 lokalizacjach, w tym na:

  • DK46 Otmuchów, Wójcice,
  • DK45 Krapkowice, Stradunia i Mechnica,
  • DK45 Żużela,
  • DK11 Biskupice, Gotartów,
  • DK11 Gołkowice i Bąków,
  • DK94 Strzelce Opolskie,
  • DK88 Sieroniowice,
  • DK94 Łosiów,
  • DK39 Kamienna, Namysłów,
  • DK42 Kamienna, Gręboszów

W ponad 200 lokalizacjach po wyposażeniu przejść dla pieszych w elementy BRD zdecydowanie poprawił się poziom bezpieczeństwa. Łącznie na terenie woj. opolskiego działania w ramach PBID obejmą ponad 500 lokalizacji. Dla każdej z nich zakres zadania dostosowany do potrzeb wynikających z umiejscowienia wskazanej inwestycji. Po podpisaniu umów dla 240 lokalizacji przygotowywana jest dokumentacja projektowa, a dla kolejnych przejść finalizowana jest procedura przetargowa.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}