Betonowanie nawisowe na estakadzie na S19 Miejsce Piastowe - Dukla
21.02.2024
W technologii betonowania nawisowego powstanie estakada ES-2/3 w m. Zboiska. To jeden z trzech tego typu obiektów inżynierskich, jakie budowane są na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 między węzłami Miejsce Piastowe a Dukla.
Estakada ES-2/3 przeprowadza drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintergrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym.
Kilka parametrów technicznych
Przekrój poprzeczny ustroju stanowi jednokomorowa skrzynka zamknięta o szerokości 6,00 m i wysokości zmiennej od 2,60 m w przęśle do 5,00 m nad podporami pośrednimi.
W celu zapewnienia dobrej współpracy nasypu z obiektem, zaprojektowano żelbetowe płyty przejściowe, oparte z jednej strony na wsporniku wykonstruowanym w ściance żwirowej przyczółka, a z drugiej sprężyście na gruncie zasypki.
Element: |
36.1_ES 2/3 (jezdnia lewa) |
36.1_ES 2/3 (jezdnia prawa) |
Długość całkowita obiektu |
193,00 m |
193,00 m |
Szerokość całkowita obiektu |
13,00 ÷ 13,15 m |
12,00 ÷ 13,30 m |
Szerokość prześwitu |
0,82 ÷ 2,05 m |
|
Powierzchnia obiektu |
2447 m2 |
2451 m2 |
Wysokość konstrukcyjna |
2,82 ÷ 5,22 m |
2,62 ÷ 5,02 m |
Wysokość dźwigara |
2,60 ÷ 5,00 m |
|
Schemat statyczny |
3-przęsłowa belka ciągła |
3-przęsłowa belka ciągła |
Klasa obciążenia |
I wg Dz. U z 2019r. poz. 1642. |
Informacja o sposobie wznoszenia obiektu budowlanego – estakady ES 2/3
Obiekt wybudowany zostanie w technologii betonowania nawisowego. Wykonanie konstrukcji rozpoczyna się od segmentu startowego – krótkiego fragmentu ustroju nośnego nad podporą. Na segmencie montowane są wózki do betonowania (trawelery), za pomocą których wykonuje się pierwsze segmenty. Po sprężeniu wózek przesuwa się na już wykonany segment i wówczas rozpoczyna się wykonywanie kolejnego segmentu. Metoda taka pozwala na ograniczenie negatywnej ingerencji w środowisko.
Etapy prac w technologii betonowania nawisowego:
- ETAP 1 - przygotowanie terenu budowy i wykonanie wykopów,
- ETAP 2 - wykonanie podpór,
- ETAP 3 - wykonanie rusztu stalowego i podpór technologicznych do podparcia segmentu startowego,
- ETAP 4 - wykonanie segmentów startowych w deskowaniu,
- ETAP 5 - montaż wózków przejezdnych – trawelerów,
- ETAP 6 - sukcesywne wykonanie segmentów nawisowych przy użyciu trawelerów,
- ETAP 7 - demontaż trawelerów,
- ETAP 8 - wykonanie zwornika przęsłowego w przęśle 2-3 i sprężenie uciąglające (z ewentualną rektyfikacją wsporników w razie wystąpienia odchyłek),
- ETAP 9 - wykonanie segmentów nad przyczółkami w deskowaniu tradycyjnym i sprężenia,
- ETAP 10 - zasypanie całkowite fundamentów, wykonanie zasypki przyczółków i formowanie stożków nasypowych,
- ETAP 11 - wykonanie kap i nawierzchni, montaż wyposażenia, wykonanie umocnień skarp i stożków, malowanie.
Budowa estakady w liczbach
Aktualnie na estakadzie ES-2/3 wykonywane są dwie podpory, trzy podpory pośrednie oraz jedna podpora technologiczna do oparcia segmentu startowego.
Do wykonania podpór zastosujemy:
- 350 szt. mikropali,
- 288 ton stali zbrojeniowej,
- 1147 m3 betonu mostowego C30/37 na fundamenty,
- ok. 1604 m3 betonu mostowego C35/45 na filary, przyczółki, ściany boczne i skrzydła.
Do wykonania konstrukcji ustrojów nośnych potrzebne będzie:
- ok. 800 ton stali zbrojeniowej,
- ok. 3734 m3 betonu mostowego wysokiej wytrzymałości C50/60,
- ok. 133 ton stali sprężającej w postaci kabli sprężających.
Budowa S19 Miejsce Piastowe – Dukla - zakres prac
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną DK19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska (nr 1956R). Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla.
Powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł.
Charakterystyka terenu
Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe – Dukla przebiega przez teren o złożonej budowie geologicznej. W związku z tym, już na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonaliśmy w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo, na których prowadzony jest monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).
Ponadto ten odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka – Równe I, o intensywnej niegdyś eksploatacji ropy naftowej metodą otworową (i potencjalnie za pomocą tzw. kopanek).