W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wybudowaliśmy S5, realizujemy nowe inwestycje

22.07.2022

W ostatnich latach na terenie województwa wielkopolskiego powstały istotne szlaki komunikacyjne, stanowiące części korytarzy międzynarodowych, łączących ważne ośrodki europejskie. Każdy wybudowany kilometr drogi ekspresowej jest potężnym impulsem dla rozwoju gospodarki regionu. Szczególnie jest to widoczne na przykładzie inwestycji powstających w okolicach węzłów drogowych.

Zdjęcie przedstawia przejście dla zwierząt nad drogą ekspresową. Widok z lotu ptaka.

160 km S5 w województwie wielkopolskim

Do tej pory oddano do ruchu w sumie 160 km ekspresowej, dwujezdniowej drogi S5 w następujących odcinkach:

  • Kleszczewo (A2) - Gniezno o długości 35 km,
  • Kaczkowo - Korzeńsko o długości 29 km wraz z 9 km obwodnicą Bojanowa i Rawicza (w tym 6,5 km na terenie województwa dolnośląskiego),
  • Gniezno - Mieleszyn o długości ponad 18 km,
  • Radomicko - Leszno Południe i Leszno Południe - Kaczkowo z łącznikiem do Leszna o łącznej długości 29 km,
  • Poznań - Wronczyn długości około 16 km,
  • Wronczyn - Kościan Południe długości prawie 19 km,
  • Kościan Południe - Radomicko długości prawie 16 km.

Dofinansowanie ze środków UE

Budowa drogi ekspresowej S5 na poszczególnych odcinkach była dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wykonaliśmy plan w stosunku do S5. Przed nami kolejne, równie ważne zadania.  W projektowaniu na terenie województwa wielkopolskiego znajduje się m.in. ponad 300 km drogi ekspresowej S11. Realizujemy Program Budowy 100 obwodnic.

Program budowy 100 obwodnic w województwie wielkopolskim 

Osiem obwodnic wielkopolskich miast zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.  Obwodnice Żodynia, Grzymiszewa, Gostynia, Strykowa i Koźmina Wielkopolskiego są już w realizacji. Dla pozostałych trzech obwodnic trwa etap przygotowania dokumentacji.

Obwodnica Żodynia

27 kwietnia 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32. Obwodnica realizowana jest w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca (firma INFRAKOM Kościan) ma zaprojektować, uzyskać wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a następnie wybudować obwodnicę Żodynia. Umowa opiewa na kwotę blisko 32,7 mln zł.

Na prace projektowe oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidujemy ok. 17 miesięcy. Wydanie tej decyzji rozpocznie procedurę odszkodowawczą dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości, a wykonawca ruszy z budową. Na całość zadania przewidujemy 33 miesiące z wyłączeniem okresów zimowych w trakcie wykonywania robót budowlanych (okres zimowy to czas pomiędzy 16 grudnia a 15 marca). Kierowcy z nowej trasy skorzystają w połowie 2024 r.

W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości około 3,3 km. Obwodnica Żodynia wyprowadzi z miejscowości ruch tranzytowy, koncentrujący się w ciągu DK32, stanowiącej połączenie pomiędzy drogami ekspresowymi S3 i S5.

Obwodnica omijać będzie miejscowość Żodyń po stronie północno-zachodniej. Jadąc DK32 od strony Sulechowa i Kopanicy, za terenami leśnymi płynnie wjedziemy na obwodnicę. Na początku projektowane jest rondo, które umożliwi wjazd i wyjazd z miejscowości Żodyń, a także zapewni powiązania dodatkowych jezdni do obsługi terenów przyległych. Obwodnica będzie przebiegać przez tereny łąk i pól w kierunku północno-wschodnim, gdzie skrzyżuje się z istniejącą ulicą Polną i dalej włączy się w istniejący ślad DK32 poprzez rondo, które umożliwi wjazd i wyjazd z Żodynia w kierunku Wolsztyna.

Obwodnica Grzymiszewa

28 czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę około 1,5-kilometrowej obwodnicy Grzymiszewa w ciągu DK72. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Polimex Infrastruktura (lider) i Polimex Mostostal (partner). Umowa o wartości ponad 18 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 27 miesięcy od daty jej zawarcia z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. 10 miesięcy po podpisaniu umowy wykonawca ma złożyć wniosek o wydanie decyzji ZRID, po uzyskaniu której możliwe będzie rozpoczęcie prac w terenie. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w II kwartale 2024 r.  W ramach umowy wykonawca przygotuje projekt budowlany, uzyska niezbędne decyzje, a następnie wybuduje drogę.

Nowa trasa będzie miała długość ok. 1,5 km i ominie Grzymiszew od południa, a następnie poprzez rondo włączy się do istniejącej DK72. Podstawowym celem budowy obwodnicy Grzymiszewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego korzystającego z obecnego przebiegu DK72, która jest niezwykle ważna dla układu komunikacyjnego wschodniej części woj. wielkopolskiego. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa zarówno mieszkańców Grzymiszewa, jak i kierowców podróżujących po DK72.  Wzrośnie również komfort przejazdu pomiędzy Koninem a Turkiem, a w dalszej perspektywie także z kierunku Sieradza i Łodzi.

Obwodnica Gostynia

30 czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę 17-kilometrowej obwodnicy Gostynia w ciągu DK12. Inwestycję za ok. 246,8 mln zł zrealizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner). 

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego w oparciu o wykonaną już Koncepcję programową, uzyskanie decyzji ZRID i wybudowanie obwodnicy. Prace powinny zostać zrealizowane w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Nową drogą pojedziemy w I kwartale 2025 roku.

Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na DK12.  Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości innych dróg w Gostyniu. Inwestycja poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, w szczególności pomiędzy Lesznem a Jarocinem. Jest to ważna droga dla układu komunikacyjnego w południowej części woj. wielkopolskiego. W ramach budowy obwodnicy Gostynia powstanie nowy odcinek drogi klasy GP o długości 17 km i przekroju jedna jezdnia, po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz odcinkowo jeden kierunek będzie poszerzony o drugi pas. 

Obwodnica Strykowa

26 października 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Strykowa w ciągu DK32. Inwestycję za ponad 65 milionów zł zrealizuje firma PORR.

Zadanie obejmuje zaprojektowanie, uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych i budowę ponad 3-kilometrowej obwodnicy. Będzie ona przebiegać po południowej stronie Strykowa i poprzez ronda włączy się do istniejącej DK32.

Termin realizacji to 30 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych podczas realizacji robót budowlanych.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Strykowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez miasto. Realizacja tej inwestycji jest szczególnie istotna, ponieważ po otwarciu odcinka drogi ekspresowej S5 z węzłem w Stęszewie zmieniła się sytuacja ruchowa. Dogodny wyjazd z Poznania drogą S5 generuje większe natężenie ruchu na DK32. 

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej miejscowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu, w szczególności pomiędzy Poznaniem, Grodziskiem Wielkopolskim i Wolsztynem. Droga ta stanowi również ważne połączenie pomiędzy Poznaniem a Zieloną Górą.

Obwodnica Koźmina Wielkopolskiego

5 maja br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego z konsorcjum Polimex Infrastruktura (lider) i Polimex Mostostal (partner). Jej wartość to nieco ponad 76,2 mln zł. Termin realizacji to 33 miesiące od podpisania umowy. Zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2025 r.

W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP o długości około 6 km. Dzięki obwodnicy z Koźmina Wielkopolskiego zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg w samym mieście. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu m.in. pomiędzy Jarocinem a Trzebnicą, a także pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem. Na tym odcinku DK15 będzie istotnym połączeniem korytarzy dróg ekspresowych S5 i S11.

Obwodnica Kamionnej

31 sierpnia 2021 r. podpisaliśmy umowę na wykonanie Koncepcji programowej wraz z materiałami wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy obwodnicy miejscowości Kamionna w ciągu drogi krajowej nr 24.  Wykonawca - firma SMP Projektanci - opracuje dokumentację przygotowawczą za kwotę blisko 900 tys. zł. Zadanie polega na opracowaniu dokumentacji określającej przebieg obwodnicy miejscowości Kamionna w ciągu DK24 pozwalający na uzyskanie DŚU. Wykonawca na realizację przedmiotu zamówienia ma 38 miesięcy od daty podpisania umowy.  Kolejnym etapem, po uzyskaniu DŚU, będzie ogłoszenie przetargu na realizację w formule Projektuj i buduj.

Obwodnica Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa

27 sierpnia 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla budowy obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15. Zadanie obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do uzyskania DŚU dla 19-kilometrowej obwodnicy. Wykonawca, firma Lafrentz Polska, na realizację zamówienia ma 36 miesięcy od daty podpisania umowy. Wartość umowy to 4,1 mln zł.

Obwodnica Kalisza

Trwają studialne prace projektowe dla rozbudowy całego przebiegu drogi krajowej nr 25 pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim a Koninem. W ramach Programu budowy 100 obwodnic realizowana będzie w pierwszej kolejności obwodnica Kalisza. Obecnie trwa ostatnia faza przygotowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), w tym prace analityczne zmierzające do wytypowania najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}