W województwie wielkopolskim przybędzie nowych dróg w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030
10.08.2021
Drogowa mapa Wielkopolski ciągle się zmienia. W ostatnich latach na terenie województwa wielkopolskiego zostały zrealizowane istotne inwestycje na szlakach komunikacyjnych stanowiące części korytarzy międzynarodowych, łączących ważne ośrodki europejskie.
Każdy wybudowany kilometr drogi ekspresowej jest również potężnym impulsem dla rozwoju gospodarki regionu. Szczególnie jest to widoczne na przykładzie inwestycji powstających w okolicach węzłów drogowych.
W ramach dotychczasowych działań w Wielkopolsce do tej pory ukończono drogę ekspresową S5 na odcinku granica z woj. kujawsko-pomorskim - Gniezno, drogę ekspresową S5 pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem oraz obwodnice Jarocina, Kępna (I etap) i Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi ekspresowej S11.
Łącznie od 2017 roku na terenie Wielkopolski oddano do ruchu prawie 100 kilometrów dróg ekspresowych.
Nowe programy drogowe pozwolą zbudować najważniejsze inwestycje infrastrukturalne, i tak:
W ramach projektu Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.):
realizowanych będzie sześć odcinków drogi ekspresowej S11 o łącznej długości około 260 kilometrów. Na które składają się:
- S11 Szczecinek – Piła - długość 59 km
- S11 Piła – Ujście - długość 19,9 km
- S11 Ujście – Oborniki - długość 43,3 km
- S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik - długość ok. 22,2 km
- S11 Kórnik – Ostrów Wlkp. - długość ok. 85 km
- S11 Ostrów Wlkp. – Kępno - długość 30 km
Realizowana również będzie droga ekspresowa S10 na odcinku Piła – Wyrzysk, o długości 28 kilometrów.
Ponadto w Wielkopolsce planujemy rozbudowę DK25 na odcinku Konin – Kalisz – Ostrów, o długość ok. 68 km, w ciągu której realizowana będzie obwodnica Kalisza.
Zdania te będą realizowane w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawcy w pierwszym etapie zaprojektują, uzyskają wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a następnie wybudują drogę.
Łączny koszt realizacji zadań ujętych w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.): to ponad 17 mld zł
W Wielkopolsce w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 ujętych zostało osiem obwodnic z czego trzy z nich znajduje się w fazie realizacji:
• obwodnica Żodynia w ciągu DK32 – dł. 3,3 km
Umowa została zawarta w dniu 22 kwietnia br. Planowane udostępnienie do ruchu to połowa 2024 r.
• obwodnica Grzymiszewa w ciągu DK72 – dł. 1,4 km.
Umowa została zawarta 28 czerwca br. Udostępnienie do ruchu planowane jest również w połowie 2024 r.
• oraz obwodnica Gostynia w ciągu DK12 – dł. 17 km.
Dla której umowę podpisano 30 czerwca br., a udostępnienie do ruchu obwodnicy planowane jest w I kwartale 2025 r.
• Dla Obwodnicy Strykowa w ciągu DK32 – dł. 3 km trwa postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę.
Dla pozostałych czterech obwodnic trwa etap przygotowania:
• obwodnica Kalisza w ciągu DK25 – dł. 19 km
• obwodnica Kamionnej w ciągu DK24 – dł. 2,6 km
• obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 – dł. 5,8 km
• obwodnica Krotoszyna, Zdun, Cieszkowa w ciągu DK15 – dł. 18,5 km
Łączny koszt realizacji obwodnic w Wielkopolsce to ponad 1,67 mld zł.