Wiadukt nad koleją w Babicy udostępniony kierowcom
20.12.2024
Oddaliśmy do ruchu wiadukt nad koleją w Babicy. Obiekt został wykonany w ramach budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, a jego udostępnienie usprawni ruch pojazdów w kierunku Strzyżowa i Domaradza.
Do tej pory w rejonie przejazdu kolejowego w Babicy tworzyły się zatory drogowe. Nakładał się tutaj ruch na kierunkach Rzeszów - Strzyżów – Domaradz, zarówno ten lokalny, jak i tranzytowy oraz turystyczny w kierunku Bieszczad. W tym miejscu odbywa się też ruch pojazdów z placu budowy S19 co dodatkowo obniża przepustowość na tym odcinku drogi. Udostępnienie kierowcom wiaduktu w Babicy, wpłynie więc pozytywnie na poprawę warunków ruchowych.
Nowy wiadukt (WK) jest częścią węzła Babica, który powstaje w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. WK znajduje się w ciągu drogi - łącznika między drogą krajową nr 19 a drogą wojewódzką relacji Babica – Strzyżów - Wiśniowa – Warzyce. Bezkolizyjnie przeprowadza ruch samochodowy nad linią kolejową łączącą Rzeszów Główny ze stacją Jasło oraz nad pasami technologicznymi.
Docelowo, po wiadukcie poprowadzony będzie ruch pieszo – rowerowy. Jednak do czasu zakończenia prac na rondach w obrębie wiaduktu, piesi będą poruszać się na dotychczasowych zasadach.
Podstawowe parametry obiektu:
- długość całkowita: 55,39 m
- rozpiętość teoretyczna przęseł: 17,35 m +21,60 m + 13,86 m
- wysokość podpór pośrednich: 9,42 m
- obiekt składa się z trzech przęseł i czterech podpór, a ustrój o schemacie belki ciągłej wykonany jako belkowo-płytowy.
Trochę techniki. Pale….
Wiadukt posadowiony jest w sposób pośredni na palach CFA Ø880mm. Pale formowane świdrem ciągłym (CFA - Continous Flight Auger) to technologia pali wierconych betonowanych na mokro w gruncie. Długość pali różni się w zależności od podpory i wynosi od 13,0 m do 14,5 m. Pale zaprojektowano jako proste dla każdej z podpór. Łącznie wykonano 74 szt. pali CFA z betonu C30/37 o łącznej długości 1098 m.
Do wykonania pali wykorzystano :
- ponad 51 ton stali zbrojeniowej,
- 2670 m 3 betonu mostowego C30/37.
….przyczółki i podpory….
Przyczółki wiaduktu wykonano o konstrukcji pełnościennej, zaś skrzydła podpór wykonano jako wolnostojące mury oporowe. Podpory pośrednie stanowią filary trzysłupowe o średnicy 1 m.
Do wykonania podpór wykorzystano:
- ponad 170 ton stali zbrojeniowej,
- na oczepy pali (fundamenty) 435 m3 betonu mostowego C30/37,
- na filary, przyczółki i skrzydła (podpory) 756 m3 betonu mostowego C35/45.
…ustrój nośny.
Ustrój nośny przęsła wiaduktu wykonano jako żelbetowy trzyprzęsłowy składający się z trzech dźwigarów o schemacie statycznym ramowym. Szerokość pomostu jest zmienna i wynosi od 14,6 m do 17,2 m. Wysokość dźwigarów to 1 m. Nad podporami skrajnymi wykonano poprzecznice o szerokości 1,25 m i wysokości 1 m. Natomiast nad podporami pośrednimi szerokość poprzecznicy wynosi 2 m, a wysokość 1 m.
Do wykonania konstrukcji ustroju nośnego wykorzystano :
- ponad 136 ton stali zbrojeniowej,
- ok. 6620 m3 betonu mostowego wysokiej wytrzymałości C50/60; do jego dostarczenia potrzebnych było ok. 60 betonowozów.