W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwsza część planu za nami. Realizujemy kolejne inwestycje.

05.07.2021

Drogowa mapa Wielkopolski ciągle się zmienia. W ostatnich latach na terenie województwa wielkopolskiego powstały istotne szlaki komunikacyjne, stanowiące części korytarzy międzynarodowych, łączących ważne ośrodki europejskie. Każdy wybudowany kilometr drogi ekspresowej jest potężnym impulsem dla rozwoju gospodarki regionu. Szczególnie jest to widoczne na przykładzie inwestycji powstających w okolicach węzłów drogowych.

węzeł_Ostrów_S11

Program Budowy Dróg Krajowych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje zadania ujęte w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK). Program ten określa kierunki działań oraz priorytety inwestycyjne w zakresie rozwoju sieci dróg krajowych w Polsce. Program dokonuje diagnozy stanu obecnego sektora infrastruktury drogowej, definiuje zarówno cele planowane do osiągnięcia, jak i kluczowe obszary stanowiące tzw. wąskie gardła w transporcie osobowym i towarowym. Odnosi się również do zobowiązań i wyzwań, jakie stoją przed Polską w najbliższym czasie. Dokument ten zakłada dokończenie budowy ciągów dróg klasy A i S.  

160 km S5 w woj. wielkopolskim

Do tej pory oddano do ruchu w sumie 160 kilometrów ekspresowej, dwujezdniowej drogi S5 w następujących odcinkach:

  • Kleszczewo (A2) - Gniezno o długości 35 km,
  • Kaczkowo - Korzeńsko o długości 29 km wraz z 9 km obwodnicą Bojanowa i Rawicza (w tym 6,5 km na terenie województwa dolnośląskiego),
  • Gniezno - Mieleszyn o długości ponad 18 km,
  • Radomicko – Leszno Południe i Leszno Południe – Kaczkowo z łącznikiem do Leszna o łącznej 29 km,
  • Poznań - Wronczyn długości około 16 km,
  • Wronczyn - Kościan Południe długości prawie 19 km,
  • Kościan Południe - Radomicko długości prawie 16 km. 
     

Dofinansowanie ze środków UE

Budowa drogi ekspresowej S5 na poszczególnych odcinkach była dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.  

Program budowy 100 obwodnic w województwie wielkopolskim 

Osiem obwodnic wielkopolskich miast zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W realizacji znajdują się obwodnice Żodynia oraz Gostynia. Dla obwodnicy Grzymiszewa zostanie niebawem zawarta umowa z wykonawcą na projekt i budowę. Aktualnie trwa postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Strykowa.  

Obwodnica Żodynia

22 kwietnia br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32. Obwodnica realizowana jest w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca (firma INFRAKOM Kościan) ma zaprojektować, uzyskać wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a następnie wybudować obwodnicę. Umowa opiewa na 32 679 870 zł. Na prace projektowe oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidujemy ok. 17 miesięcy. Wydanie tej decyzji rozpocznie procedurę odszkodowawczą dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości, a wykonawca ruszy z budową. Kierowcy z nowej trasy skorzystają w połowie 2024 r., co będzie oznaczało również wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Żodynia. Więcej informacji na temat obwodnicy Żodynia dostępne TUTAJ.

Obwodnica Gostynia

30 czerwca br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę 17-kilometrowej obwodnicy Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12 (DK12). Inwestycję za ok. 246,8 mln zł zrealizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner). Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego w oparciu o wykonaną już Koncepcję programową, uzyskanie decyzji ZRID i wybudowanie obwodnicy. Prace powinny zostać zrealizowane w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Nową drogą pojedziemy w I kwartale 2025 roku. Więcej informacji na ten temat dostępne TUTAJ.

Obwodnica Grzymiszewa

Na ostatniej prostej jest podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72. Po przedłożeniu przez wykonawcę gwarancji, podpiszemy umowę na realizację tej inwestycji.

Obwodnica Strykowa

Zapraszamy wykonawców do składania ofert w toczącym się postępowaniu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32. Zadanie obejmuje zaprojektowanie, uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych i budowę ponad 3-kilometrowej obwodnicy. Prace powinny zostać zakończone w ciągu 33 miesięcy od podpisania umowy. Jednym z kryteriów oceny ofert jest możliwość skrócenia terminu realizacji o 3 miesiące. Szczegóły dostępne TUTAJ.

Kolejne obwodnice w przygotowaniu

Kolejne obwodnice w woj. wielkopolskim, które realizowane będą w ramach Programu budowy 100 obwodnic, są na etapie przygotowania. Szczegółowo pisalimy o tym TUTAJ.

S11 - w użytkowaniu, w realizacji i w przygotowaniu  

Kierowcy korzystają już z fragmentów drogi ekspresowej S11 wyprowadzających ruch m.in. na północ i południe od autostrady A2 (pomiędzy węzłami Poznań Północ i Poznań Zachód oraz od węzła Poznań Krzesiny do węzła Kórnik Południe) oraz z trzech obwodnic: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna (I etap). To łącznie blisko 77 km trasy. W realizacji jest II etap obwodnicy Kępna, czyli odcinek trasy S11 o długości około 7 km wyprowadzający ruch na południe od skrzyżowania z S8. Kierowcy skorzystają z niego jesienią tego roku.  
  
Pozostałe ponad 270 km S11 od granicy woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania dokumentacji projektowej. Od 2018 r. trwa proces przygotowawczy, a zadaniem biur projektowych jest wykonanie Studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych (DŚU) oraz opracowaniem Koncepcji programowych. Ten i przyszły rok to czas na składanie wniosków o wydanie DŚU, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego ustali przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Dopiero wtedy, mając zapewnione finansowanie inwestycji, będziemy można ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców w systemie Projektuj i buduj.  
  
Dla odcinków Szczecinek - Piła, Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik oraz Ostrów Wielkopolski - Kępno złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji środowiskowych.   
  
Trwa aktualizacja złożonych materiałów do DŚU w zakresie wykonania ponownej inwentaryzacji przyrodniczej obejmującej pełen okres wegetacyjny dla odcinka Piła - Ujście. Ponowne złożenie wniosku o DŚU przewidujemy na początku 2022 r.  
  
Na odcinku Ujście - Oborniki prace są w końcowej fazie opracowywania STEŚ wraz z materiałami do wniosku o DŚU. W tym roku planujemy złożenie wniosku o DŚU.   
  
Trwają prace nad STEŚ dla S11 na odcinku Kórnik - Ostrów Wielkopolski, które realizuje nowy wykonawca (zgodnie z zawartą w połowie maja 2020 r. umową, po odstąpieniu od poprzedniej umowy z winy pierwotnego wykonawcy). Inwestycja jest na etapie opracowywania STEŚ wraz z materiałami do wniosku o DŚU. 

drogi.gddkia.gov.pl - nowy serwis już działa! 

Planujesz dłuższą podróż samochodem po drogach krajowych i chcesz wiedzieć, jakich utrudnień możesz się spodziewać na trasie? Interesują Cię warunki pogodowe lub obrazy z kamer na drogach krajowych? Zauważyłeś uszkodzony element infrastruktury drogowej lub nawierzchni i chciałbyś to zgłosić do najbliższego oddziału GDDKiA? Te i wiele innych informacji oraz funkcji dostępnych jest pod jednym adresem - drogi.gddkia.gov.pl.

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook , Twitter i Instagram 

{"register":{"columns":[]}}