W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Raport z drugiej akcji informacyjnej dot. obwodnicy Miejsca Piastowego

14.11.2022

Dostępny jest już raport z drugiej akcji informacyjnej dotyczącej przebiegu obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu DK28. Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Widok z poziomu ziemi na drogę krajową. Na drodze auto, w tle widać wiadukt.

Akcja informacyjna i raport

Głównym celem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej Etap I (STEŚ-R Etap I) jest znalezienie optymalnego korytarza obwodnicy Miejsca Piastowego, Rymanowa, Beska oraz Zarszyna, który będzie najmniej kolidował z uwarunkowaniami lokalnymi takimi jak istniejąca zabudowa, tereny zabytkowe, osuwiskowe czy obszary chronione przyrodniczo.

W ramach opracowywanej dokumentacji projektowej, przeprowadzona została druga akcja informacyjna dla społeczeństwa. W dniach 13 - 15 czerwca 2022 r. Wykonawca dokumentacji zorganizował i przeprowadził spotkanie ze społeczeństwem i zainteresowanymi stronami tj. organizacjami i komitetami społecznymi.

W trakcie spotkania zaprezentowano warianty tras obwodnicy Miejsca Piastowego, Rymanowa, Beska oraz Zarszyna, które były analizowane na etapie STEŚ-R Etap I. Ze spotkania informacyjnego został sporządzony „Raport z akcji informacyjnej II”, który dostępny jest do wglądu w siedzibach właściwych urzędów gmin oraz na stronie internetowej GDDKiA Oddział w Rzeszowie:

https://www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/akcja-informacyjna---obwodnica-miejsca-piastowego

W ramach przeprowadzonej akcji informacyjnej wpłynęło ponad trzy tysiące wniosków i opinii mieszkańców oraz przedstawicieli władz samorządowych. Dotyczyły one poparcia poszczególnych wariantów oraz propozycji korekt ich przebiegów. W wyniku tych wniosków wprowadzono następujące korekty:

  • w wariancie 1 nastąpiła korekta przebiegu w okolicach miejscowości Widacz, dzięki której nie występuje już podział miejscowości na dwie części i odcięcie pojedynczego domu,
  • w wariancie 5 zaproponowano korektę rozwiązania skrzyżowania obwodnicy z DK19, uwzględniającą zachowanie ciągłości drogi gminnej, która jest wykorzystywana przez komunikację miejską oraz zapewni bezpieczną komunikację pieszą,
  • w wariancie 5 zaaprobowano podwariant 5a omijający miejscowość Zalesie,
  • w wariancie 5 i 6 skorygowano przebieg obwodnicy w okolicach miejscowości Besko,
  • w wariancie 6 zaproponowano podwariant 6a omijający tereny przeznaczone w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Krościenko Wyżne tereny pod zabudowę mieszkaniową.

W ramach przeprowadzonej akcji informacyjnej, uwzględniając postulaty stron, projektant przeanalizował zaproponowane możliwości korekty przebiegu obwodnicy Miejsca Piastowego, Rymanowa, Beska oraz Zarszyna. Wszystkie uwzględnione postulaty w poszczególnych gminach zostały zawarte w raporcie z akcji informacyjnej. Wyniki konsultacji oraz głosy społeczeństwa zostaną uwzględnione w analizie wielokryterialnej zadania inwestycyjnego oraz we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Dopiero po uzyskaniu DŚU, w sposób ostateczny zostanie określony przebieg przyszłej obwodnicy Miejsca Piastowego, Rymanowa, Beska oraz Zarszyna.

Obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28

Obwodnica Miejsca Piastowego to zadanie z rządowego Programu budowy 100 obwodnic, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. W ramach prowadzonych prac, wykonawca będzie zobowiązany przeanalizować możliwość poprowadzenia obwodnicy zarówno po wschodniej jak i zachodniej stronie miasta. Ostatecznie przebieg nowej drogi zostanie ustalony w DŚU.

Obwodnica powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 28 jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 22,3 km.  Inwestycja obejmie budowę pełnego zakresu DK28 klasy GP wraz ze skrzyżowaniami (ewentualnie węzłami), drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi zapewniającymi dostęp do drogi publicznej, obiektami inżynierskimi i ochrony środowiska. Zlikwidowane zostaną także kolizje z infrastrukturą techniczną niezwiązaną z drogą.  

Cel inwestycji

Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 przechodzi przez miejscowości: Miejsce Piastowe, Iwonicz-Zdrój, Rymanów, Besko oraz Zarszyn wśród zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwe dla mieszkańców. Celem budowy obwodnicy Miejsca Piastowego jest więc przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w tych miejscowościach. 

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej nr 28 Krosno - Sanok i dalej w kierunku wschodnim, tj. do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. 

Program budowy 100 obwodnic

W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

{"register":{"columns":[]}}