W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwsze segmenty nawisowe na estakadzie na odcinku S19 Miejsce Piastowe – Dukla

10.07.2024

Na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 między węzłami Miejsce Piastowe a Dukla powstają trzy estakady. Jedna z nich, estakada ES-2/3 w m. Zboiska, budowana jest w technologii betonowania nawisowego. Aktualnie trwa na niej montaż wózków przejezdnych (trawelerów). Rozpoczęło się także betonowanie pierwszych segmentów nawisowych.

Widok z góry na budowany odcinek S19 Miejsce Piastowe - Dukla. Widać estakadę ES 2/3 nad rzeką Jasiołka w Zboiskach a w dalszej perspektywie wytyczony pas drogi. Dookoła zielone drzewa, świeci słońce, w tle widać pagórki.

Estakada ES-2/3 przeprowadza drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintegrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym.

Kilka informacji o technologii betonowania nawisowego

Obiekt w m. Zboiska wybudowany zostanie w technologii betonowania nawisowego. Wykonanie konstrukcji rozpoczyna się od segmentu startowego – krótkiego fragmentu ustroju nośnego nad podporą. Na segmencie montowane są wózki do betonowania (trawelery), za pomocą których wykonuje się pierwsze segmenty. Po sprężeniu wózek przesuwa się na już wykonany segment i wówczas rozpoczyna się wykonywanie kolejnego segmentu. Metoda taka pozwala na ograniczenie negatywnej ingerencji w środowisko.

 

Etapy prac w technologii betonowania nawisowego:

ETAP 1 - przygotowanie terenu budowy i wykonanie wykopów,

ETAP 2 - wykonanie podpór,

ETAP 3 - wykonanie rusztu stalowego i podpór technologicznych do podparcia segmentu startowego,

ETAP 4 - wykonanie segmentów startowych w deskowaniu,

ETAP 5 - montaż wózków przejezdnych – trawelerów,

ETAP 6 - sukcesywne wykonanie segmentów nawisowych przy użyciu trawelerów,

ETAP 7 - demontaż trawelerów,

ETAP 8 - wykonanie zwornika przęsłowego w przęśle 2-3 i sprężenie uciąglające (z ewentualną rektyfikacją wsporników w razie wystąpienia odchyłek),

ETAP 9 - wykonanie segmentów nad przyczółkami w deskowaniu tradycyjnym i sprężenia,

ETAP 10 - zasypanie całkowite fundamentów, wykonanie zasypki przyczółków i formowanie stożków nasypowych,

ETAP 11 - wykonanie kap i nawierzchni, montaż wyposażenia, wykonanie umocnień skarp i stożków, malowanie.

Na estakadzie ES-2/3 jesteśmy w trakcie montażu wózków przejezdnych. Na jednej z podpór został już wykonany traweler, przy użyciu którego wykonano pierwszy segment nawisowy. Teraz, sukcesywnie, będą betonowane kolejne segmenty.

Kilka parametrów technicznych

Przekrój poprzeczny ustroju stanowi jednokomorowa skrzynka zamknięta o szerokości 6,00 m i wysokości zmiennej od 2,60 m w przęśle do 5,00 m nad podporami pośrednimi.

W celu zapewnienia dobrej współpracy nasypu z obiektem, zaprojektowano żelbetowe płyty przejściowe, oparte z jednej strony na wsporniku wykonstruowanym w ściance żwirowej przyczółka, a z drugiej sprężyście na gruncie zasypki.

Element:                                           36.1_ES 2/3                      36.1_ES 2/3

                                                           (jezdnia lewa)                  (jezdnia prawa)

Długość całkowita obiektu           193,00 m                           193,00 m

Szerokość całkowita obiektu       13,00 ÷ 13,15 m                12,00 ÷ 13,30 m

Szerokość prześwitu                      0,82 ÷ 2,05 m

Powierzchnia obiektu                   2447 m2                             2451 m2

Wysokość konstrukcyjna              2,82 ÷ 5,22 m                    2,62 ÷ 5,02 m

Wysokość dźwigara                       2,60 ÷ 5,00 m

Schemat statyczny                        3-przęsłowa belka ciągła  

Klasa obciążenia                             I wg Dz. U z 2019r. poz. 1642. Model obliczeniowy LM1 wg PN-EN 1991 - 2

Budowa S19 Miejsce Piastowe – Dukla - zakres prac

W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną DK19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska (nr 1956R). Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla.

Powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe. 

Aktualne zaawansowanie prac to około 30 proc.

Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł.

Charakterystyka terenu

Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe – Dukla przebiega przez teren o złożonej budowie geologicznej. W związku z tym, już na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonaliśmy w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo, na których prowadzony jest monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).

Ponadto ten odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka – Równe I, o intensywnej niegdyś eksploatacji ropy naftowej metodą otworową (i potencjalnie za pomocą tzw. kopanek).

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}