W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Decyzja na wykorzystanie destruktu asfaltowego na DK28

18.10.2023

Starosta Przemyski wydał decyzję zezwalającą na ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego, pozyskanego w trakcie prac drogowych na DK28 w Birczy. To już szósta tego typu decyzja jaką uzyskaliśmy na wykorzystanie destruktu.

Roboty drogowe - destrukt

Starosta Przemyski udzielił nam zezwolenie na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego, które zostaną wytworzone w ramach remontu DK28 na terenie gminy Bircza w powiecie przemyskim. Decyzja jest ważna przez rok.

Przypomnijmy, że wcześniej uzyskaliśmy już zgody: Starosty Jasielskiego na przetwarzanie odpadów na DK73 w Jaśle, Starosty Rzeszowskiego na przetwarzanie odpadów na DK19 w Boguchwale, Marszałka Województwa Podkarpackiego na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego, które zostaną wytworzone w ramach remontu autostrady A4 w obrębie gmin Radymno i Stubno w powiatach jarosławskim i przemyskim, Starosty Niżańskiego wykorzystanie destruktu z DK77 w miejscowości Przędzel oraz Starosty Bieszczadzkiego na wykorzystanie destruktu na DK84 w m. Brzegi Dolne

Na rozpatrzenie czeka jeszcze m.in. wniosek do Starosty Leskiego dot. materiału pozyskanego z prac na DK84.

Drugie życie destruktu da oszczędności

Wspólna praca środowiska drogowego, przy czynnym udziale GDDKiA, zaowocowała wejściem w życie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. Rozporządzenie reguluje warunki, po spełnieniu których destrukt asfaltowy przestaje być odpadem i możliwe jest jego ponowne wykorzystanie jako pełnowartościowego materiału. Podejście takie w zdecydowanym stopniu ułatwia zastosowanie w budownictwie drogowym tego materiału. Należy tylko pamiętać o zapewnieniu odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa, wynikającego z jego wykorzystania. Podjęte działania, usankcjonowane wprowadzeniem uregulowań prawnych, pozwalają na dużo łatwiejsze wykorzystanie destruktu, co z kolei przełoży się na uzyskanie wymiernych korzyści zarówno ekonomicznych, jak i środowiskowych. 

Na początku bieżącego roku Oddziały GDDKiA zwróciły się do marszałków poszczególnych województw z wnioskami o wydanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego. Dzięki temu w przypadku, gdy zgodnie z zapisami kontraktowymi GDDKiA jest posiadaczem odpadu destruktu asfaltowego w myśl ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ma możliwość przeprowadzenia procedury utraty statusu odpadu dla odpadu destruktu asfaltowego pozyskanego podczas budów, przebudów oraz remontów dróg. 

Wprowadzenie ułatwień w tym obszarze ma dla GDDKiA i podatników kolosalne znaczenie. Nowe przepisy, w założeniu, mają ułatwić korzystanie przy budowie dróg z materiału powstałego w wyniku rozbiórki czy remontów tras. Tym samym stanowić jedną z podstaw realizacji założeń gospodarki o obiegu zamkniętym w branży drogowej. Zastosowanie destruktu jako substytutu nowego materiału w kilkuletniej perspektywie wygeneruje znaczne oszczędności. W tym celu dążymy do tego aby destrukt asfaltowy w maksymalnym stopniu zagospodarować na inwestycji, na której został pozyskany. 

 

{"register":{"columns":[]}}