GDDKiA realizuje zobowiązania w zakresie budowy wiaduktu nad S5
05.01.2023
W połowie grudnia 2022 r. podpisaliśmy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego porozumienie dotyczące rewitalizacji linii kolejowej łączącej Bojanowo z Górą Śląską. Reguluje ono zasady udziału GDDKiA w budowie wiaduktu kolejowego nad drogą ekspresową S5.
Wiadukt nad S5
Oddany do użytku w 2014 roku odcinek S5 pomiędzy Kaczkowem i Korzeńskiem, na wysokości Bojanowa przeciął trasę wygaszonej linii kolejowej. W 2010 r., przed rozpoczęciem tej budowy, zobowiązaliśmy się do realizacji wiaduktu kolejowego nad S5 w przypadku rewitalizacji linii kolejowej łączącej Bojanowo z Górą Śląską.
Porozumienie i współpraca
W grudniu 2020 r. Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejął linię kolejową łączącą Bojanowo z Górą Śląską i chce przywrócić ją do użytkowania. W związku z tym, 15 grudnia 2022 roku, podpisaliśmy porozumienie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu dotyczące udziału GDDKiA w rewitalizacji linii kolejowej.
Porozumienie reguluje zasady w zakresie finansowania, opracowania Koncepcji projektowej, postępowania przetargowego, realizacji oraz eksploatacji inwestycji.
Za całość inwestycji odpowiada działająca w imieniu samorządu województwa Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK).
GDDKiA zabezpieczy i poniesie rzeczywiste koszty budowy wiaduktu kolejowego nad drogą S5 na szerokości istniejącego pasa drogowego, jednak nie więcej niż 20 mln zł. W przypadku wyższych kosztów inwestycji, pozostałą część pokryje DSDiK.
Porozumienie zawarte jest na czas określony, do 31 grudnia 2024 r. Jeśli do tego czasu nie zostanie ogłoszone postępowanie przetargowe na realizację zadania to porozumienie wygaśnie.