Ruszamy z S10 w woj. wielkopolskim
03.07.2024
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S10 na Wałcz (Witankowo) – Piła Północ. Inwestycję o długości 13 km zrealizuje firma Budimex. Wartość umowy to ponad 721 mln zł.
To czwarty z ośmiu odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Szczecinem i Piłą. Wcześniej podpisaliśmy umowy na trzy odcinki tej trasy w woj. zachodniopomorskim, a teraz na pierwszy w woj. wielkopolskim. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ogłosiliśmy przetargi na odcinki tej trasy o łącznej długości 113 km. W przyszłości S10 stanowić będzie najszybsze połączenie drogowe Szczecina z aglomeracją warszawską.
Terminy realizacji
Budowa ponad 13-kilometrowego odcinka S10 w woj. wielkopolskim zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku i prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj. Wykonawca ma 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakładamy, że jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
Budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w II kwartale 2028 r.
Opis drogi
Odcinek rozpocznie się na końcu obwodnicy Wałcza, która została oddana do ruchu w 2020 roku. Nowa trasa odejdzie w kierunku południowym od obecnego przebiegu DK10, omijając Nową i Starą Łubiankę. Na południe od Nowej Łubianki planowana jest realizacja pary MOP-ów z rezerwą terenu na budowę stacji paliw i restauracji. Na przecięciu z drogą powiatową Stara Łubianka – Szydłowo powstanie węzeł drogowy Stara Łubianka. Następnie S10 wejdzie w tereny leśne i zbliży się do obecnego przebiegu DK10, przechodząc w jej śladzie między Zbiornikiem Koszyckim i Jeziorem Zalew. Na terenie pomiędzy tymi zbiornikami i rzeką Gwdą powstanie węzeł Piła Północ zlokalizowany na skrzyżowaniu z drogą S11 Koszalin – Poznań. W ramach inwestycji powstanie pełny układ drogowy węzła wraz z tymczasowymi włączeniami do istniejącej DK10 od wschodu i DK11 od północy.
W ramach inwestycji wybudujemy sześć wiaduktów, cztery estakady, przejście górne i przejście dolne dla zwierząt.
S10 połączy Szczecin z Warszawą
Dla dalszych odcinków S10 w województwie wielkopolskim, od Piły do Wyrzyska (o długości ok. 28 km) oraz dla dobudowy drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km), złożyliśmy wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowych (DŚU). Obecnie toczy się postępowanie administracyjne prowadzone przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Poznaniu.
Mamy już DŚU dla przeszło 40-kilometrowego odcinka od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód i trwa drugi etap opracowania dokumentacji, tj. elementów Koncepcji programowej. Dokumentacja ta będzie stanowić podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji, co będzie możliwe w IV kwartale przyszłego roku.
W realizacji są cztery odcinki S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem o łącznej długości 50 km (plus 5 km obwodnicy Brzozy w ciągu DK25). Dla wszystkich toczy się postępowanie administracyjne związane z wydaniem decyzji ZRID.
Trwa też opracowywanie dokumentacji przygotowawczej dla budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku od autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. W 2022 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z podziałem na części - od A1 do granicy woj. kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego oraz od granicy województw do DK50 wraz z odcinkiem S50 prowadzącym do S7. Zadanie obejmuje łącznie około 120-kilometrowy odcinek dróg ekspresowych. Niedawno przeprowadziliśmy spotkania z mieszkańcami gmin, przez które przebiegać mają trzy opracowywane warianty drogi. Złożenie wniosku o wydanie DŚU planujemy w I kwartale przyszłego roku.
W przyszłości na 35-kilometrowym odcinku autostrady A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ droga ekspresowa S10 będzie miała wspólny przebieg z autostradą. Dlatego przewidywane jest znaczne zwiększenie natężenia ruchu na tej trasie i obecnie trwa opracowanie dokumentacji do uzyskania DŚU dla poszerzenia autostrady o trzeci pas w obu kierunkach. Złożenie wniosku planujemy w III kwartale przyszłego roku.