W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Generalny Pomiar Ruchu 2020/2021 w Wielkopolsce

22.11.2021

Na terenie woj. wielkopolskiego Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzono na około 200 wyznaczonych odcinkach dróg zarządzanych przez GDDKiA. Pomiar wykonywany był metodą wideorejestracji o określonej porze w wyznaczonych i oznakowanych miejscach. Zebrane dane wykorzystane zostaną m.in. przy planowaniu nowych dróg.

węzeł drogowy w ciągu S11 z lotu ptaka. Droga główna dwujezdniowa przedstawiona w centralnym miejscu przebiega na wiadukcie, pod którym zlokalizowane są drogi dojazdowe do drogi głównej. Po prawej stronie widoczna droga serwisowa i linia kolejowa. Po lewej stronie w oddali widoczne zabudowania.

Pomiar co 5 lat

Od 1965 roku, w okresach 5-letnich, na drogach krajowych prowadzone są generalne pomiary ruchu. Ostatni tego typu pomiar odbył się w 2015 roku. Tegoroczny przeprowadzono w całości metodą wideorejestracji. Pomiar został wykonany na istniejącej sieci dróg krajowych (w tym także na odcinkach koncesyjnych), z wyjątkiem tych odcinków, które znajdują się w granicach miast na prawach powiatu. Przypominamy, że te drogi krajowe nie są zarządzane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Na terenie województwa wielkopolskiego wytypowanych zostało około 200 odcinków pomiarowych na A2, S5, S10, S11, DK10, DK11, DK12, DK15, DK22, DK24, DK25, DK32, DK36, DK39, DK72, DK83 oraz DK92.

Głównym celem GPR 2020/2021 było uzyskanie, na podstawie przeprowadzonych bezpośrednich pomiarów, zasadniczych parametrów i charakterystyk ruchu dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych (poza miastami na prawach powiatu). Informacje wytworzone na podstawie zebranych danych stanowią podstawowe źródło wiedzy o ruchu drogowym i są wykorzystywane na potrzeby prac projektowych, planistycznych, analiz ekonomicznych, środowiskowych i statystycznych oraz zarządzania ruchem.

Wyniki pomiaru

14 615 pojazdów na dobę - oto średni dobowy ruch roczny (SDRR) w Wielkopolsce na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Jest on średnio o 20 procent wyższy niż w GPR 2015. Zauważyć należy, że w znacznej większości ruch ten generowany jest przez samochody osobowe. W skali całego kraju SDRR to 13 574 pojazdów na dobę, o 21 proc. więcej niż w GPR 2015.

Ruch na nowych odcinkach

Na nowych odcinkach, czyli oddanych do ruchu po 2015 roku, pomiary wykonywane były po raz pierwszy, w związku z czym trudno stwierdzić czy ruch ten zwiększa się czy też utrzymuje na podobnym poziomie.

Kilka przykładów:
S5 Żnin - Gniezno - około 12 tys. pojazdów na dobę, z czego ponad 3 tys. to pojazdy ciężarowe,
S5 węzeł Poznań Zachód - węzeł Stęszew - ponad 32 tys. pojazdów na dobę, z czego ponad 5 tysięcy stanowią pojazdy ciężarowe.

Na pozostałych nowych odcinkach S5 ruch kształtuje się w granicach 20 tys. pojazdów na dobę ze znaczną przewagą ruchu samochodów osobowych.

Wzrost ruchu powyżej 100 procent

Największy wzrost ruchu zaobserwowano na odcinku S5 Bojanowo - węzeł Rydzyna, o ponad 130 procent, czyli z około 8 tysięcy do ponad 20 tysięcy pojazdów na dobę w stosunku po poprzedniego pomiaru z 2015 roku.
Kolejny wzrost to odcinki S5 Bojanowo - Rawicz o 116 proc. (z 8 880 na 19 163) i węzeł Rawicz - węzeł Korzeńsko o 100 procent (z 9 657 na 19 294).

Wzrost ruchu od 50-95 procent

Duży wzrost (50-95 procent) odnotowano na S5 pomiędzy węzłem Gniezno Południe a węzłem Poznań Wschód oraz na S11 na odcinku od węzła Poznań Północ do węzła Poznań Zachód w zależności od odcinka pomiędzy węzłami:
węzeł Kostrzyn - węzeł Strumiany (z 20 683 na 34 125, wzrost o 65 procent),
węzeł Poznań Rokietnica - węzeł Poznań Napachanie (z 13 096 na 25 486, wzrost o 95 procent),
węzeł Napachanie - Tarnowo Podgórne (z 17 342 na 33 032 wzrost o 90 procent).

Na autostradzie A2 na odcinku od węzła Poznań Zachód do węzła Poznań Komorniki w porównaniu do roku 2015 ruch wzrósł 56 procent (z 45 651 na 71 104). Jednak najbardziej obciążonym ruchowo odcinkiem autostradowym w Wielkopolsce jest trasa pomiędzy węzłami Poznań Luboń a węzłem Poznań Krzesiny, gdzie obecnie natężenie ruchu wynosi ponad 83 000 pojazdów na dobę. 
Ciekawostką jest to, że w 70 procentach jest to ruch pojazdów osobowych. 

W granicach 20 do 50 procent

Na północnym wylocie z Poznania S11 w stronę Kórnika ruch zwiększył się o około 20 procent w stosunku do pomiaru z 2015 roku. Natomiast największe natężenie ruchu występuje na trasie pomiędzy Poznań Krzesiny a węzłem Koninko (z 41 527 na 57 291, wzrost o 38 procent)

Na drodze krajowej nr 32 ruch zwiększył się o około 20-30 procent, nieznacznie przekraczając te wskaźniki na odcinku Grodzisk - Granowo Stęszew.
Na drodze krajowej nr 83 na odcinku Turek - Kowale Pańskie wskaźniki wzrosły o około 36 procent w stosunku do pomiarów z 2015 roku.

Pozostałe wskaźniki

Na pozostałych drogach zarządzanych przez GDDKiA w województwie wielkopolskim zaobserwowano wzrost na poziomie około 20 procent lub niższym. Na niektórych drogach ruch nieznacznie zmalał.

Kilka przykładów:
DK11 Oborniki wzrost o 17 procent w stosunku do poprzedniego pomiaru (z 15 400 na 17 708),
DK11 Ujście - Chodzież wzrost o 7 procent (z 8991 na 9584),
DK15 okolice Krotoszyna wzrost od 3-6 procent,
DK92 odcinek Swarzędz - Kostrzyn wzrost o 6 procent.

 

Powyższe wartości podawane są jako liczba pojazdów na dobę i są jedynie przykładami zaczerpniętymi ze szczegółowych opracowań dostępnych po linkiem Generalny Pomiar Ruchu 2020/2021.

Materiały

GPR 2020/2021 mapa Wielkopolska
Mapa​_SDRR​_2020​_dk​_30​_POZNAN.pdf 1.52MB
{"register":{"columns":[]}}