Zwiększamy bezpieczeństwo na sieci dróg krajowych
26.06.2024
Oprócz wydłużania drogi ekspresowej S11 na terenie woj. opolskiego zajmujemy się realizacją mniejszych inwestycji. To modernizacje i remonty istniejących odcinków dróg krajowych, a także kolejne doświetlenia przejść dla pieszych. Ich celem jest poprawa jakości nawierzchni dróg oraz bezpieczeństwa wszystkich użytkowników.
Odcinki dróg krajowych w rozbudowie
W ramach Programu wzmocnień przebudowujemy kilka tras o łącznej długości 25 km, zwiększając nośność ich nawierzchni do 11,5 t/oś. Kolejnym istotnym elementem tych inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa kierowców poprzez poszerzenie pasów ruchu, czy korektę łuków poziomych i pionowych. Poprawiamy również bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego poprzez budowę ciągów pieszo-rowerowych.
W najbliższym czasie oddamy kierowcom kolejne rozbudowane odcinki dróg krajowych. Wśród nich między innymi ponad 6 km DK46 Nysa – Pakosławice, rondo w Zimnicach na DK45 oraz ciąg pieszo-rowerowy na odcinku DK46 Dębska Kuźnia – Schodnia.
Rozbudowa DK46 Nysa – Pakosławice
Inwestycja obejmuje poszerzenie przekroju drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) do dwóch jezdni. Oznacza to, że po rozbudowie kierowcy będą na odcinku o długości 6,1 km korzystali z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.
Ponadto w ramach inwestycji zaplanowaliśmy budowę obiektów mostowych nad rzekami Cielnica oraz Korzkiew (wraz z rozbiórką istniejących obiektów), rozbudowę czterech skrzyżowań w Hanuszowie, Strobicach i Pakosławicach, w tym budowę ronda na skrzyżowaniu DK46 z DW401 (przy tzw. grzybku). Zadanie zakłada również budowę chodników i ekranów akustycznych. Powstaną także zatoki autobusowe oraz dodatkowe jezdnie obsługujące przyległe tereny. Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w nowe oświetlenie drogowe oraz sygnalizację świetlną na trzech skrzyżowaniach.
Budowa ronda w Zimnicach w ciągu DK45
Rozbudowa skrzyżowania obejmuje odcinek drogi krajowej nr 45 o łącznej długości ok. 0,5 km wraz z budową ronda z pięcioma wlotami. Przebudowane zostaną także odcinki wlotowych dróg na rondo: DK45, DW429 w kierunku Prószkowa, DW415 w kierunku Rogowa Opolskiego i drogi powiatowej w kierunku Zimnic Małych.
Inwestycja przewiduje również budowę oświetlenia, kanału technologicznego, odwodnienia, zatok autobusowych, a także przebudowę infrastruktury niezwiązanej z drogą (sieci energetyczne, telekomunikacyjne, wodociągowe, kanalizacyjne).
Powstaną też elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, tj. ścieżki pieszo-rowerowe i przejścia dla pieszych. Realizacja zadania nie wpłynie na funkcjonowanie istniejącego taśmociągu transportującego urobek z kopalni, zlokalizowanego nad skrzyżowaniem.
Budowa ciągu pieszo-rowerowego na odcinku DK46 Dębska Kuźnia – Schodnia
Ciąg pieszo-rowerowy o długości prawie 5 km zlokalizowany zostanie po prawej stronie drogi krajowej (jadąc w kierunku Ozimka). Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów poprawimy również przez korektę dwóch istniejących skrzyżowań (przejścia dla pieszych, oświetlenie, urządzenia BRD).
W przyszłym roku planowane jest zakończenie prac na DK40 w Głuchołazach, DK45 Krapkowice – Rogów Opolski oraz DK45 Jełowa – Bierdzany.
DK40 w Głuchołazach
Inwestycja na prawie kilometrowym odcinku drogi przechodzącym przez Głuchołazy przyniesie poprawę wartości technicznych i użytkowych drogi. Jej konstrukcja zostanie wzmocniona, by mogła przyjmować obciążenie 11,5 t/oś. Dobudowanie pasów do skrętu w lewo na skrzyżowaniach, w tym również na tych z sygnalizacją świetlną, poprawi płynność ruchu. Rozbudowane zostaną także skrzyżowania, w tym jedno na rondo, a dwa z sygnalizacją świetlną.
Przebudowane zostaną m.in. chodniki, powstanie też droga dla pieszych i rowerów od skrzyżowania z ul. K. Miarki do skrzyżowania z ul. Bohaterów Warszawy.
DK45 Krapkowice – Rogów Opolski
Zakres prac przewiduje rozbudowę i wzmocnienie konstrukcji istniejącego odcinka na całej długości 6,6 km wraz z zastosowaniem przekroju 2+1 i podniesieniem nośności drogi do 11,5 t/oś. Ponadto przebudowany będzie wiadukt nad linią kolejową, a dwa skrzyżowania rozbudowane – z ul. Boczną oraz łącznikiem do DW415. W ramach zadania zbudujemy lub przebudujemy chodniki, kanały technologiczne, wykonamy również elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oznakowanie pionowe i poziome wraz z niezbędnymi urządzeniami BRD. Na wysokości Gwoździc zaplanowaliśmy budowę ekranów akustycznych.
DK45 Jełowa – Bierdzany
Kluczowym elementem inwestycji realizowanej na długości 10,7 km jest wzmocnienie, a odcinkowo wymiana, istniejącej konstrukcji jezdni wraz z dostosowaniem jej do nośności 11,5 t/oś. Poprawione zostaną warunki bezpieczeństwa ruchu poprzez budowę czterech rond na istniejących skrzyżowaniach – z DW461 w Jełowej, z ul. Wolności w Jełowej, DW463 w Bierdzanach oraz z DW494 w kierunku Olesna.
Ponadto wybudowane zostaną ciągi pieszo-rowerowe oraz dodatkowe jezdnie obsługujące przyległy teren. Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oświetlenie drogowe. Zadanie przewiduje także budowę nowych zatok autobusowych oraz przebudowę przepustów.
Kolejne zadania z myślą o poprawie bezpieczeństwa pieszych
W najbliższym czasie rozpoczniemy prace poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024.
Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, czyli piesi i rowerzyści, są najbardziej narażeni na obrażenia w wyniku ewentualnych zdarzeń drogowych. Dlatego ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa na istniejących przejściach dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, odpowiednie oznakowanie, budowę chodników oraz azyli.
Podpisane umowy z wykonawcami są w większości realizowane w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca jest odpowiedzialny za przygotowanie projektu budowlanego, a następnie po jego zatwierdzeniu może rozpocząć prace w terenie.
Wkrótce wykonawcy rozpoczną prace w 60 lokalizacjach, w tym na:
- DK46 Otmuchów, Wójcice,
- DK45 Krapkowice, Stradunia i Mechnica,
- DK45 Żużela,
- DK11 Biskupice, Gotartów,
- DK11 Gołkowice i Bąków,
- DK94 Strzelce Opolskie,
- DK88 Sieroniowice,
- DK94 Łosiów,
- DK39 Kamienna, Namysłów,
- DK42 Kamienna, Gręboszów
W ponad 200 lokalizacjach po wyposażeniu przejść dla pieszych w elementy BRD zdecydowanie poprawił się poziom bezpieczeństwa. Łącznie na terenie woj. opolskiego działania w ramach PBID obejmą ponad 500 lokalizacji. Dla każdej z nich zakres zadania dostosowany do potrzeb wynikających z umiejscowienia wskazanej inwestycji. Po podpisaniu umów dla 240 lokalizacji przygotowywana jest dokumentacja projektowa, a dla kolejnych przejść finalizowana jest procedura przetargowa.