W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dbamy o bezpieczeństwo - Karpatka przed startem

01.09.2023

Drążenie tunelu przyszłej S19 w okolicy Babicy pod Rzeszowem odbywać się będzie w masywie skalnym o bardzo skomplikowanej strukturze geologicznej, czyli we fliszu karpackim. W związku z tym, w obrębie portali oraz na całej trasie tunelu, prowadzone są różnego rodzaju badania i prace przygotowawcze.

Widok na portal południowy budowy tunelu na S19 Rzeszów Płd. - Babica, widać maszynę TBM na placu budowy

Wywiercono 38 z zaplanowanych 44 studni, które w trakcie pracy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), nazwanej Karpatką, posłużą do czasowego tworzenia przed jej czołem leja depresyjnego obniżającego poziom wód gruntowych. W dwóch odwiertach, o głębokości ok. 130 m, w rejonie największego zagłębienia tunelu i uskoku tektonicznego, podczas próbnych pompowań odkryto ulatnianie się gazu. Badania wykazały, że jest to metan. W celu zapewnienie bezpieczeństwa personelowi pracującemu na budowie, miejsce występowania gazu zostało ogrodzone i oznakowane.  

Analizujemy sytuację

Prace przygotowawcze związane z drążeniem tunelu prowadzone są pod kontrolą Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego zgodnie z zatwierdzonym planem działań. W trosce o bezpieczeństwo pracowników przy drążeniu tunelu na budowie pracuje szeroki zespół specjalistów zarówno po stronie wykonawcy - specjaliści z zakresu geologii górniczej oraz hydrogeologii - jak i GDDKiA. Współpracuje z nimi zespół ekspertów z Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa pod przewodnictwem profesora Marka Cały - Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami. Jesteśmy także w ścisłym kontakcie z Wyższym Urzędem Górniczym w Katowicach oraz Okręgowym Urzędem Górniczym w Krośnie. Prowadzone są badania i analizy w celu określenia zawartości i pochodzenia wykrytego gazu oraz określenia stopnia zagrożenia. Decyzja o rozpoczęciu drążenia tunelu zostanie podjęta po zakończeniu badań i analiz. Prace w warunkach występowaniu gazu są możliwe do wykonania po przeprowadzeniu pełnego rozpoznania środowiska gazowego i odpowiedniego dostosowania technologii drążenia.

Karpatka, maszyna TBM która ma drążyć tunel o długości 2,2 km jest na końcowym etapie montażu. Musi przejść ostatnie odbiory i wstępny rozruch. Jeśli zajdzie taka potrzeba, maszyna zostanie dodatkowo przystosowana do prowadzenia prac w warunkach lokalnego występowania metanu w górotworze. Trwają więc niezbędne badania oraz analizy dotyczące realizacji inwestycji w nowych okolicznościach. Trwa przygotowanie stanowiska startowego oraz terenu do drążenia. Równocześnie trwają prace związane z wykonaniem placu składowego elementów obudowy tunelu.

Budowa trwa

Na pozostałej części tego ponad 10-kilometrowego odcinka trwają roboty budowlane. W branży drogowej kontynuowane są wykopy i nasypy oraz układanie nawierzchni na trasie głównej. Trwają prace przy budowie estakad w Mogielnicy, Lutoryżu i Racławówce. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. Trasa ta w Polsce nosi imię Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem). 

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w województwie podkarpackim:     

81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),  

72,9 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica, Babica - Jawornik, Krosno - Miejsce Piastowe oraz w systemie Projektuj i buduj: Domaradz - Krosno, Miejsce Piastowe - Dukla, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka),  

11,6 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz).

{"register":{"columns":[]}}