W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najkorzystniejsza oferta na opracowanie Koncepcji programowej dla obwodnicy Pilzna w ciągu DK73

16.02.2022

Oferta Pracowni Inżynierskiej KLOTOIDA została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na wykonanie Koncepcji programowej (KP) dla obwodnicy Pilzna w ciągu drogi krajowej nr 73. Przy braku odwołań od dokonanego wyboru możliwe będzie podpisanie umowy. Nowa obwodnica powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Zdjęcie z poziomu ziemi. Widok na drogę, po jednym pasie w każdym kierunku. Aura jesienna, świeci słońce. W tle widać przejście dla pieszych i znak nad jezdnią informującym o tym. Po prawej stronie widać chodnik, drzewa w kolorach jesieni, domy a przy drodze ustawiony znak z napisem Pilzno. Po lewej stronie drogi widać domy.

Kryteria oceny ofert

Ogłoszony przetarg podzielony został na trzy zadania i dotyczy wykonania Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla trzech obwodnic: Jasła, Pilzna oraz Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73. Dla części dotyczącej opracowania dokumentacji obwodnicy Pilzna wpłynęło pięć ofert. Najkorzystniejszą złożyła Pracownia Inżynierska KLOTOIDA, która zaoferowała opracowanie dokumentacji za kwotę 1 496 743,95 zł brutto.

Złożone oferty były oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów: cena (60 proc.) oraz kryteria pozacenowe - doświadczenie głównego projektanta drogowego (25 proc.) i doświadczenie geologa (15 proc.).  

Prace koncepcyjne

Do zadań wykonawcy będzie należało wykonanie w terminie 12 miesięcy Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym. Koncepcja doprecyzuje przyjęte wstępnie rozwiązania projektowe obwodnicy, w tym przedstawi wariantowe rozwiązania skrzyżowań, obiektów inżynierskich, a także sposobu zabezpieczenia posadowienia nasypu drogowego. Jej celem będzie umożliwienie ustalenia ostatecznych rozwiązań projektowych i technologii realizacji. Uściśli także zakres rzeczowy i finansowy inwestycji, czyli określi założenia dla jej realizacji w systemie projektuj i buduj.

Zakres inwestycji

Przeznaczona do zaprojektowania, a następnie wybudowania inwestycja będzie w przyszłości obejmować swoim zakresem budowę drogi klasy GP o długości ok. 2,6 km. Wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) i dodatkowe jezdnie zapewniające obsługę przyległego terenu, a także obiekty inżynierskie (jeden most i jeden wiadukt), urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Planowana obwodnica swój przebieg rozpocznie na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 i ul. Lwowskiej (DK73) w Pilźnie, gdzie zaprojektowano skrzyżowanie typu rondo. Na dalszym przebiegu przecina rzekę Dulcza. Na końcowym odcinku planowana inwestycja włącza się do istniejącej drogi krajowej nr 73 za pomocą skrzyżowania typu rondo, w odległości ok. 1,2 km za istniejącym skrzyżowaniem z drogą gminną 106627R w kierunku Jasła. Koniec obwodnicy zaprojektowano w miejscowości Strzegocice (początek planowanej rozbudowy DK73 na odcinku Pilzno - Brzostek).

Cel inwestycji

Podstawowym celem budowy obwodnicy Pilzna to wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych, jaki koncentruje się w mieście z kierunków wschodniego i zachodniego, czyli podróżujących drogą krajową nr 94 oraz autostradą A4 a udających się w kierunku południowym tj. w kierunku Jasła i dalej Krosna. Przebieg DK73 łączy korytarz transportowy DK94/A4 z drogą krajową nr 28 stanowiącą główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji tej obwodnicy, ruch tranzytowy znacząco zmniejszy się w centrum miejscowości.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych, które obecnie są w przygotowaniu. Dla sześciu zadań są już wyłonieni wykonawcy, którzy rozpoczęli opracowywanie dokumentacji (STEŚ-R - Studium korytarzowe, Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach). Pozostałe są na etapie przetargu. 

  • obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 12 kwietnia 2021 r., wartość: 2 898 029,32 zł, wykonawca: Promost Consulting, termin realizacji: marzec 2024 r.),
  • obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 26 kwietnia 2021 r., wartość: 10 688 700 zł, wykonawca: konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy), termin realizacji: marzec 2024 r.),
  • obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 26 kwietnia 2021 r., wartość: 12 656 700 zł, wykonawca: konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy), termin realizacji: marzec 2024 r.),
  • obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 12 lipca 2021 r., wartość: 2 173 262,40 zł, wykonawca: Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem, termin realizacji: maj 2024 r.),
  • obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap) - opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 23 sierpnia 2021 r., wartość: 1 484 347,40 zł, wykonawca: Sweco Polska, termin realizacji: czerwiec 2023 r.),
  • obwodnica Jasła w ciągu DK73 - opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 28 grudnia 2021 r., wartość: 6 649 084,80 zł, wykonawca: Promost Consulting, termin realizacji: marzec 2023 r.),
  • obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 – opracowanie Koncepcji programowej – wybrano najkorzystniejszą ofertę,
  • obwodnica Pilzna w ciągu DK73 - opracowanie Koncepcji programowej – wybrano najkorzystniejszą ofertę.

W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.   

Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

{"register":{"columns":[]}}