W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejna estakada powstaje na S19 Rzeszów Południe – Babica

19.09.2023

Na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, powstaje trzynaście obiektów inżynierskich, w tym estakada ES-10 nad DW988 w Babicy.

Budowa S19 Rzeszów Południe - Babica - widok na budowę estakady ES-10 nad DW988 w Babicy

Postęp prac

Dźwigary stalowe estakady dostarczane były na plac budowy w czterech segmentach każdy. Obecnie scalane są już na miejscu, na budowie na przygotowanych wcześniej podporach montażowych. Montaż dźwigarów na podporach montażowych nad DW988 oraz linią kolejową odbywał się w godzinach nocnych tak, aby w jak najmniejszym stopniu powodować utrudnienia w ruchu pojazdów na drodze wojewódzkiej. Rozpoczęto też roboty związane z deskowaniem płyty betonowej ustroju nośnego. Betonowanie płyty ustroju planowane jest w listopadzie tego roku.

Parametry techniczne

ES-10 to estakada o ustroju nośnym zespolonym stalowo-betonowym. To obiekt jednoprzęsłowy o rozpiętości teoretycznej 60,14 m jezdnia lewa oraz 61,64 jezdnia prawa. Długość całkowita płyty pomostu wynosi 62,64 m dla jezdni lewej w kierunku Rzeszowa oraz 64,14 m dla jezdni prawej w kierunku Barwinka. Szerokość całkowita 15,05 m dla jezdni lewej oraz 16,15 m dla jezdni prawej.

Dźwigary zaprojektowano jako stalowe skrzynkowe. Wysokość dźwigarów skrzynkowych wynosi odpowiednio 2,23 m dla nitki lewej i 2,33 m dla nitki prawej, szerokość wynosi 1,88 m. Dla każdej jezdni przewidziano po dwa dźwigary skrzynkowe stężone poprzecznicami. Grubość żelbetowej płyty pomostu jest zmienna i wynosi od 30 cm do 51 cm. Całkowity ciężar konstrukcji stalowej wynosi ok. 530 ton.

S19 Rzeszów Południe – Babica - zakres prac

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i  Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).  

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł brutto.

Komfort i bezpieczeństwo

Dzięki budowie S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19. Obecnie duża liczba pojazdów przejeżdżających przez te miejscowości powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo na drodze zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego. To także element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. 

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}