Rządowy Program Budowy 100 obwodnic w Wielkopolsce – stan realizacji
15.09.2023
W województwie wielkopolskim na etapie realizacji jest obecnie pięć z ośmiu obwodnic tj. Obwodnica Gostynia, Grzymiszewa, Koźmina Wielkopolskiego, Strykowa oraz Żodynia. Dla pozostałych trzech, czyli obwodnicy Kalisza, Kamionnej oraz Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa trwa proces przygotowania. Zadania ujęte są w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030.
Realizacja
Obwodnica Gostynia
30 czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę 17-kilometrowej obwodnicy Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12 (DK12). Inwestycję za ok. 247 mln zł realizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner). Dla obwodnicy Gostynia planowany termin udostępnienia do ruchu to III kwartał 2025 roku.
Prace budowlane rozpoczęły się na początku września br. Realizowane są roboty związane z prowadzeniem prac przygotowawczych tj. wycinką drzew i krzewów, odhumusowaniem, rozpoznaniem saperskim, ponadto prowadzone są prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem ław fundamentowych obiektów inżynierskich, przebudową kolizji z istniejącą siecią sanitarną i elektroenergetyczną, montażem płotków herpetologicznych.
Więcej informacji na ten temat dostępne TUTAJ.
Obwodnica Grzymiszewa
28 czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowę o wartości ponad 18 mln zł na zaprojektowanie i budowę około 1,5-kilometrowej obwodnicy Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72 (DK72). Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Polimex Infrastruktura (lider) i Polimex Mostostal (partner). Dla obwodnicy Grzymiszewa planowany termin udostępnienia do ruchu to II kwartał 2024 roku.
Zaawansowanie prac na budowie wynosi 58 procent. Realizowane są roboty związane profilowaniem i zagęszczaniem koryta, z wykonywaniem nasypu, wymiany gruntów, wykonywaniem warstwy podbudowy, warstwy mrozoochronnej, układaniem warstwy wiążącej, wykonywaniem wiaduktu drogowego tj. zbrojenie płyt przejściowych, wykonywaniem przepustów drogowych nad rzeką Pokrzywnica, wykonywaniem ekranów akustycznych, budową kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia drogowego.
Więcej informacji na ten temat dostępne TUTAJ
Obwodnica Koźmina Wielkopolskiego
31 sierpnia br. do Wojewody Wielkopolskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego.
Wydanie decyzji ZRID rozpocznie procedurę odszkodowawczą dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości, a wykonawcy umożliwi przystąpienie do prac budowlanych.
Inwestycję za ponad 76 mln zł zrealizuje konsorcjum Polimex Infrastruktura (lider) i Polimex Mostostal. Termin wykonania prac to 33 miesiące od podpisania umowy. Zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2025 r.
Więcej informacji na ten temat dostępne TUTAJ.
Obwodnica Strykowa
26 października 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Strykowa w ciągu DK32. Inwestycję, za ponad 65 mln zł, realizuje firma PORR.
Zaawansowanie prac na budowie wynosi 52 procent. Obecnie są realizowane roboty związane z wykonywaniem nasypów na dojazdach do dwóch obiektów (WD-1 oraz WD2) prowadzone są prace związane z betonowaniem ostatnich podpór na obiekcie WD-2, a na odcinkach dróg, gdzie wykonano już roboty ziemne została położona warstwa stabilizacji oraz usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną niezwiązaną z funkcjonowaniem drogi. Udostępnienie obwodnicy Strykowa planowane jest na III kwartał 2024 r.
Szczegóły dostępne TUTAJ.
Obwodnica Żodynia
22 kwietnia 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32. Obwodnica realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Umowa opiewa na kwotę blisko 32,7 mln zł.
Zaawansowanie prac na budowie wynosi 14 procent. Aktualnie realizowane są roboty związane z wymianą gruntów, wykonywaniem nasypów oraz usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną niezwiązaną z funkcjonowaniem drogi.
Udostępnienie obwodnicy Żodynia planowane jest na III kwartał 2024 r.
Więcej informacji na temat tej inwestycji dostępne TUTAJ.
Przygotowanie
Obwodnica Kalisza
23 marca br. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu (RDOŚ) złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla obwodnicy Kalisza. To kolejny etap przygotowań do realizacji tej inwestycji. Postępowanie administracyjne zakończy się wydaniem decyzji, która ostatecznie zatwierdzi jej przebieg. Po złożeniu wniosku o DŚU rozpoczęliśmy pracę nad Koncepcją Programową. Po zakończeniu tych prac, uzyskaniu ostateczności DŚU oraz potwierdzeniu finansowania możliwe będzie ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.
Obwodnica Kamionnej
Uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy obwodnicy Kamionnej w ciągu DK24. Decyzja ta, po uzyskaniu ostateczności, zatwierdzi przebieg obwodnicy i po opracowaniu Koncepcji Programowej, możliwe będzie ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.
Obwodnica Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa
27 sierpnia 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla budowy obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15. Zadanie obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla 19-kilometrowej obwodnicy. Wykonawca, firma Lafrentz Polska, na realizację zamówienia będzie miał 36 miesięcy od daty podpisania umowy. Wartość umowy to 4,1 mln zł.
Cel
Głównym beneficjentem rządowego Programu budowy 100 obwodnic są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki intensywnego ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrów miast. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. Koszt realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został oszacowany na blisko 28 mld zł.
Współpraca z samorządami
Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R.