Wymiana doświadczeń
01.10.2021
Wspólnie z przedstawicielami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu, 28 września br. oglądaliśmy i omawialiśmy efekty działań prowadzonych w zakresie ochrony środowiska na drogach krajowych w województwie wielkopolskim.
Przebieg trasy
W procesie przygotowania inwestycji kluczową rolę odgrywa ustalenie przebiegu drogi. Jest to proces skomplikowany i długotrwały, ale oparty na współpracy wielu instytucji.
W jej efekcie jest złożenie przez GDDKiA wniosku o uzyskanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU), którą to wydaje, lub opiniuje, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska.
Decyzja ta wskazuje przebieg danej trasy, a także szereg rozwiązań minimalizujących wpływ drogi na środowisko, takich jak przejścia dla zwierząt, kompensacje przyrodnicze, nasadzenia roślinności, przepusty ekologiczne, płotki herpetologiczne itp.
Podczas wspólnego objazdu zaprezentowano:
1. Tereny kompensacji przyrodniczej siedliska „6510 niżowe i górskie świeże łąki użytkowane ekstensywnie (Arrhenatherion elatioris)” zrealizowanej na terenie Poligonu Wojskowego Biedrusko, wykonanej w związku z budową drogi S5 Poznań (w. Poznań Zachód) – Wronczyn (w. Mosina), w ramach kompensacji odtworzono 15 ha siedliska łąkowego.
2. Estakadę w ciągu drogi S11 Zachodnia Obwodnica Poznania w obszarze Natura 2000 Dolina Samicy, będącą przejściem dla zwierząt dużych, migrujących wzdłuż doliny rzeki. Oddanie obiektu do użytkowania nastąpiło w 2012 r.
3. Przejście dla zwierząt średnich zlokalizowane na rzece Wirynka zlokalizowane w ciągu drogi S11 Zachodnia Obwodnica Poznania. Oddanie obiektu do użytkowania nastąpiło w 2012 r.
4. Most nad rzeką Samicą w ciągu drogi S5 na odcinku Wronczyn – Radomicko w okolicach miejscowości Czacz, będący przejściem dla zwierząt dużych, wraz z zagospodarowaniem terenu w okolicach przejścia. Oddanie obiektu do użytkowania nastąpiło w 2018 r.
5. Ekodukt (przejście górne dla zwierząt dużych) nad drogą S5 odc. Kaczkowo – Korzeńsko oraz linią kolejową E59 wraz z zagospodarowaniem terenu przejścia. Minimalna szerokość obiektu wynosi 60 metrów, długość wraz z najściami to około 300 m. Oddanie obiektu do użytkowania nastąpiło w 2014 r.
Pozytywną stroną i potwierdzeniem efektywności przejść dla zwierząt był efekt zaobserwowania sarny żerującej na ekodukcie nad drogą ekspresową S5 i linią kolejową.
Wyzwania na przyszłość
W ramach spotkania przedyskutowano wspólnie wiele problemów (m.in. intensywną zabudowę w okolicach przejść dla zwierząt realizowaną przez prywatnych inwestorów) oraz wyzwań stawianych Inwestorowi oraz organom wydającym decyzje administracyjne, zarówno na etapie planowania dróg, ich realizacji i eksploatacji.