Wniosek o decyzję ZRID dla obwodnicy Żodynia
10.11.2022
Do Wojewody Wielkopolskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Żodynia w ciągu DK32. Wydanie decyzji ZRID rozpocznie procedurę odszkodowawczą dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości, a wykonawca ruszy z budową. Wcześniej złożyliśmy wnioski o decyzje ZRID dla obwodnic Grzymiszewa, Gostynia oraz Strykowa.
Projekt i budowa
27 kwietnia 2021 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32. Obwodnica realizowana jest w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca (firma INFRAKOM Kościan) ma zaprojektować, uzyskać wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a następnie wybudować obwodnicę Żodynia. Umowa opiewa na kwotę blisko 33 mln zł. Kierowcy z nowej trasy skorzystają w połowie 2024 r.
Zakres i cel zadania
W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości około 3,3 km. Obwodnica Żodynia wyprowadzi z miejscowości ruch tranzytowy, koncentrujący się w ciągu DK32, stanowiącej połączenie pomiędzy drogami ekspresowymi S3 i S5.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg. Obwodnica poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu regionalnego i dalekobieżnego, w szczególności pomiędzy Poznaniem a Zieloną Górą.
Program budowy 100 obwodnic
Budowa obwodnicy Żodynia to kolejne w województwie wielkopolskim zadanie realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
W ramach Programu, oprócz obwodnicy Żodynia, do 2030 roku powstaną obwodnice Gostynia, Koźmina Wielkopolskiego, Kalisza, Strykowa, Grzymiszewa oraz Krotoszyna, Kamionnej, Zdun i Cieszkowa.
W ramach Programu powstanie w sumie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.