W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowa estakada na S19 w Nienadówce

10.12.2024

Na drodze ekspresowej S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka trwa rozbudowa polegająca na dobudowie drugiej jezdni. Największym wyzwaniem inżynierskim jest budowa nowego obiektu czyli estakady w miejscowości Nienadówka. Zostanie ona wybudowana tuż obok istniejącego obiektu, po którym obecnie odbywa się ruch pojazdów.

Widok na wizualizację z góry przebiegu rozbudowanej drogi ekspresowej. Na środku przebiega droga, po obu stronach widać zabudowania, tereny zielone. W centralnym miejscu zaznaczona jest estakada powstająca na tym odcinku oznaczona symbolem 14 - WD.

Estakada w Nienadówce

W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy drodze wojewódzkiej nr 878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego, reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Nie będą stosowane walce wibracyjne. Wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych.   

Nowa estakada będzie miała 156,4 m długości i 15,5 m szerokości. Wysokość skrajni pod obiektem to 4,0 m Zlokalizowana będzie nad trzema przeszkodami: drogą powiatową 1217R relacji Kłapówka - Pogwizdów Stary – Hucisko – Nienadówka - Trzeboś Górna, drogą gminną DG108726R oraz ciekiem wodnym Nienadówka. Estakada biegnie częściowo nad czterowlotowym skrzyżowaniem dróg: wojewódzkiej, powiatowej i gminnej. Istotnym więc było w tym miejscu wprowadzenie takiej organizacji ruchu, która pozwoli utrzymać ruch lokalny w trakcie prowadzenia robót. Sąsiedztwo zarówno kościoła jak i skrzyżowania stanowi duże ograniczenie dla robót budowlanych i zastosowanych technologii. Jest to ogromne wyzwanie dla wykonawcy, który prowadzi roboty budowlane pod ruchem.

Nowa konstrukcja to pięcioprzęsłowy wiadukt o ustroju belkowym, oparty na sześciu filarach żelbetowych za pośrednictwem łożysk mostowych. Projekt zakłada zastosowanie nowoczesnych rozwiązań, w tym ciągłego ustroju nośnego, składającego się z dwóch sprężonych kablobetonowych belek nośnych, które połączone będą monolitycznie płytą pomostu.

Nowy obiekt będzie wyposażony w dwa pasy ruchu o szerokości 3,50 m każdy oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa, na zewnętrznej krawędzi obiektu (od strony przeciwnej do istniejącego mostu) powstanie przeźroczysty ekran przeciwhałasowy o wysokości 5 m, który będzie chronił okolicznych mieszkańców przed nadmiernym hałasem.

Obecnie na obiekcie prowadzone są roboty fundamentowe związane ze wzmocnieniem podłoża przy podporach obiektu. Ze względu na złożone warunki geotechniczne zastosowano wzmocnienie kolumnami z cementogruntu (kolumny DSM). Łącznie będzie ich 343 kolumny o długości od 5 do 16 m. Ich całkowita długość będzie wynosiła 3776 m. Roboty te powinny zakończyć się jeszcze w tym roku kalendarzowym, co pozwoli na rozpoczęcie robót ogólnobudowlanych dla budowy przyczółków i filarów pośrednich.

Do budowy estakady zostanie użyte ponad 560 tys. kg stali zbrojeniowej i sprężającej oraz 2792 m3 betonu, co daje 349 betonowozów.

Rozbudowa S19 - zakres prac

Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość kontraktu to 272 830 814,75 zł. Zaawansowanie prac wynosi ok. 15 %. Wszystkie prace powinny zostać ukończone w II połowie 2026 r.

Aktualnie S19 na odcinku między węzłami Sokołów Małopolski Północ a Jasionka posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 t/oś. Inwestycja realizowana jest na początkowym odcinku po zachodniej stronie, a od Stobiernej do Jasionki po wschodniej.  

Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmuje także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ, Sokołów Małopolski i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, nie wymagają rozbudowy. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.   

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym estakada w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich) oraz dwa przejazdy gospodarcze.   

W zakresie ochrony środowiska zostaną wykonane cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 2,7 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 otwartych i 5 zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.   

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, co oznacza, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. Natomiast istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy. 

Cel inwestycji

Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków. 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}