W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny krok do budowy nowych obwodnic w ciągu DK9

13.12.2024

Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji środowiskowych (DŚU) dla budowy obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9. Obie inwestycje pochodzą z Programu budowy 100 obwodnic.

Widok z lotu ptaka na drogę krajową numer 9. Widać auta jadące drogą. Świeci słońce, po obu stronach drogi widać chodniki i rowy oraz zieleń dookoła drogi.

Nową Dębę ominiemy od zachodu...

We wniosku o wydanie DŚU jako wariant preferowany został wskazany wariant W10A_2. Ma on około 17,5 km długości i przebiega po stronie zachodniej DK9, zaczynając się w miejscowości Jadachy w powiecie tarnobrzeskim i kończąc w miejscowości Komorów w powiecie kolbuszowskim. 

We wniosku wskazaliśmy także wariant alternatywny W10_2.  Wskazanie powyższych wariantów jest wynikiem opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R Etap I), w którym analizowano w tym samym stopniu szczegółowości łącznie pięć wariantów, w tym dwa z podwariantami. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg obwodnicy w nowym śladzie bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, z wyjątkiem koniecznych skrzyżowań z istniejącymi drogami, tj. drogą powiatową relacji Tarnowska Wola – Wola Baranowska oraz drogą wojewódzką nr 872 (Łoniów – Baranów Sandomierski – Majdan Królewski – Nisko). 

...a Kolbuszową od wschodu

Jako wariant preferowany został wskazany wariant 4.1A. Ma on około 12,5 km i przebiega po stronie wschodniej DK9, zaczynając się w miejscowości Cmolas w gminie Cmolas i kończąc w miejscowości Widełka w gminie Kolbuszowa.  

We wniosku wskazaliśmy także wariant alternatywny 4A. Wskazanie obu wariantów przebiegu przyszłej obwodnicy jest wynikiem opracowania STEŚ-R (Etap I), w którym analizowano w tym samym stopniu szczegółowości łącznie cztery warianty, w tym jeden z podwariantem. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg obwodnicy w nowym śladzie bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, z wyjątkiem koniecznych skrzyżowań z istniejącymi drogami. 

Równolegle do procesu uzyskiwania decyzji środowiskowych dla obu obwodnic będziemy prowadzić prace w ramach STEŚ-R Etap II. Przygotowana zostanie dokumentacja dla drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym, dwupasowym z możliwością etapowania inwestycji na etapie realizacji. W tym etapie będą prowadzone prace, które uszczegółowią rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnieniowe. Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 r. 

Nowa DK9

W najbliższych latach gruntownie zmienimy przebieg DK9 w woj. podkarpackim, która będzie prowadzić od S74 w okolicy Tarnobrzegu do węzła Rzeszów Zachód na A4. 29 listopada br. poznaliśmy oferty na prace przygotowawcze dla trzech odcinków DK9 o łącznej długości ok. 44 km. Pisaliśmy o tym tutaj. Obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej są elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość nowego przebiegu trasy, która będzie liczyła ok. 70 km.   

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze obwodnice:   

  • Nowej Dęby w ciągu DK9,   

  • Kolbuszowej w ciągu DK9,   

  • Miejsca Piastowego w ciągu DK28,    

  • Przemyśla w ciągu DK28/DK77, 

  • Pilzna w ciągu DK73. 

{"register":{"columns":[]}}