W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Doradztwo naukowo-techniczne przy budowie tunelu w ciągu S19 Lutcza - Domaradz

02.10.2024

Akademia Górniczo – Hutnicza z Krakowa będzie pełniła nadzór naukowy nad realizacją tunelu drogowego i zabezpieczenia osuwisk na odcinku drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz.

Widok na wlot do tunelu, nad drogą znak wyświetlający napis tunel otwarty. Wizualizacja.

Zadania nadzoru naukowego

Doradztwo naukowo – techniczne, nazywane również nadzorem naukowym, realizowane będzie podczas projektowania oraz realizacji robót w zakresie tunelu T-3 i zabezpieczenia osuwisk na odcinku S19 od miejscowości Lutcza do węzła Domaradz. Tunel T-3 pod górą Hyb będzie miał prawie kilometr długości i drążony będzie w trudnym terenie o skomplikowanej budowie geologicznej.

Nadzór naukowy w szczególności będzie polegał na weryfikacji opracowanych przez wykonawcę robót rozwiązań projektowych z uwzględnieniem prawnych i kontraktowych wymogów formalnych oraz najlepszej obecnie dostępnej wiedzy technicznej. Weryfikowane będą także założenia do obliczeń w zakresie projektów zabezpieczenia osuwisk i terenów predysponowanych osuwiskowo oraz projektów/programów monitoringu na etapie drążenia oraz eksploatacji tunelu (konstrukcji, obudowy wstępnej oraz ostatecznej, portali oraz przejść poprzecznych) i osuwisk.

Doradztwo naukowe obejmie również weryfikację obliczeń wykonawcy w zakresie projektów zabezpieczenia osuwisk i terenów predysponowanych osuwiskowo na kolejnych etapach prac. Analizie poddane zostaną także parametry masywu skalnego na etapie prac projektowych oraz czoła przodka podczas drążenia tunelu, z możliwością wystąpienia węglowodorów, np. metanu.

Nadzó naukowy będzie trwał przez 6 lat. Wartość podpisanej umowy z AGH to 4,2 mln zł.

Uzasadnienie

Doradztwo naukowo – techniczne wynika z potrzeby zapewnienia naukowej oceny skomplikowanych zjawisk technicznych i uwarunkowań, na podstawie których podejmowane będą decyzje inwestorskie. Jest to niezbędne do tego, aby decyzje, które zapadną były trafne i zapewniały finalnie wykonanie trwałego, funkcjonalnego i niezawodnego obiektu tunelowego i zabezpieczeń osuwisk.

Trzeba mieć na uwadze, że odcinek drogi ekspresowej S19 od miejscowości Lutcza do węzła Domaradz o długości około 6,43 km charakteryzuje się zdecydowanie większym stopniem skomplikowania, niż dotychczas prowadzone inwestycje. Wynika to z lokalizacji inwestycji na terenie wschodniej części polskich Karpat Zewnętrznych (zwanych też Karpatami fliszowymi), które zbudowane są głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim. Dużym wyzwaniem są też główne założenia przyjęte dla realizowanego tunelu. Ten blisko kilometrowy, dwunawowy tunel projektowany jest dla klasy ADR (klasyfikacja towarów niebezpiecznych) „A” co oznacza, że tunelem będą mogły poruszać się pojazdy bez jakichkolwiek ograniczeń ilościowych i rodzajowych. Tunel projektowany jest także dla maksymalnej mocy pożaru wynoszącej 100 MW, przez co charakteryzuje się wysokim stopniem skomplikowania.

Budowa S19 Lutcza – Domaradz - zakres prac

Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy. 

W ramach zadania wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb, o długości około 990 m. Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. 

Zadanie S19 Lutcza – Domaradz zostało podzielone na dwa odcinki realizacyjne, z których jeden jest z krótszym terminem realizacji. Aby umożliwić wcześniejsze oddanie do ruchu sąsiedniego odcinka Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z prawie kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej zostanie wykonany w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy. Pozostała część odcinka, wraz z tunelem, zostanie ukończona w ciągu 53 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych tj. czasu od 1 grudnia do 31 marca. 

Wykonawcą prac jest firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret a wartość umowy to 1 416 239 220 zł.

{"register":{"columns":[]}}