Mamy decyzję środowiskową dla obwodnicy Strykowa
26.04.2021
Uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Strykowa w ciągu drogi krajowej nr32 (DK32). Decyzja ta zatwierdza przebieg obwodnicy i pozwala na ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Planujemy, że postępowanie ogłosimy w połowie 2021 roku. Obwodnica Strykowa została ujęta w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Miasto omija od południa
Obwodnica o długości ponad trzech kilometrów będzie przebiegać po południowej stronie Strykowa i poprzez rondo włączy się do istniejącej drogi krajowej nr 32.
- Obwodnica Strykowa w ciągu DK32 - orientacja
Bezpieczeństwo i komfort
Podstawowym celem budowy obwodnicy Strykowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez miasto. Jest to ruch na osi wschód-zachód. Realizacja tej inwestycji jest istotna, ponieważ po otwarciu odcinka drogi ekspresowej S5 z węzłem w Stęszewie zmieniła się sytuacja ruchowa. Dogodny wyjazd z Poznania drogą S5 generuje większe natężenie ruchu na DK32.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej miejscowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu, w szczególności pomiędzy Poznaniem, Grodziskiem Wielkopolskim czy też Wolsztynem. Droga ta stanowi ważne połączenie pomiędzy Poznaniem a Zieloną Górą.
Program budowy 100 obwodnic w województwie wielkopolskim
W ramach Programu w województwie wielkopolskim powstanie łącznie osiem obwodnic:
- Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12,
- Koźmina Wielkopolskiego w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Kamionnej w ciągu drogi krajowej nr 24,
- Kalisza w ciągu drogi krajowej nr 25,
- Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32,
- Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32,
- Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72.
O Programie
W ramach rządowego Programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram.