Realizujemy Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID)
26.06.2024
PBID to pierwszy samodzielny program wieloletni z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Podejmowane przez nas działania są ukierunkowane głównie na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej na terenie województwa podkarpackiego, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Dlatego m.in. doświetlamy przejścia dla pieszych, budujemy chodniki czy przebudowujemy skrzyżowania.
Działania na przejściach dla pieszych
Biorąc pod uwagę priorytet nadany ochronie osób na przejściach dla pieszych, w pierwszej kolejności realizowane są działania poprawiające bezpieczeństwo w tych miejscach. Skupiamy się m.in. na doświetleniu i oznakowaniu przejść oraz budowie azyli dla pieszych.
Dotychczas wybudowaliśmy sygnalizację świetlną wraz z przejściem dla pieszych na skrzyżowaniu DK94 z drogą gminną w Sędziszowie Małopolskim. Sygnalizacja świetlna została wykonana na wszystkich czterech wlotach. Ponadto wyznaczone zostało nowe przejście dla pieszych wraz z oświetleniem dedykowanym i strefą przejściową. Budowa akomodacyjnej sygnalizacji świetlnej ma wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zapewnienie płynności ruchu na DK94 oraz wlotach podporządkowanych z uwzględnieniem bezpieczeństwa pieszych. Doświetliliśmy także 46 przejść dla pieszych:
- DK19 – doświetlenie 3 przejść dla pieszych,
- DK94 – doświetlenie 7 przejść dla pieszych,
- DK73 – doświetlenie 2 przejść dla pieszych,
- DK28 – doświetlenie 17 przejść dla pieszych,
- DK77 – doświetlenie 16 przejść dla pieszych,
- DK94 – oświetlenie nowego przejścia dla pieszych.
Łączna wartość tych zadań to 5,3 mln zł.
W trakcie realizacji jest budowa doświetlenia na 239 przejściach dla pieszych zlokalizowanych na DK9, DK28, DK73, DK77, DK84 i DK94 (zaawansowanie robót sięga 80 proc.). Wartość tych prac to ok. 17,7 mln zł.
Na etapie projektowania mamy doświetlenie 110 przejść dla pieszych, które zlokalizowane są na DK84 oraz DK77. Wartość prac obejmujących zarówno etap projektowania jak i realizacji to ok. 8,6 mln zł.
Dodatkowo na etapie rozstrzygania przetargu znajdują się dwa zadania na doświetlenie 216 przejść dla pieszych na DK28 oraz na DK19 o łącznej wartości ok. 16 mln. zł, a także zadanie związane z doświetleniem trzech przejść dla pieszych i budową dojść na DK9 w Głogowie Małopolskim. Więcej o tym zadaniu pisaliśmy tutaj: https://www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/znamy-oferty-w-przetargu-na-poprawe-bezpieczenstwa-na-dk9-w-glogowie-malopolskim
Na przełomie czerwca i lipca planujemy ogłosić przetarg na ostatnie zadania związane z budową dróg dla pieszych oraz budową doświetleń przejść dla pieszych. Będziemy je realizować na, DK28 w Jaszczewie, DK77 w Rudniku nad Sanem i Duńkowiczkach, a także na DK94 w Krasnem, Nagawczynie, Tuczempach oraz w Piaskach.
Pozostałe inwestycje w ramach PBID
Poza działaniami na przejściach dla pieszych, w ramach Programu, zrealizujemy również inwestycje związane z budową zatok autobusowych, przebudową skrzyżowań oraz budową sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach. Budujemy także dojścia do przystanków wraz z i ich oświetleniem.
Zakończyliśmy przebudowę skrzyżowania na rondo w ciągu DK77 w Nowej Sarzynie oraz budowę chodnika wraz z odwodnieniem na DK19 w Lipowicy. Łączna wartość tych zadań to 6,77 mln zł.
Na etapie realizacji jest 20 zadań o wartości ponad 100 mln zł i łącznej długości ponad 30 km. Nowe chodniki powstają na:
- DK9 na odcinku Zarębki – Kolbuszowa Dolna i w Nowej Dębie,
- DK19 w Równem i Domaradzu oraz na odc. Równe – Cergowa,
- DK28 na odc. Nowosielce – Pisarowce i w Pisarowcach,
- DK77 w Chałupkach i Gorzycach,
- DK94 w Ropczycach, Gwizdaju i w Mirocinie.
Na DK77 w Trześni trwa przebudowa skrzyżowania oraz budowa chodnika na odc. Trześń – Gorzyce. Także w Krzemienicy na DK94 skrzyżowanie jest przebudowywane na rondo.
Kolejne trzy zadania są na etapie projektowania i uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację (ZRID). Są to chodniki na DK19 w Lutczy, Jaworniku Niebyleckim oraz na odc. Połomia – Niebylec. Ich realizacja zakończy się w przyszłym roku.
Mosty i drogi
Oprócz wspomnianego programu PBID realizujemy także zadania mostowe oraz przebudowy dróg. Ostatnio o szczegółach prac mostowych pisaliśmy tutaj: https://www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/budujemy-i-remontujemy-mosty.
Aktualnie przebudowujemy DK84 pomiędzy Sanokiem i Zagórzem na długości 4,28 km. Prowadzone roboty budowlane polegają na rozbudowie tego odcinka drogi, wzmocnieniu konstrukcji nawierzchni do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś, ale także przebudowie skrzyżowań, budowie chodników i ścieżek rowerowych oraz nowego oświetlenia. Na tym odcinku powstają także ekrany akustyczne o długości ok. 3,7 km. Koniec prac planujemy we wrześniu br.
Celem poprawa Bezpieczeństwa
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) na lata 2021-2024 określa cele i priorytety inwestycyjne, wskazuje poziom i źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Głównym celem działań jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Program jest spójny ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, a także komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego przeznaczonych jest 2,5 mld zł.