W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

W województwie wielkopolskim przybędzie nowych dróg w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030

10.08.2021

Drogowa mapa Wielkopolski ciągle się zmienia. W ostatnich latach na terenie województwa wielkopolskiego zostały zrealizowane istotne inwestycje na szlakach komunikacyjnych stanowiące części korytarzy międzynarodowych, łączących ważne ośrodki europejskie.

węzeł_Ostrów_S11

Każdy wybudowany kilometr drogi ekspresowej jest również potężnym impulsem dla rozwoju gospodarki regionu. Szczególnie jest to widoczne na przykładzie inwestycji powstających w okolicach węzłów drogowych.  

W ramach dotychczasowych działań w Wielkopolsce do tej pory ukończono drogę ekspresową S5 na odcinku granica z woj. kujawsko-pomorskim - Gniezno, drogę ekspresową S5 pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem oraz obwodnice Jarocina, Kępna (I etap) i Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi ekspresowej S11.


Łącznie od 2017 roku na terenie Wielkopolski oddano do ruchu prawie 100 kilometrów dróg ekspresowych.

Nowe programy drogowe pozwolą zbudować najważniejsze inwestycje infrastrukturalne, i tak:

W ramach  projektu Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.):
realizowanych  będzie sześć odcinków drogi ekspresowej S11 o łącznej długości około 260 kilometrów. Na które składają się:

  • S11 Szczecinek – Piła  - długość 59 km
  • S11 Piła – Ujście - długość 19,9 km 
  • S11 Ujście – Oborniki - długość 43,3 km 
  • S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik - długość ok. 22,2 km 
  • S11 Kórnik – Ostrów Wlkp. - długość ok. 85 km 
  • S11 Ostrów Wlkp. – Kępno - długość 30 km 

Realizowana również będzie droga ekspresowa S10 na odcinku Piła – Wyrzysk, o długości 28 kilometrów.  
Ponadto w Wielkopolsce planujemy rozbudowę DK25  na odcinku Konin – Kalisz – Ostrów, o długość ok. 68 km, w ciągu której realizowana będzie obwodnica Kalisza.

Zdania te będą realizowane w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawcy w pierwszym etapie zaprojektują, uzyskają wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a następnie wybudują drogę.


Łączny koszt realizacji  zadań  ujętych w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.): to ponad 17 mld zł

 

W Wielkopolsce w  ramach  Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 ujętych zostało osiem obwodnic z czego trzy z nich znajduje  się w fazie realizacji:

•    obwodnica Żodynia w ciągu DK32 –  dł. 3,3 km
Umowa została zawarta w dniu 22 kwietnia br. Planowane udostępnienie do ruchu to połowa 2024 r.

•    obwodnica Grzymiszewa w ciągu DK72 –  dł. 1,4 km.
Umowa została zawarta 28 czerwca br. Udostępnienie do ruchu planowane jest również w połowie 2024 r.

•    oraz obwodnica Gostynia w ciągu DK12 –  dł. 17 km. 
Dla której umowę podpisano 30 czerwca br., a udostępnienie do ruchu obwodnicy planowane jest w I kwartale 2025 r.

•    Dla Obwodnicy Strykowa w ciągu DK32 – dł. 3 km trwa postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę. 

 Dla pozostałych czterech obwodnic trwa etap przygotowania:

•    obwodnica Kalisza w ciągu DK25 –  dł. 19 km

•    obwodnica Kamionnej w ciągu DK24 – dł.  2,6 km

•    obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 –  dł. 5,8 km

•    obwodnica Krotoszyna, Zdun, Cieszkowa w ciągu DK15 –  dł. 18,5 km


Łączny koszt realizacji obwodnic w Wielkopolsce to ponad 1,67 mld zł.


 

{"register":{"columns":[]}}