W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wielkopolskie podsumowanie Programu budowy 100 obwodnic

14.04.2022

Ustanowiony rok temu uchwałą Rady Ministrów Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 objął osiem inwestycji w Wielkopolsce. Dziś przyszedł czas na podsumowanie naszych rocznych działań. Środki na sfinansowanie budowy obwodnic pochodzić będą z Krajowego Funduszu Drogowego.

droga 100 obwodnic 3

Obwodnice Żodynia, Grzymiszewa, Gostynia i Strykowa są już w realizacji. Dla obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego trwa postępowanie przetargowe na projekt i budowę (zawarcie umowy planowane jest jeszcze w pierwszym półroczu br.). Dla pozostałych trzech obwodnic trwa etap przygotowania dokumentacji.

Obwodnica Żodynia

27 kwietnia 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32. Obwodnica realizowana jest w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca (firma INFRAKOM Kościan) ma zaprojektować, uzyskać wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a następnie wybudować obwodnicę Żodynia. Umowa opiewa na kwotę blisko 32,7 mln zł.

Na prace projektowe oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidujemy ok. 17 miesięcy. Wydanie tej decyzji rozpocznie procedurę odszkodowawczą dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości, a wykonawca ruszy z budową. Na całość zadania przewidujemy 33 miesiące z wyłączeniem okresów zimowych w trakcie wykonywania robót budowlanych (okres zimowy to czas pomiędzy 16 grudnia a 15 marca). Kierowcy z nowej trasy skorzystają w połowie 2024 r. 

W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego) o długości około 3,3 km.  Obwodnica Żodynia wyprowadzi z miejscowości ruch tranzytowy, koncentrujący się w ciągu DK32, stanowiącej połączenie pomiędzy drogami ekspresowymi S3 i S5. 

Obwodnica omijać będzie miejscowość Żodyń po stronie północno-zachodniej. Jadąc DK32 od strony Sulechowa i Kopanicy, za terenami leśnymi płynnie wjedziemy na obwodnicę. Na początku projektowane jest rondo, które umożliwi wjazd i wyjazd z miejscowości Żodyń, a także zapewni powiązania dodatkowych jezdni do obsługi terenów przyległych. Obwodnica będzie przebiegać przez tereny łąk i pól w kierunku północno-wschodnim, gdzie skrzyżuje się z istniejącą ulicą Polną i dalej włączy się w istniejący ślad DK32 poprzez rondo, które umożliwi wjazd i wyjazd z Żodynia w kierunku Wolsztyna.

Obwodnica Grzymiszewa

28 czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę około 1,5-kilometrowej obwodnicy Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72 (DK72). Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Polimex Infrastruktura (lider) i Polimex Mostostal (partner). Umowa o wartości ponad 18 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 27 miesięcy od daty jej zawarcia z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. 10 miesięcy po podpisaniu umowy wykonawca ma złożyć wniosek o wydanie decyzji ZRID, po uzyskaniu której możliwe będzie rozpoczęcie prac w terenie. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w II kwartale 2024 r.  W ramach umowy wykonawca przygotuje projekt budowlany, uzyska niezbędne decyzje, a następnie wybuduje drogę. 

Nowa trasa będzie miała długość ok. 1,5 km i ominie Grzymiszew od południa, a następnie poprzez rondo włączy się do istniejącej DK72. Podstawowym celem budowy obwodnicy Grzymiszewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego korzystającego z obecnego przebiegu drogi krajowej nr 72, która jest niezwykle ważna dla układu komunikacyjnego wschodniej części woj. wielkopolskiego. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa zarówno mieszkańców Grzymiszewa, jak i kierowców podróżujących po DK72.  Wzrośnie również komfort przejazdu pomiędzy Koninem a Turkiem, a w dalszej perspektywie także z kierunku Sieradza i Łodzi.

Obwodnica Gostynia

30 czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę 17-kilometrowej obwodnicy Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12 (DK12). Inwestycję za ok. 246,8 mln zł zrealizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner).  

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego w oparciu o wykonaną już Koncepcję programową, uzyskanie decyzji ZRID i wybudowanie obwodnicy. Prace powinny zostać zrealizowane w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Nową drogą pojedziemy w I kwartale 2025 roku. 

Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 12.  Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości innych dróg w Gostyniu. Inwestycja poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, w szczególności pomiędzy Lesznem a Jarocinem. Jest to ważna droga dla układu komunikacyjnego w południowej części woj. wielkopolskiego. W ramach budowy obwodnicy Gostynia powstanie nowy odcinek drogi klasy GP o długości 17 km i przekroju jedna jezdnia, po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz odcinkowo jeden kierunek będzie poszerzony o drugi pas.  

Obwodnica Strykowa

26 października 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Strykowa w ciągu DK32. Inwestycję za 65 631 500,23 zł zrealizuje firma PORR.

Zadanie obejmuje zaprojektowanie, uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych i budowę ponad 3-kilometrowej obwodnicy. Będzie ona przebiegać po południowej stronie Strykowa i poprzez ronda włączy się do istniejącej drogi krajowej nr 32.

Termin realizacji to 30 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych podczas realizacji robót budowlanych.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Strykowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez miasto. Realizacja tej inwestycji jest szczególnie istotna, ponieważ po otwarciu odcinka drogi ekspresowej S5 z węzłem w Stęszewie zmieniła się sytuacja ruchowa. Dogodny wyjazd z Poznania drogą S5 generuje większe natężenie ruchu na DK32. 

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej miejscowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu, w szczególności pomiędzy Poznaniem, Grodziskiem Wielkopolskim i Wolsztynem. Droga ta stanowi również ważne połączenie pomiędzy Poznaniem a Zieloną Górą.

Obwodnica Koźmina Wielkopolskiego

27 sierpnia 2021 r. Burmistrz Miasta i Gminy Koźmin Wielkopolski wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy tej obwodnicy w ciągu DK15. Decyzja ta ostatecznie zatwierdziła przebieg drogi i pozwoliła na ogłoszenie 30 listopada 2021 r. postępowania przetargowego na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.

4 marca br. wybraliśmy ofertę konsorcjum Polimex Infrastruktura (lider) i Polimex Mostostal (partner) jako najkorzystniejszą w przetargu. Jej wartość to nieco ponad 76,2 mln zł. Dokumenty przetargowe zostały przekazane do standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po uzyskaniu pozytywnego jej wyniku możliwe będzie zawarcie umowy.

W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP o długości około 6 km. Dzięki obwodnicy z Koźmina Wielkopolskiego zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg w samym mieście. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu m.in. pomiędzy Jarocinem a Trzebnicą, a także pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem. Na tym odcinku DK15 będzie istotnym połączeniem korytarzy dróg ekspresowych S5 i S11.

Obwodnica Kamionnej

31 sierpnia 2021 r. podpisaliśmy umowę na wykonanie Koncepcji programowej wraz z materiałami wniosku o DŚU dla budowy obwodnicy miejscowości Kamionna w ciągu drogi krajowej nr 24. Wykonawca - firma SMP Projektanci - opracuje dokumentację przygotowawczą za kwotę blisko 900 tys. zł. Zadanie polega na opracowaniu dokumentacji określającej przebieg obwodnicy miejscowości Kamionna w ciągu DK24 pozwalający na uzyskanie DŚU. Wykonawca na realizację przedmiotu zamówienia ma 38 miesięcy od daty podpisania umowy. Dotychczas została wykonana inwentaryzacja przyrodnicza. Kolejnym etapem, po uzyskaniu DŚU, będzie ogłoszenie przetargu na realizację w formule Projektuj i buduj. 

4 lutego br. odbyło się spotkanie informacyjne z mieszkańcami, podczas którego przedstawiliśmy mieszkańcom dwa warianty przebiegu obwodnicy. Pierwszy (czerwony) zlokalizowany jest bliżej miejscowości Kamionna, natomiast wariant drugi (fioletowy) jest od niej nieco oddalony. Osoby zainteresowane inwestycją mogły następnie, między 4 a 18 lutego br., przesyłać do nas ankiety ze wskazaniem preferowanego wariantu przebiegu drogi wraz z wnioskami i zapytaniami do proponowanych rozwiązań projektowych. Trafiło do nas łącznie 137 opinii. Większość osób (58 proc.) opowiedziała się za wariantem czerwonym. Za wariantem fioletowym było 40 proc. ankietowanych, a 2 proc. nie wyraziło zdania co do preferowanego wariantu.

Kolejnym etapem prac nad obwodnicą Kamionnej będzie przygotowanie Koncepcji programowej oraz materiałów niezbędnych do złożenia wniosku o uzyskanie DŚU. Po jej uzyskaniu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w formule Projektuj i buduj.

Obwodnica Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa

27 sierpnia 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla budowy obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15. Zadanie obejmuje wykonanie STEŚ-R wraz z materiałami do uzyskania DŚU dla 19-kilometrowej obwodnicy. Wykonawca, firma Lafrentz Polska, na realizację zamówienia ma 36 miesięcy od daty podpisania umowy. Wartość umowy to 4,1 mln zł.

W lutym zorganizowaliśmy spotkania informacyjne:

  • dla mieszkańców gminy Krotoszyn spotkanie odbyło się 9 lutego br.,
  • dla mieszkańców gminy Zduny spotkanie odbyło się 16 lutego br.,
  • dla mieszkańców gminy Cieszków spotkanie odbyło się 10 lutego br.

Tematem spotkań było zaprezentowanie proponowanych wariantów budowy obwodnicy. W trakcie spotkań mieszkańcy mogli zapoznać się z rozważanymi wariantami przebiegu trasy oraz zobaczyć prezentację projektu. Wskazano korzyści dla społeczności lokalnej płynących z realizacji inwestycji, omówiono zagadnienia związane z ochroną środowiska, odpowiadano na pytania. Mieszkańcy mieli możliwość składania ankiet ze swoimi uwagami. Obecnie opracowywany jest raport ze spotkań. Niewykluczone jest również dodatkowe spotkanie w celu zaspokojenia wszystkich wątpliwości mieszkańców.

Obwodnica Kalisza

Trwają studialne prace projektowe dla rozbudowy całego przebiegu drogi krajowej nr 25 pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim a Koninem. W ramach Programu budowy 100 obwodnic realizowana będzie w pierwszej kolejności obwodnica Kalisza. Obecnie trwa ostatnia faza przygotowania STEŚ, w tym prace analityczne zmierzające do wytypowania najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi. Na przełomie kwietnia i maja br. planowane jest posiedzenie Zespołu Opiniowania Projektów Inwestycyjnych.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}