Sześć firm zainteresowanych przygotowaniem rozbudowy DK84
30.01.2025
Poznaliśmy oferty wykonawców w przetargu na prace przygotowawcze dla rozbudowy drogi krajowej nr 84 na odcinku Zagórz - Lesko wraz z dwoma mostami: na rzece Osława w Zagórzu i na rzece San w Postołowie.
Oferty
W przetargu złożono sześć ofert:
- Pracownia Inżynierska KLOTOIDA - 6 206 543,10 zł,
- Multiconsult Polska - 6 916 290,00 zł,
- Sweco Polska - 7 232 365,56 zł,
- Promost Consulting - 7 508 744,10 zł,
- konsorcjum firm MP i MPRB - 8 942 100,00 zł,
- DATABOUT - 9 659 165,40.
Teraz oferty zostaną sprawdzone i ocenione. Najkorzystniejsza z nich zostanie wybrana na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), doświadczenia głównego projektanta drogowego (20 proc.), doświadczenia geologa (10 proc.) oraz doświadczenia zespołu środowiskowego (10 proc).
Zakres zadania
Przetarg swoim zakresem obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego i leskiego w ciągu DK84 pomiędzy miejscowościami Zagórz i Lesko. W ramach rozbudowy nawierzchnia drogi zostanie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Zakres prac będzie obejmował także budowę lub przebudowę obiektów inżynierskich, zabezpieczenie osuwisk, wykonanie dodatkowego pasa do wyprzedzania na podjeździe oraz budowę chodników i zatok postojowych.
Przyszły wykonawca będzie zobowiązany uwzględnić w opracowywanej dokumentacji co najmniej dwa warianty przebiegu sytuacyjnego rozbudowywanej DK84:
- wariant I: przebieg zgodny z istniejącym śladem DK84 (z ewentualnymi niewielkimi korektami łuków poziomych),
- wariant II: analizowana będzie możliwość poprowadzenia części drogi po nowym śladzie, co będzie oznaczało złagodzenie łuków i serpentyn na odcinku ponad 3 km między Zagórzem a Postołowem.
W ramach inwestycji planowana jest także budowa objazdów i tymczasowych obiektów inżynierskich w celu utrzymania przejezdności w trakcie prowadzenia prac na rozbudowywanym odcinku drogi.
Cel inwestycji
Droga krajowa nr 84 stanowi bezpośredni szlak komunikacyjny z zachodniej części województwa podkarpackiego do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku. Istotne jest więc zwiększenie nośności drogi tak, aby finalnie umożliwiała ona ruch pojazdów ciężarowych o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony.
Średni dobowy ruch roczny według GPR z lat 2020-2021 na drodze krajowej nr 84 na odcinku Zagórz - Lesko wynosił ponad 10 tys. pojazdów na dobę. Ze względu na zwiększające się natężenie ruchu (wg GPR 2015 średni dobowy ruch roczny na tym odcinku wynosił około 8 tys. pojazdów na dobę) oraz znaczną degradację eksploatowanej drogi, wymaga ona przebudowy.
Dodatkowo, zwarta zabudowa oraz zlokalizowanie obiektów użyteczności publicznej przy drodze krajowej generuje znaczny ruch pieszych, poruszających się po jezdni oraz poboczach. Powoduje to więc konieczność uporządkowania ruchu, poszerzenia jezdni oraz budowę nowych odcinków chodników i przebudowę już istniejących. Docelowo poprawi to warunki ruchu, komfort podróżowania oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, w tym pieszych i rowerzystów.