Kolejna decyzja na wykorzystanie destruktu asfaltowego
13.11.2023
Starosta Leski wydał decyzję zezwalającą na ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego, pozyskanego w trakcie prac drogowych na DK84 w m. Uherce Mineralne. To już siódma tego typu decyzja jaką uzyskaliśmy na wykorzystanie destruktu.
Starosta Leski udzielił nam zezwolenie na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego, powstających podczas robót budowlanych związanych z remontem nawierzchni drogi krajowej nr 84 w miejscowości Uherce Mineralne, gm. Olszanica. Decyzja została wydana na czas określony, do 7 listopada 2033 r.
Przypomnijmy, że wcześniej uzyskaliśmy już zgody:
- Starosty Jasielskiego na ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego pozyskanego w trakcie prac drogowych na DK73 w Jaśle,
- Starosty Rzeszowskiego na ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego pozyskanego w trakcie prac drogowych na DK19 w Boguchwale,
- Marszałka Województwa Podkarpackiego na ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego pozyskanego w trakcie prac drogowych na autostradzie A4 w obrębie gmin Radymno i Stubno,
- Starosty Niżańskiego na ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego pozyskanego w trakcie prac drogowych na DK77 w m. Przędzel,
- Starosty Bieszczadzkiego na ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego pozyskanego w trakcie prac drogowych na DK84 w m. Brzegi Dolne,
- Starosty Przemyskiego na ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego pozyskanego w trakcie prac drogowych na DK28 w Birczy.
Drugie życie destruktu da oszczędności
Wspólna praca środowiska drogowego, przy czynnym udziale GDDKiA, zaowocowała wejściem w życie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. Rozporządzenie reguluje warunki, po spełnieniu których destrukt asfaltowy przestaje być odpadem i możliwe jest jego ponowne wykorzystanie jako pełnowartościowego materiału. Podejście takie w zdecydowanym stopniu ułatwia zastosowanie w budownictwie drogowym tego materiału. Należy tylko pamiętać o zapewnieniu odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa, wynikającego z jego wykorzystania. Podjęte działania, usankcjonowane wprowadzeniem uregulowań prawnych, pozwalają na dużo łatwiejsze wykorzystanie destruktu, co z kolei przełoży się na uzyskanie wymiernych korzyści zarówno ekonomicznych, jak i środowiskowych.
Na początku bieżącego roku Oddziały GDDKiA zwróciły się do marszałków poszczególnych województw z wnioskami o wydanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego. Dzięki temu w przypadku, gdy zgodnie z zapisami kontraktowymi GDDKiA jest posiadaczem odpadu destruktu asfaltowego w myśl ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ma możliwość przeprowadzenia procedury utraty statusu odpadu dla odpadu destruktu asfaltowego pozyskanego podczas budów, przebudów oraz remontów dróg.
Wprowadzenie ułatwień w tym obszarze ma dla GDDKiA i podatników kolosalne znaczenie. Nowe przepisy, w założeniu, mają ułatwić korzystanie przy budowie dróg z materiału powstałego w wyniku rozbiórki czy remontów tras. Tym samym stanowić jedną z podstaw realizacji założeń gospodarki o obiegu zamkniętym w branży drogowej. Zastosowanie destruktu jako substytutu nowego materiału w kilkuletniej perspektywie wygeneruje znaczne oszczędności. W tym celu dążymy do tego aby destrukt asfaltowy w maksymalnym stopniu zagospodarować na inwestycji, na której został pozyskany.