W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zima w pełni, a my działamy. Zimowe utrzymanie dróg krajowych

10.02.2021

Podczas zimy warunki pogodowe potrafią być niezwykle trudne. Nigdy nie jesteśmy nimi, ale podczas wielogodzinnych, intensywnych opadów śniegu, na drogach mogą być utrudnienia. Takie są skutki ostrego ataku w każdym kraju na świecie.

Droga krajowa w aurze zimowej o nawierzchni czarnej, mokrej. Po bokach lasy, drzewa i pobocza pokryte śniegiem.
  • GDDKiA utrzymuje ponad 20 tys. km drogi krajowych w Polsce, co stanowi ok. 5 proc. wszystkich dróg publicznych.
  • Służba drogowa na drogach do dyspozycji 2,5 tys. pojazdów do zimowego utrzymania i od początku sezonu zimowego zużyły już 300 tys. ton soli drogowej.
  • Poradzenie sobie w trudnych warunkach zimowych jest wspólnym efektem działania służb i odpowiedniego przygotowania pojazdu do trasy przez samego kierowcę.

 

5 proc. drogi publicznych w Polsce

Ponad 20 tys. - tyle kilometrów dróg w zimowym utrzymaniu GDDKiA (z tego ok. 2,6 tys. km drogi serwisowe i dojazdowe). Jest do zaledwie 5 proc. z ponad 420 tys. km wszystkich dróg publicznych na terenie naszego kraju. Oprócz drogi krajowych, na terenie Polskiego Drogi Wojewódzkiego, powiatowego i gminnego, które utrzymywane i odśnieżane przez podległe władzom samorządowym zarządze dróg. Miasto na prawach powiatu i drogi krajowe, z wyjątkiem autostrady i ekspresówek, jeśli przebiegają w ich granicach administracyjnych. Oprócz obecnych miast wojewódzkich (Lublin poza, gdzie nie ma odnaleźć drogi poza ekspresową) do jeszcze dawne miasto wojewódzkie (poza Ciechanowem i Sieradzem), kilka miast w dużych aglomeracjach miejskich. W województwie śląskim jest 19 miast takich na prawach powiatu, z czego tylkosą w trzech nie odcinek dróg krajowych. Miastomi na prawach powiatu są tylko Świnoujście czy Wałbrzych, który pierwotnie z tego statusu, ale od początku 2013 roku roku nadal go posiada.

 

Pod numerem Informacji Drogowej 19 111 nie było informacji o obiektach na temat warunków panujących na drogach krajowych, w ich służbie przez GDDKiA. Nie posiadamy informacji na temat przejezdności i stanu utrzymania dróg leżących w gestii innych zarządców. Nie możemy również namierzyć z interwencyjnych, np. w zakresie odśnieżania ich nawierzchni.

 

Łagodzimy skutki zimy zimy zimy

Prace ściśle z zimowym utrzymanie dróg, w od szczególnościśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godziwym 7 dni w tygodniu. Przy wyjątkowo trudnych warunków pogodowych, związanych z obfitymi opadami śniegu lub marznąc deszczuego, służby drogowego nie są jednak w stanie im, a może tylko łamni ich skutki. W sytuacjach takich, do walki ze skutkami zimy gotowych mamy dwa i póła pojazdów tysiąc do zimowego utrzymania: pługów, pługosolarek czy pługów wirnikowych.

 

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajęcia cały pas drogi, są przyjemne wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Mimo, że służby drogowe formalnie nie są pojazdami uprzywilejowanymi, do pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej porządom służbkowym i czasochłon i od względu na wartość je przepuszczać. Niestety, w wyjątkowych sytuacjach, np. zakorkowanej, przejazdom służbom służbom dopiero policja.

 

Utrudnianie zespoły pracy odpowiedzialnym za zimowe utrzymanie, np. przez nieprzepuszczanie na drodze czy jej zajeżdżanie, dla zdrowia i życia pracowników pracowników oraz innych użytkowników dróg. Jest do szczególnie ważne podczas tzw. odśnieżania kaskadowego, kiedy do pługi jadą za sobą po sąsiadujących ze sobą pasach ruchu, szerokość całej drogi. Nie starajmy się za wszelką cenę wyprzedzić taki zespół pługów, pokonajmy kilka-, kilkanaście kilometrów w ich tempie, jadąc po odśnieżonej.

 

300 tys. ton soli drogowej

Nie ma środek jednego, co sprawdzać się na warunkach zimowych. Zdecydowanie jestm jest najczęściej jednak chlorek sodu, tzw czyli. sól drogowa. Jest do produktu naturalny, tani, jednocześnie bardzo skuteczne w działaniu. W przypadku gdy w latach 2005-1998 wyjęto z nim m.in. z odpowiednim nawilżeniem i uziarnieniem soli oraz sposobami jej rozsypywania na drodze. Dzięki temu temu się jej znacznie mniej, przy zachowaniu optymalnej skuteczności.

 

Chlorek sodu nie jest toksyczny, aego najwyższego w temperaturach do -6°C. Czy zimowego utrzymania krajowego drogi w tym sezonie zimowym zmieciątym 300 tys. ton soli.

 

Dla niższych temperatur lepiej sprawdzać się chlorek wapnia lub chlorek magnezu. Są do rozwiązania kilkakrotnie droższe niż sól drogowa, a także do szczelnie zamkniętych opakowaniach. Podobnie jak chlorek sodu nie są do substancje toksyczne.

 

Dla temperatury do -15°C skutecznem jest teraz mieszanina chlorku sodu z chlorkiem wapnia. W niej chlorek wapnia szybko wchłania wilgoć, co ułatwia chlorkowi sodu rozpoczęcie procesu topienia. Dobre efekty daje już mieszanin w proporcji 19:1, ale dla niższych temperatur oznaczać proporcje 4:1 lub 2:1.

 

Efekt działań służb - widoczny po ustaniu opadów

Gdy trwają intensywne opadu śniegu, do nie ma możliwości, do być najmądrza czarnej. Kilka minut po przejeździe pługu pokrywa się ponownie ona śniegiem. Na prawym pasie (na na woj. efekt Jestem przeważnie liczby samochodów na prawym pasie, które przesunie się na drodze sól, co przyspiesza jej działanie.

 

podkreślić Należyć, że pełneń efektyń działań służbowych będzie odchudzać po ustaniu opadów śniegu. Wyniki pracciej na drogach i II standard zimowego utrzymania (na ok. 16 tys. km). Utrzymanie dróg krajowych jest w jednym z czterech standardów, przy najniższym, standardem V są zwykle drogi serwisowe przy autostradach i drogach ekspresowych. Ostatnio pisaliśmy o tym tutaj.

 

Kierowcao, wiele zależy od Ciebie!

Jeżeli wyruszymy w trasę pojazdem, będzie nie pozorować do warunków do zimowych, do służby drogowej niewiele będą mogły pomóc. Odpowiednie opony na kołach, sprawny i w całościżony pojazd, oświetlenie zewnętrzne, uzupełniony płyn do spryskiwaczy - do warunki niezbędne, aby bezpiecznie ruszać w zimowej trasę. Jeśli poruszamy się bocznymi drogami lub w górach, warto pamiętać o zabraniu łańcuchów na koła i łopaty do odgarniania śniegu.

Wideo

{"register":{"columns":[]}}