Kolejny krok w kierunku realizacji II etapu obwodnicy Sanoka (DK28)
26.02.2021
Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wysłaliśmy ogłoszenie o przetargu na wykonanie Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym budowy II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28.
Ogłoszenie to ukaże się niebawem na platformie zakupowej GDDKiA. W treści opublikowanego ogłoszenia znajdą się szczegółowe informacje na temat warunków udziału w przetargu i zakresu zamówienia.
Jest to drugie postępowanie przetargowe dla tego zadania. Poprzednie zostało unieważnione 4 lutego br. Powodem takiej decyzji były kwoty złożonych ofert, które znacznie przewyższały szacunkową wartość zamówienia. Szczegółowo pisaliśmy o tym tutaj: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/40816/Uniewazniony-przetarg-na-opracowanie-Koncepcji-Programowej-dla-II-etapu-obw-Sanoka.
Prace koncepcyjne
Ogłoszony przetarg dotyczy wykonania Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym budowy II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Inwestycja posiada już decyzję środowiskową. Koncepcja programowa doprecyzuje wypracowane dotychczas przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Celem opracowania KP będzie umożliwienie podjęcia decyzji dotyczących docelowych rozwiązań projektowych i technologii realizacji, uściśli również zakres rzeczowy i finansowy inwestycji.
Zakres inwestycji
Przeznaczona do zaprojektowania, a następnie wybudowania inwestycja będzie w przyszłości obejmować swoim zakresem budowę drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 3 km, w tym:
- rozbudowę 1 km istniejącej DK84
- budowę 2 km nowego odcinka DK28
- budowę skrzyżowań jednopoziomowych (rond)
- budowę odcinków dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu
- budowę trzech mostów
- budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą obwodową
- budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego
- budowę urządzeń ochrony środowiska
- przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury podziemnej,
- budowę oświetlenia drogowego
- system zarządzania ruchem
- organizację ruchu (oznakowanie poziome i pionowe z wyposażeniem), urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego
- zagospodarowanie terenu zielenią
Cel inwestycji
Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 na terenie miasta Sanoka biegnie przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Oddany do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etap obwodnicy Sanoka pozwolił na skierowanie ruchu tranzytowego z kierunku Krosna na DK28 i DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko - Smolnica. Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej, łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim
W ramach rządowego Programu na Podkarpaciu powstanie łącznie osiem obwodnic:
- Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73,
- Jasła w ciągu DK73,
- Kolbuszowej w ciągu DK9,
- Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
- Nowej Dęby w ciągu DK9,
- Pilzna w ciągu DK73,
- Przemyśla w ciągu DK28/77,
- Sanoka w ciągu DK84 - II etap.
Na jakim etapie jest przygotowanie poszczególnych zadań, pisaliśmy tutaj: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/40825/Realizacja-Programu-budowy-100-obwodnic-w-wojewodztwie-podkarpackim.
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.